Varför vill man ha klass A steg/stärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Varför vill man ha klass A steg/stärkare?

Inläggav IngOehman » 2017-04-27 17:50

Fostex skrev:Det här klippet sprang jag på för någon vecka sedan, som på ett tydligt sätt visar vad som händer vid Klass A / Klass AB-drift. Helt klart lärorikt om man (som jag) inte helt har fattat vad skillnaden är tekniskt tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=c6cmkm3UPUI

Njae... Fast om man tror att det är sådär en audioförstärkare arbetar så är man snarast förd bakom ljuset.

Det finns single end-förstärkare i audiovärlden, men de är väldigt sällsynta och de arbetar ALLTID i KlassA!

De flesta förstärkare arbetar dock i Push-pull, det vill säga med en (eller flera) transistorer som arbetar med övre signalhalvan (i betydelsen levererar ström till högtalaren) och lika många transistorer för det mesta, som arbetar med den undre signalhalvan (i betydelsen suger ström från högtalaren).

Har för mig att jag skrev en artikel i MoLt för en massa år sedan (90-talet tror jag) som beskriver hur olika arbetsklasser gör. Möjligen pryddes omslaget av aktuell MoLt av en teckning med en förstärkare som det stektes ett ägg på. Eller också var det bara en ingressbild för artikeln.

I artikeln framgår hur som helst hur de två halvorna tillsammans kan skapa en odistorderad sinusvåg, i princip oavsett arbetsklass A, AB eller till och med B, men i det senare fallet krävs återkoppling.

Jag tror också artikeln visar varför en KlassAB-förstärkare med optimal tongångsström kan spela renare än en vars tomgångsström skruvats upp så den närmar sig KlassA lite.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-05 09:52

cameltoe skrev:Vilka tillverkare gör klass A grejer som inte är idiotdyra (med transistorer)?

Begagnat så finns det ju många att välja på.
Flera (alla?) av Yamaha:s slutsteg i M-serien går i klass A på låg effekt (10-30W).
Har ett själv och det låter utmärkt :)
Men jag kan inte höra när den går över från att spela i klass A till A/B.

Vet inte om det något fusk med förstärkare av den typen som inte är ren klass A.
Så jag får reservera mig för att jag i så fall aldrig har haft ett A steg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-05 20:10

Njae... Den sortens förstärkare som du beskriver är KlassAB-förstärkare.

Alla sådana arbetar i klassA upp till en viss effektnivå (som i sin tur beror på belastningsimpedansen).

Dock brukar man utgå ifrån en viss lastimpedans och kalla förstärkare för KlassA om de spelar upp till klippning i KlassA, men som sagt, det gäller alltid bara i en viss impedans.

En KlassA-förstärkare som arbetar i KlassA upp till klippning i 16 ohm, levererar bara typ 1/64 av sin maximala uteffekt i två ohm, i KlassA, i två ohms last. Så är den avsedd för 2 ohm så är det inte en KlassA-förstärkare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-08 11:49

IngOehman skrev:Njae... Den sortens förstärkare som du beskriver är KlassAB-förstärkare.

Alla sådana arbetar i klassA upp till en viss effektnivå (som i sin tur beror på belastningsimpedansen).

Dock brukar man utgå ifrån en viss lastimpedans och kalla förstärkare för KlassA om de spelar upp till klippning i KlassA, men som sagt, det gäller alltid bara i en viss impedans.

En KlassA-förstärkare som arbetar i KlassA upp till klippning i 16 ohm, levererar bara typ 1/64 av sin maximala uteffekt i två ohm, i KlassA, i två ohms last. Så är den avsedd för 2 ohm så är det inte en KlassA-förstärkare.

Vh, iö

Där ser man.
Hade ingen aning om att alla KlassAB kör A vid låg effekt.
Attans varmt blir mitt i alla fall.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-05-14 21:26

Jag tror är så enkel att jag tror att en del av hemligheten är att klass A heter "klass A". Hade klass A hetat "klass B" hade det inte varit lika populärt. Ljudmässigt finns det knappast några fördelar i praktiskt bruk. Klass A förstärkare kan göras med lägre distortion i sitt arbetsområde men vad spelar det för roll när de klipper. När det gäller rörförstärkare tror jag att klippningsegenskaperna för ett klass A-steg är lika viktiga som hur de beter sig under klippningsgränsen. För klipper gör de.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-14 21:45

Kan inte annat än att hålla med* . . . typ.

*Enligt min något begränsade erfarenhet då.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-18 10:40

Allt beror på perspektiv.

Om man utgår ifrån en dålig KlassAB-förstärkare (en med hög distorsion på grund av låg tomgångsström och otillräcklig motkoppling) och drar upp tomgångsströmmen (till KlassA upp till klippning) och ned matningsspänningen (för att hålla ned effektförlusten) så blir förstärkaren typiskt bättre om effekten efter matningsspänningens minskning räcker. Det vill säga den blir bättre bortsett ifrån den ökade tomgångsförbrukningen.

Om effekten inte räcker till så behöver man låta matningsspänningen vara kvar, och då behövs mera effekttransistorer och kylflänsar om KlassA skall fungera. Och kraftigare nätdel. Och då blir förstärkaren mycket dyrare.

Använder man istället samma pengar till att göra en KlassAB-förstärkare som är vettigt konstruerad, så kan den bli lika lågdistorderande som KlassA-förstärkaren, men leverera mycket mera effekt.

Samma förstärkare med uppdragen tomgångsström (till KlassA) behöver mera effekttransistorer, nätdel, kylflänsar... Och blir mycket dyrare. Dessa pengar man kan använda till att göra en mycket effektstarkare KlassAB-förstärkare, som man kan trimma upp till KlassA om man kostar på en större nätdel, mera effekttransistorer och kylflänsar, som kostar en massa pengar, som man istället kan använda till att göra en större förstärkare som arbetar i KlassAB...

Utgår man ifrån en kompetent grundkonstruktion så vinner alltid KlassAB.

Utgår man ifrån en illa genomtänkt konstruktion och behöver bara lite effekt så kan KlassA vara att föredra.

- - -

Fast egentligen är resonemanget akademiskt. Förstärkare skiljer sig ju på många flera sätt än vilken tomgångsström de har. Så i praktiken behöver man självklart ta hänsyn till ALLA egenskaper som en förstärkare har. Det kan finnas skäl att välja bort en förstärkare oavsett arbetsklass.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-18 11:54

Lånade hem en Stax Klass A-förstärkare en gång. Gav typ 2x150 W i AB och 25 W i klass A (omkopplingsbart). Problemet var att sluttseget slog av sig själv i A-läge efter ca 4-5 minuter när de drev Acoustat 2+2 eller Dahlqvist DQ10a. I AB-läge lät slusteget inte bättre än något annat, typ mitt Grandson.
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-18 19:51

Lät det bättre i klass A då . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-19 15:27

Det låter bättre i KlassA, men ännu bättre låter det i KlassAB, och bättre ändå i KlassA, men KlassAB är ytterligare bättre. Varannan gång blir det dyrare (när man går från AB till A).

Vh, iö

Föregående

Återgå till Teknikforum