lilltroll skrev:Jocke skrev:Näää, inte upprörd! Jag tyckte det där var kul redan på Kalle Ståhl tid!
/Jocke
Det är bra

Djävlas bara. Fast han la mest till virtuell massa till konen på den mekaniska sidan.
Men det är fullt möjligt att lägga dit komponenter med negativa värden på den mekaniska sidan likväl.
Men man får inte göra vad som helst. Även jag måste följa samma lag som Ståhl. Den totala resistansen, tex den elektriska Re{Z(f)}>0
Annars tillför högtalaren energi till sig själv och blir instabil.
Men som jag visade nyss i tråden så är en bra metoden att sänka THD för frekvenser >f0 att seriekoppla elementet med en spole, (då talspolen är en spole).
Så elementet ska inte seriekopplas med en negativ virtuell resistans som i Ståhls patent anser jag för att få lite THD, utan en viruell spole med smal tråd, kanske en virtuell talspole är lämpligt att koppla i serie. Nere runt fs gäller något annat, men det löser du genom att ösa på med negativa komponeneter på den mekansiska sidan.
Det fina för örat är att du då kan få en 2:a tons nivåer och 3:e tons nivåer som är ~frekvensoberoende. Vilket får den trevliga effekten att en akustisk ståbas låter som en akustisk ståbas för alla toner. Vissa av tonerna har inte gått genom en dist. pedal helt plötligt.
Reulstat kan bli som i Figure 11 om man klickar här.
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPODOC&IDX=US2007154021&F=0&QPN=US2007154021Bilden uppe till höger visar vanlig ACE. Någonting ganska försiktigt. Negativt motstånd, som rör sig lite in mot mitten.
Bilden nere till höger visar mitt påhitt. Där tar man ut svängarna i talplanet.
Under fs öser jag på en serie konding som sakta går över till en ren negativ reisistans, som går över till en induktor med negativ resistans, och ovanför f0 blir den en spole med ganska mycket resisans. Lösningen håller THD i schack över hela frekvensområdet. Om det finns lite Bl/sqrt(Re) i motorn vill säga.