Kul ämne NN !
Det här har jag grubblat mycket på, och jag skulle gå tillväga ungefär så här:
1) Rummets dimensioner skulle få bli ungefär 2.80x4.50x7.30 (för att undvika att få ett tydligt mönster i rummets moder. Givetvis bygger vi rummet med enkla väggar av regel och gipsskiva och gott om inre isolering så att de är ganska absorberande i de lägre registren)
2) In med en fet heltäckningsmatta - gärna i mörk och behaglig färg. (För att undvika den förhatliga efterklangen "underifrån" och för att förkorta efterklangstiden)
3) "Dead End" i den del av rummet som huserar fronthögtalarna. Ca 50 cm mineralull som man spänner ett snyggt tyg framför. (För att undvika tidiga reflexer och förkorta efterklangstiden)
4) Sidoväggarna förses med "gälar", dvs en slags flikar som vänder en diffuserande/reflektiv sida mot lyssnaren, men vänder en helt absorberande sida mot högtalarna. (För undvikande av tidiga reflexer från sidorna, men ändå ge en del sena reflexer som talar om var väggarna finns och ger stöd åt den som vill samtala i lyssningspositionen.
5) Väggen bakom lyssnaren förses med omväxlande absorbent/diffusor - ger psykoakustiskt viktiga ledtrådar till att du befinner dig i ett rum, men ger ett tillräckligt sönderslitet ljudfält för att efterklangen skall sakna tydligt "mönster" som kan vara klangpåverkande.
6) På golvet mellan lyssningspositionen och fronthögtalarna placeras feta "puffar" som bryter upp första golvreflexen en god bit ned i frekvens.
7) Psykoakustiskt "småpill": En diffuserande yta mellan fronthögtalarna som kan ge ett litet tillskott av diffusa reflexer som kan maskera stereosystemets inneboende fel; En hel massa småhögtalare längs sidoväggarna och väggen bakom lyssnaren, placerade på olika höjder, som får tjäna som bakkanaler vid filmtittande och psykoakustisk ifyllnad vid tvåkanalslyssning; Buttkickers monteras under lyssningsplatsen och får massera njurarna vid explosiva basljud; Tvärställda "vallar" i taket hindrar de tidiga takreflexerna från att nå öronen, medan ett visst sent bidrag tillåts berätta för mig att jag sitter under ett tak.

Givetvis använder jag mig av ett toppsystem + (minst sex stycken) basmoduler så att jag med placeringen av basmodulerna kan ytterligare utjämna uppförendet i det vågakustiska frekvensområdet.
9) Ett digitalt delningsfilter får dela brant mellan basmodulerna och toppsystemet, samt sörja för att tidsjustera dessa så att de integrerar snyggt även i tidsdomänen.
10) Projektorn monteras givetvis ljudisolerat, och jag ser till att filmduken är helt i linje med högtalarnas fronter, så att inga tidiga reflexer kastas från duken mot lyssningspositionen. Jag hoppar över mittkanal, eftersom fantomprojektionen borde vara mer övertygande...
11) Ljusmiljön är förstås viktig. Jag gillar att ha möjlighet att helt mörklägga när jag skall lyssna på musik.
Credit skall ges "where credit is due", så tack Ingenjör'n för inspiration och föreläsningar!