Hur skulle du konstruera det perfekta HIFI-rummet ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-02 22:41

Hmm.... Undrar hur det låter 10 meter upp i en tall?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-02 23:20

hehe
uppe i ett träd torde vara perfekt att mäta på högtalarelement :lol: inga reflekterande ytor på lång väg..

:wink:

FAKTISKT, vilken idé :!: :!: :!:
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-02 23:36

NNord skrev:FAKTISKT, vilken idé :!: :!: :!:

Flaggstänger är inte helt ovanliga på mina tentor... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-02 23:39

Svante skrev:
NNord skrev:FAKTISKT, vilken idé :!: :!: :!:

Flaggstänger är inte helt ovanliga på mina tentor... 8)

Tentanden ombeds lämna skrivsalen med flaggan i topp? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-03 09:47

Kan man få upp 300 kilo K2 i flaggstången?
NN

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-03 09:51

NNord skrev:hehe
uppe i ett träd torde vara perfekt att mäta på högtalarelement :lol: inga reflekterande ytor på lång väg..

:wink:

FAKTISKT, vilken idé :!: :!: :!:

Hehe, kolla punkt 1) under Procedure...
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-03 10:05

NNord skrev:Kan man få upp 300 kilo K2 i flaggstången?

Japp, men det får fortare att få ned dem och man får vara snabb och flytta på sig. :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-03 10:06

oj, hur vågar man klättra i träd sådär 8O
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-03 11:58

Niklas,

Frågan är om det "perfekta" hifi-rummet existerar. De flesta får leva med en eller annan kompromiss. Att bygga ett hus är ju ett ganska omfattande projekt - inte minst ekonomiskt med de tomtpriser som råder i Stockholmsområdet.

Om jag vore i din situation skulle jag börja med att besöka olika lyssningsrum och försöka ta tillvara de erfarenheter som andra ljudrumsbyggare har gjort. Teorierna verkar du ju vara inläst på. Därefter skulle jag söka ett färdigt hus med ett rum som efter egna insatser lämpar sig för musiklyssning.

Så har jag själv gjort. Det hus vi föll för har ett smalare lyssningsrum än jag helst hade sett, men var så bra i andra avseenden så att jag valde att kompromissa. Inte minst ligger det relativt ostört, både från grannar, motorväg och kollektivtrafik. Det är faktiskt ett grundkrav - annars kan man ju lika gärna ur hifi-synpunkt bo kvar i flerbostadshus.

Jag har, nu när det börjar bli klart, insett att man kan komma väldigt långt även med mindre rumsdimensioner och fler fönster än i det "idealiska" rummet. Andra ljudrumsbyggare har gjort samma erfarenheter. Man upptäcker också snabbt som husägare att det är tusen andra saker som ska göras, tas hand om - och betalas för... Harmoni i själen och i boendet skapas inte av hifi-rummet allena - även om det förstås hjälper till.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-02-03 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-03 12:01

När får vi se lite bilder? Från ditt nya rum !! 8O
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-03 12:05

Ganska snart! Ska bara montera baslådorna, skaffa draperier och få de sista detaljerna på plats. Det är möjligt att det blir ett helt litet reportage.

Mvh

Pekka

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-03 12:14

Pekka, hade du inte redan köpt draperier?
Ikea har en serie som heter Sanela i tjock fin sammet. För billig peng.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-03 12:14

En sidotackling är väll att rummet dessutom skall vara perfekt i nån "mjuk" mening. Dvs passa människan som däri skall vistas.

Färgval, material, belysning, möbler, konst samt bekvämligheter bör tänkas över och igenom.

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-02-03 12:14

Svante skrev:Hmm.... Undrar hur det låter 10 meter upp i en tall?

Ring och fråga Öhman. :D När han tog fram sina optimalkurvor för basområdet för typ 25 år sedan gjorde han det i ett träd 10-12 meter upp från marken. Men det kanske var ett lövträd. ;) Fritt fält fick en mening.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-03 12:16

Vi går väl och lyssnar på Ingemar Ohlssons seminarium på High End 05-mässan på söndag: "Rumsakustik - i hemmet"!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-03 12:22

Alexi,
Jag har siktat in mig på sammetstyget i tygbutiken på Kungsgatan. Både den gråa nyansen och strömningshastigheten verkar ideala. Hade inte du ett prov av detta hemma? Har du jämfört med IKEA-tyget? Saken är att jag kommer att beställa färdigsydda längder för att det ska se riktigt propert ut.

Pär,
Du har helt rätt! Jag har haft mycket värdefull hjälp av min kära sambo, som varnat för de mest utsvävande färg- och stilblandningarna man sett i olika sammanhang. Nu blir det så minimalistiskt det går och bara gråskalor och vitt. Ambitionen är en så avkopplande och icke distraherande miljö som möjligt. Belysning är nästan det svåraste. Hittade riktigt fina danska PH-vägglampor på annons men de hann bli sålda. Jag funderar på spotlights längst fram mot "scenen" och indirekt belysning på väggarna, allt kombinerat med fjärrstyrd dimmer.

