Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-07 09:59

Är det inte förbjudet att dra en kabel på det viset?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-03-07 10:02

bjornw skrev:
Baffel skrev:Om du googlar: pro-ject turntable ground wire
Så kommer det komma fram en PDF där Pro-Ject själva går igenom vad du kan göra. Du ser även vid en gooling se att du inte är ensam med att ha problem med jordning av Pro-Ject. Kolla vad andra gjort.

Jag har kikat på den pdf:en från pro-ject förut och jag har faktiskt testat att köpa deras ”High Power It” strömkabel med skyddsjord. Därefter drog jag en lång skarvsladd från ett jordat uttag i köket till vardagsrummet och kopplade i en förgrenare där jag anslöt skivspelare via den nya jordade strömkabeln samt ojordad riaa och receiver. Detta borde ha åtgärdat problemet, men icke. Konstigt att det funkar att jorda via jordkontakten på skivspelaren men inte via strömkabeln. Sen hade det förstås inte varit någon långsiktig lösning med en skarvkabel genom halva huset, men för felsökningens skull ville jag ändå testa.

Du bör koppl asamman jordkontakten på skivselaren och chassiet på stereon, alltsammans jordas via jordkabeln.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-03-07 10:04

RogerGustavsson skrev:Är det inte förbjudet att dra en kabel på det viset?

Det är mycket som är förbjudet. Frågan är om snarare om det är olämpligt eller farligt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 10:21

paa skrev:Prova att, tillfälligtvis, dra en lång jordad skarvsladd från jordat uttag i köket och koppla in apparaterna via en jordad grendosa, så märker du om det är jord som fattas, eller om det är något annat fel.

Det är precis vad jag testat och det gjorde ingen skillnad. Alla apparaterna har ojordade strömkablar, men jag köpte en jordad transformator/kabel som är särskilt avsedd för jordning via elskyddsjord för pro-jects skivspelare. Detta gjorde ändå ingen skillnad. Men jordar jag via jordskruven på skivspelaren till ett element (eller till mig själv, räcker att jag lägger fingret på jordskruven) så försvinner brummet helt!

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 10:24

peterh skrev:
bjornw skrev:
Baffel skrev:Om du googlar: pro-ject turntable ground wire
Så kommer det komma fram en PDF där Pro-Ject själva går igenom vad du kan göra. Du ser även vid en gooling se att du inte är ensam med att ha problem med jordning av Pro-Ject. Kolla vad andra gjort.

Jag har kikat på den pdf:en från pro-ject förut och jag har faktiskt testat att köpa deras ”High Power It” strömkabel med skyddsjord. Därefter drog jag en lång skarvsladd från ett jordat uttag i köket till vardagsrummet och kopplade i en förgrenare där jag anslöt skivspelare via den nya jordade strömkabeln samt ojordad riaa och receiver. Detta borde ha åtgärdat problemet, men icke. Konstigt att det funkar att jorda via jordkontakten på skivspelaren men inte via strömkabeln. Sen hade det förstås inte varit någon långsiktig lösning med en skarvkabel genom halva huset, men för felsökningens skull ville jag ändå testa.

Du bör koppl asamman jordkontakten på skivselaren och chassiet på stereon, alltsammans jordas via jordkabeln.

Jag har kopplat jordkabel från skivspelare till riaa. Dock ingen jord från riaa till receiver. Strömmen är som sagt INTE jordad i mitt vardagsrum.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-03-07 10:29

Hur långa signalkablar har du mellan skivspelare och RIAA ?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 10:47

NADifierad skrev:Hur långa signalkablar har du mellan skivspelare och RIAA ?

1,23 meter. Det är denna kabel:
https://www.project-audio.com/en/product/connect-it-e/

Men än en gång: jag har testat skivspelare, riaa samt signalkabel hos handlaren och då var det knäpptyst.

