Fostex skrev:Det här klippet sprang jag på för någon vecka sedan, som på ett tydligt sätt visar vad som händer vid Klass A / Klass AB-drift. Helt klart lärorikt om man (som jag) inte helt har fattat vad skillnaden är tekniskt tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=c6cmkm3UPUI
Njae... Fast om man tror att det är sådär en audioförstärkare arbetar så är man snarast förd bakom ljuset.
Det finns single end-förstärkare i audiovärlden, men de är väldigt sällsynta och de arbetar ALLTID i KlassA!
De flesta förstärkare arbetar dock i Push-pull, det vill säga med en (eller flera) transistorer som arbetar med övre signalhalvan (i betydelsen levererar ström till högtalaren) och lika många transistorer för det mesta, som arbetar med den undre signalhalvan (i betydelsen suger ström från högtalaren).
Har för mig att jag skrev en artikel i MoLt för en massa år sedan (90-talet tror jag) som beskriver hur olika arbetsklasser gör. Möjligen pryddes omslaget av aktuell MoLt av en teckning med en förstärkare som det stektes ett ägg på. Eller också var det bara en ingressbild för artikeln.
I artikeln framgår hur som helst hur de två halvorna tillsammans kan skapa en odistorderad sinusvåg, i princip oavsett arbetsklass A, AB eller till och med B, men i det senare fallet krävs återkoppling.
Jag tror också artikeln visar varför en KlassAB-förstärkare med optimal tongångsström kan spela renare än en vars tomgångsström skruvats upp så den närmar sig KlassA lite.
Vh, iö