Mvh

Pekka

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-03 13:52

Dahlqvist skrev:Men det kanske var ett lövträd. ;)

Det var en björk. IÖ har visat mig trädet i fråga.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-03 14:21

Aha, en Björk.. Antar det är noga utprovat / testat av IÖ ! 8O
Trädtestare, intressant titel !

Nej nu åter till ämnen, HIFIRUM
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-03 22:03

PekkaJohansson skrev:Alexi,
Jag har siktat in mig på sammetstyget i tygbutiken på Kungsgatan. Både den gråa nyansen och strömningshastigheten verkar ideala. Hade inte du ett prov av detta hemma? Har du jämfört med IKEA-tyget? Saken är att jag kommer att beställa färdigsydda längder för att det ska se riktigt propert ut.
Mvh

Pekka
Dom är rätt lika tycker jag, själv tyckte jag det här grå tyget jag hittade på Ikea på 50% rea också är snyggare en Pagunette tyget och min sambo tålde inte känslan i polyestertyget, så detta Ikea's i 100% bomull passar iaf oss bätre.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-02-10 02:20

Kul ämne NN !

Det här har jag grubblat mycket på, och jag skulle gå tillväga ungefär så här:

1) Rummets dimensioner skulle få bli ungefär 2.80x4.50x7.30 (för att undvika att få ett tydligt mönster i rummets moder. Givetvis bygger vi rummet med enkla väggar av regel och gipsskiva och gott om inre isolering så att de är ganska absorberande i de lägre registren)

2) In med en fet heltäckningsmatta - gärna i mörk och behaglig färg. (För att undvika den förhatliga efterklangen "underifrån" och för att förkorta efterklangstiden)

3) "Dead End" i den del av rummet som huserar fronthögtalarna. Ca 50 cm mineralull som man spänner ett snyggt tyg framför. (För att undvika tidiga reflexer och förkorta efterklangstiden)

4) Sidoväggarna förses med "gälar", dvs en slags flikar som vänder en diffuserande/reflektiv sida mot lyssnaren, men vänder en helt absorberande sida mot högtalarna. (För undvikande av tidiga reflexer från sidorna, men ändå ge en del sena reflexer som talar om var väggarna finns och ger stöd åt den som vill samtala i lyssningspositionen.

5) Väggen bakom lyssnaren förses med omväxlande absorbent/diffusor - ger psykoakustiskt viktiga ledtrådar till att du befinner dig i ett rum, men ger ett tillräckligt sönderslitet ljudfält för att efterklangen skall sakna tydligt "mönster" som kan vara klangpåverkande.

6) På golvet mellan lyssningspositionen och fronthögtalarna placeras feta "puffar" som bryter upp första golvreflexen en god bit ned i frekvens.

7) Psykoakustiskt "småpill": En diffuserande yta mellan fronthögtalarna som kan ge ett litet tillskott av diffusa reflexer som kan maskera stereosystemets inneboende fel; En hel massa småhögtalare längs sidoväggarna och väggen bakom lyssnaren, placerade på olika höjder, som får tjäna som bakkanaler vid filmtittande och psykoakustisk ifyllnad vid tvåkanalslyssning; Buttkickers monteras under lyssningsplatsen och får massera njurarna vid explosiva basljud; Tvärställda "vallar" i taket hindrar de tidiga takreflexerna från att nå öronen, medan ett visst sent bidrag tillåts berätta för mig att jag sitter under ett tak.

8) Givetvis använder jag mig av ett toppsystem + (minst sex stycken) basmoduler så att jag med placeringen av basmodulerna kan ytterligare utjämna uppförendet i det vågakustiska frekvensområdet.

9) Ett digitalt delningsfilter får dela brant mellan basmodulerna och toppsystemet, samt sörja för att tidsjustera dessa så att de integrerar snyggt även i tidsdomänen.

10) Projektorn monteras givetvis ljudisolerat, och jag ser till att filmduken är helt i linje med högtalarnas fronter, så att inga tidiga reflexer kastas från duken mot lyssningspositionen. Jag hoppar över mittkanal, eftersom fantomprojektionen borde vara mer övertygande...

11) Ljusmiljön är förstås viktig. Jag gillar att ha möjlighet att helt mörklägga när jag skall lyssna på musik.

