Moderator: Redaktörer
bjornw skrev:Baffel skrev:Om du googlar: pro-ject turntable ground wire
Så kommer det komma fram en PDF där Pro-Ject själva går igenom vad du kan göra. Du ser även vid en gooling se att du inte är ensam med att ha problem med jordning av Pro-Ject. Kolla vad andra gjort.
Jag har kikat på den pdf:en från pro-ject förut och jag har faktiskt testat att köpa deras ”High Power It” strömkabel med skyddsjord. Därefter drog jag en lång skarvsladd från ett jordat uttag i köket till vardagsrummet och kopplade i en förgrenare där jag anslöt skivspelare via den nya jordade strömkabeln samt ojordad riaa och receiver. Detta borde ha åtgärdat problemet, men icke. Konstigt att det funkar att jorda via jordkontakten på skivspelaren men inte via strömkabeln. Sen hade det förstås inte varit någon långsiktig lösning med en skarvkabel genom halva huset, men för felsökningens skull ville jag ändå testa.
RogerGustavsson skrev:Är det inte förbjudet att dra en kabel på det viset?
paa skrev:Prova att, tillfälligtvis, dra en lång jordad skarvsladd från jordat uttag i köket och koppla in apparaterna via en jordad grendosa, så märker du om det är jord som fattas, eller om det är något annat fel.
peterh skrev:bjornw skrev:Baffel skrev:Om du googlar: pro-ject turntable ground wire
Så kommer det komma fram en PDF där Pro-Ject själva går igenom vad du kan göra. Du ser även vid en gooling se att du inte är ensam med att ha problem med jordning av Pro-Ject. Kolla vad andra gjort.
Jag har kikat på den pdf:en från pro-ject förut och jag har faktiskt testat att köpa deras ”High Power It” strömkabel med skyddsjord. Därefter drog jag en lång skarvsladd från ett jordat uttag i köket till vardagsrummet och kopplade i en förgrenare där jag anslöt skivspelare via den nya jordade strömkabeln samt ojordad riaa och receiver. Detta borde ha åtgärdat problemet, men icke. Konstigt att det funkar att jorda via jordkontakten på skivspelaren men inte via strömkabeln. Sen hade det förstås inte varit någon långsiktig lösning med en skarvkabel genom halva huset, men för felsökningens skull ville jag ändå testa.
Du bör koppl asamman jordkontakten på skivselaren och chassiet på stereon, alltsammans jordas via jordkabeln.
NADifierad skrev:Hur långa signalkablar har du mellan skivspelare och RIAA ?
Kralle skrev:Eftersom brummet tystnar bara genom att lägga fingret på jordskruven så kan man konstatera att det är högimpedivt. Det borde gå att ansluta skivspelarjorden till elementet via ett högohmigt motstånd i häraden 47 kOhm eller så.
bjornw skrev:Kralle skrev:Eftersom brummet tystnar bara genom att lägga fingret på jordskruven så kan man konstatera att det är högimpedivt. Det borde gå att ansluta skivspelarjorden till elementet via ett högohmigt motstånd i häraden 47 kOhm eller så.
Att lägga ett motstånd mellan skulle förhindra att starkström skulle kunna ledas ut i elementet vid eventuellt elfel?
Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?
PerStromgren skrev:Prova Kralles idé först, det är mycket billigare och helt säkert.
bjornw skrev:Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?
RogerGustavsson skrev:bjornw skrev:Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?
Undrar om det är tillåtet? Min elektriker ville inte förstärka en jord med att lägga en till parallellt.
paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.
paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.
Är du säker? Jordfelsbrytaren drar väl när något är galet med jorden? Skyddsjorden ska väl tåla fasernas ström ihop? Om ingen ström för gå i jorden när något strular, då borde den väl inte behövas alls?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.
Är du säker? Jordfelsbrytaren drar väl när något är galet med jorden? Skyddsjorden ska väl tåla fasernas ström ihop? Om ingen ström för gå i jorden när något strular, då borde den väl inte behövas alls?
bjornw skrev:paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.
Du menar att om jag har jordfelsbrytare (vilket jag har), så ska det inte vara någon fara att jorda via vattenradiatorn, med eller utan motstånd? Elementens vattenrör går ju till fjärrvärmecentralen, som är jordad.
bjornw skrev:Jag insåg precis en grej, brummet kvarstår även när skivspelaren inte är påslagen, alltså även om jag drar ur strömkabeln. Med andra ord agerar den antenn för någon störande signal. Drar jag däremot ur signalkabel så blir det tyst.
Frisk skrev:bjornw skrev:Jag insåg precis en grej, brummet kvarstår även när skivspelaren inte är påslagen, alltså även om jag drar ur strömkabeln. Med andra ord agerar den antenn för någon störande signal. Drar jag däremot ur signalkabel så blir det tyst.
Kan du beskriva det lite mer detaljerat, är varken RIAA eller spelare på?
Har du testat att vända stickpropparna i uttagen?
Har du jord från spelare till RIAA och vidare? Har du kontrollerat så jorden verkligen sitter?
Räcker det att dra ur bara en signalkabel eller behöver du dra ur båda? Är sett någon skillnad beroende på vilken du drar ur?
paa skrev:Om du drar ur väggbulan till RIAA-steget, vad händer då?
Frisk skrev:Tack för tydlig förklaring!
Om du drar ur skivspelaren helt ur RIAA, hur blir det då?
Du skriver du testat att vända alla kablar, har du testat samtliga nio kombinationer? (med dessa 3 enheter och absolut inget annat anslutet?)
Om du bara har receiver, och RIAA, blir det ju bara 4 kombinationer med stickkontakterna, kan du hitta någon som inte brummar?
Om du sen koppar in skivspelaren i den tysta kombinationen, går det behålla tyst beroende på hur stickproppen vänds?
Mins inte om du skrev vad det var för receiver och övriga anslutningar, men koppla ur allt annat, CD, radioantenn HDMI-kablar etc. för att helt isolera problemet.
Dubbelkolla att verkligen jord-kablen är hel och ordentligt ansluten.
paa skrev:Jag har inte sett att du testa att koppla vidare den separata jorden, från jordskruven på RIAA-steget till skruv på förstärkarens chassi?
Finns det ingen som är avsedd för jordkabel så kan man prova med gaffel- eller ringkabelsko runt någon annan skruv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster