Då vet vi hur en kant ca 5 cm från diskantelementet ger för mätresultat jämfört med en mätning utan kant. Resultatet tolkar jag som en kamfiltereffekt mellan 5400 Hz och 6400 Hz. Den tidsmässigt eftersläpande reflexen släcker ut direktljudet. Så förstår jag saken. Men är som sagt var inte teknisk fysiker.
Men nu vore det ju för enkelt att enbart tolka mätningen som en påverkan på frekvenskurvan. Hjärnan och vår hörsel är inte en mikrofon. Inte alls. Men vår hörsel kan ju förenklat ses som en hårdvara och av en mjukvara. Hårdvaran är bl a ytterörats utformning och det faktum att vi har två öron.
Vi tar ett exempel. Den extra gångvägen som en våg får göra mellan öronen är maximalt ca 30 cm. Alltså en ljudvåg försenas därmed maximalt med 30 cm. Detta blir tidsmässigt en försening på maximalt 1 ms. Ytterörat har också kanter som ger reflexer. Denna typ av hårdvara ger alltså information till mjukvaran om reflexer som uppstår. Mjukvaran bearbetar all den information som ges och vi kan höra att det är en fiol som spelar ganska nära till vänster om vår mittpunkt. Här en artikel omkring vissa delar av vår hörsel.
http://www8.tfe.umu.se/courses/systemte ... itel32.htm
En påverkan som vetenskapen studerat är bl a reflexer som ger förseningar under 1 ms (30 cm). Så korta tidsmässiga förskjutna reflexer leder till att objekt flyttas. Det blir en ”summing localization”.
Senare reflexer än 1 ms lokaliseras genom direktljudet/första vågen.
Nu behöver det ju inte upplevas som ett stort fel om ett upplevt föremål flyttas några cm.
Jag länkade till en forskningsartikel tidigare i tråden. Där beskrevs att mindre grad av reflexer gav en något bättre upplevelse av 3D.
En allmän fråga. Var det inte så att Carlsson dämpade reflexer som var mycket korta? Är det någon som vet något om detta och vad han ville uppnå med detta? Möjligt att jag minns fel.
Det som jag säger nu är helt spekulativt. Om man nu vill ha ett tyg hur skall man då utforma skivan som tyget skall fästas på? Finns det material som absorberar mera än andra? Min fundering kan vara att den flisig kant av spånskiva eventuellt skulle absorbera mera än en finns skuren kant av ett hårdare material. Få man ner reflexen några dB så blir ju påverkan mindre.
Bara en spekulation.
Nu skall jag städa upp på min lilla tomt. Har byggt ett växthus i trä. Blev klart med allt igår. Nu städa upp bland lite bråte. En reflektion. Om man skall designa något med hög grad av funktion så kan det vara lite besvärligt på vägen. Det som nu är kvar att göra är att tillverka ett automatiskt bevattningssystem utan att ansluta till pumpen. Finns sådana att köpa. Men vill ha lite större vattenvolym än de som kan köpas. Därför har jag beställt en tank från ett företag som tillverkar tankar till båtar av olika storlekar. Då stämmer måtten och anslutningarna som behövs. Lite merarbete och något större budget. Så blir det ju. Men hoppas kunna åstadkomma att vi skall kunna vara borta ca två veckor utan att vattna. Det är målet. Så ibland vill man vara noga. Ibland måste man strunta i det. Man vill inte leverera tid och pengar till projektet. Man kanske inte heller vill nå målet. Målet krockar med andra mål såsom det estetiska eller säkerhet och hållbarhet.
Så kan det ju också vara med ett högtalarbygge.