Credit skall ges "where credit is due", så tack Ingenjör'n för inspiration och föreläsningar!
Senast redigerad av Morgan 2005-02-10 02:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-02-10 02:38

<ironi>Ähhh - skit i allt det här med lyssningsrum förresten! Skaffa ett sån't där "spider-rack" och lite BDR-koner att ha under högtalarna och några små vibrationsdämpande hängmattor att lägga dina vattenfyllda kablar i (så att dom inte nuddar golvet - det är dessutom viktigt att man låter kablarna "vila" i dessa hängmattor ett tag så att de hinner "sätta sig" och bli lugna. Skaffa sedan några kvantfiltrerande små svarta lådor och ställ på alla apparaterna, köp en nätströmskabel av rent teflonisolerat silver för den sista halvmeterns strömtransport till alla apparater, och förse alla kablar i anläggningen med kvantfiltrerande "clips". Eftersom du nu har spenderat minst ett par hundra tusen på dessa ljudförbättrande åtgärder så måste ljudet vara bland det bästa i världen, nästan oavsett rum!</ironi>
Senast redigerad av Morgan 2005-02-11 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-10 09:55

Morgan, dina funderingar på hur DU skulle bygga ditt lyssningsrum,
va som att läsa mina egna tankar. Enda skillnaden va nog att jag
skulle vilja ha ett lite större rum..

Allt detta med gälar och mycket dämpat kring högtalarna etc.

right on
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-10 13:55

Jag kan bara instämma med Morgan och NN, i stort sett så skulle mitt rum se ut likadant (och gör det till viss del nu).

/Peter

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-11 00:56

NNord skrev:Morgan, dina funderingar på hur DU skulle bygga ditt lyssningsrum,
va som att läsa mina egna tankar. Enda skillnaden va nog att jag
skulle vilja ha ett lite större rum..

Allt detta med gälar och mycket dämpat kring högtalarna etc.

right on

Håller med....jag vill också ha större kanske 50%....visst om det överhuvudtaget var realistiskt så dubbelt :D

Men om man ska komma ner på jorden igen så får man nog vara mer än nöjd med ett rum med dom dimensionerna som morgan skriver....... :roll: :(

Jag skulle nog göra väggarna sneaa också, kanske smalare längst fram och bredare längst bak i rummet 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-11 07:12

Nämen! Dr Akustikus, alias Mr Morgan, har givit sitt bidrag! Kul att läsa :D 8) .
sb17nbac till alla!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-11 11:01

Ett par tillägg från undertecknad som är mitt inne i processen:

- Även taket ovanför och precis framför högtalarna mår bra av att dämpas, dock inte lika hårt som väggarna

- Frågan om snedväggar avgörs av rummets dimensioner. I mitt ganska smala rum skulle jag utsätta mig för fler reflexer på lyssningsplats, varför väggarna längst fram förblir raka, men kläs med akustik-skivor samt täcks av draperier.

- Med bashögtalare i främre hörnen vinner man inte bara akustisk verkningsgrad (heter det så?) utan man slipper också de elakartade reflexer som blir resultatet med tomma hörn. Även basarna kläs med aku-skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-01-02 22:50

Hur låter denna planlösning?

[url]http://www.myresjohus.se/Archive/Bilder/Våra%20hus/1½-planshus/Harmoni_plan1_540.jpg[/url]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-03 08:53

Öppna och dåligt dämpade (kala) miljöer är inte att tänka på om man är ute efter ett bra lyssningsrum. Inte minst vill då inte jag ha en massa aktiviteter i samma utrymme. Har så långt som möjligt separerat olika aktiviteter hemma. Är inte roligt med köksskrammel, lek, entré, tv, arbetsrum, läshörna m.m. i samma rum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-03 09:31

Fanns en artikel i Ny Teknik för en tid sedan om den ökade ljudstressen vi utsätts för. Det är inte bara öppna kontorsmiljöer som är av ondo nu när våra hem ser ungefär likadana ut. Det alltmer spartanska inredandet som vi ofta ser i heminredningstidningarna och som har blivit högsta mode är störande. Själv fick man sig en tankeställare när en mindre, ful och sliten matta slängdes ut. Attans vad ekona for runt i rummet! Hade tänkt klara sig utan matta där men icke.... Inhandlades snabbt en ny för att återställa till en lugnare akustisk miljö. Aldrig mera några kala rum ens för normalt boende.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-03 10:26

lazyworm skrev:hmm, med mina mått på 4,5*8*2,7 ligger jag inte så långt ifrån det gyllene snittet men jag kan säga att jag har grymma problem i basregistret :)

Jag har haft problem med resonanser i basområdet som gjort främst vissa skivor med bastrumma (orkester-) och djupa orgel- eller synthtoner nästan ospelbara. Man har mått nästan fysiskt illa av att lyssna på dessa.

Nyligen fick jag rådet att flytta något på högtalarna så att de hade såväl olika avstånd som olika vinkel till väggarna. Sagt och gjort! En del flyttande och vridande slutade med att den ena högtalaren står c:a 15 cm närmare bakväggen än den andra (och därmed c:a 15 cm längre från lyssningsplatsen som fortfarande är parallell med väggarna). Vinkeln på högtalarna ser lika ut från lyssningaplats (men är alltså olika på gund av olika avstånd).

Och - simsalabim - basresonanserna är borta!

Det är möjligt att denna uppställning ger andra problem, men i skenet av att bli kvitt basresonanserna så är det inget jag störs av. Och musiklyssning i hemmet är ju ändå fråga om en rad kompromisser jämfört med livelyssning.

Hälsn. Michael

Föregående

Återgå till Teknikforum