Kralle

Inläggav Kralle » 2021-03-07 10:55

Eftersom brummet tystnar bara genom att lägga fingret på jordskruven så kan man konstatera att det är högimpedivt. Det borde gå att ansluta skivspelarjorden till elementet via ett högohmigt motstånd i häraden 47 kOhm eller så.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 10:57

Jag insåg precis en grej, brummet kvarstår även när skivspelaren inte är påslagen, alltså även om jag drar ur strömkabeln. Med andra ord agerar den antenn för någon störande signal. Drar jag däremot ur signalkabel så blir det tyst.
Senast redigerad av bjornw 2021-03-07 11:13, redigerad totalt 1 gång.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 11:01

Kralle skrev:Eftersom brummet tystnar bara genom att lägga fingret på jordskruven så kan man konstatera att det är högimpedivt. Det borde gå att ansluta skivspelarjorden till elementet via ett högohmigt motstånd i häraden 47 kOhm eller så.

Att lägga ett motstånd mellan skulle förhindra att starkström skulle kunna ledas ut i elementet vid eventuellt elfel?
Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-03-07 11:33

bjornw skrev:
Kralle skrev:Eftersom brummet tystnar bara genom att lägga fingret på jordskruven så kan man konstatera att det är högimpedivt. Det borde gå att ansluta skivspelarjorden till elementet via ett högohmigt motstånd i häraden 47 kOhm eller så.

Att lägga ett motstånd mellan skulle förhindra att starkström skulle kunna ledas ut i elementet vid eventuellt elfel?
Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?

Prova Kralles idé först, det är mycket billigare och helt säkert.
... tycker jag!

Per

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 11:43

PerStromgren skrev:Prova Kralles idé först, det är mycket billigare och helt säkert.

Kan du bara förklara så en idiot förstår på vilket sätt kopplingen blir säker med motståndet till skillnad mot utan? Jag saknar verkligen allt utom den mest grundläggande kunskap i ellära. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-07 11:45

bjornw skrev:Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?

Undrar om det är tillåtet? Min elektriker ville inte förstärka en jord med att lägga en till parallellt.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 12:09

RogerGustavsson skrev:
bjornw skrev:Jag funderar annars på att be min elektriker dra in jord i rummet till något slags vägguttag med enbart jord, alltså inte fas, och sen ansluta skivspelarens jord till det. Eftersom jag inte har jordad el i rummet. Det borde vara helt säker och inte bryta mot några föreskrifter vad gäller elsäkerhet?

Undrar om det är tillåtet? Min elektriker ville inte förstärka en jord med att lägga en till parallellt.

Vad händer om man hakar på en befintlig? Alltså drar jorden vidare utan att dra fas?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-07 12:23

Vet inte men det var inget min elektriker ville göra. Jag hade en 3-faslast via en 5-ledare och då blir jorden lite klen i förhållande till faserna, det kan gå en betydligt högre ström i jorden. Jag undrade om det gick lägga en fetare jord parallellt (en annan dragning) men svaret blev ett nej. Misstänker att faserna och jorden ska ligga bredvid varandra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 12:31

Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 13:06

paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.

Du menar att om jag har jordfelsbrytare (vilket jag har), så ska det inte vara någon fara att jorda via vattenradiatorn, med eller utan motstånd? Elementens vattenrör går ju till fjärrvärmecentralen, som är jordad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-07 13:13

paa skrev:Det ska inte gå en massa ström i jorden. Om man har en jordfelsbrytare slår den i så fall ifrån.

Är du säker? Jordfelsbrytaren drar väl när något är galet med jorden? Skyddsjorden ska väl tåla fasernas ström ihop? Om ingen ström för gå i jorden när något strular, då borde den väl inte behövas alls?

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-07 13:23

RogerGustavsson skrev:

Är du säker? Jordfelsbrytaren drar väl när något är galet med jorden? Skyddsjorden ska väl tåla fasernas ström ihop? Om ingen ström för gå i jorden när något strular, då borde den väl inte behövas alls?

Normalt behöver SKILLNADEN mellan ström i fas och nolla överstiga 30mA för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Tex
fas = 6,03A och nolla = 6,00A.
Fast det kanke är det du menar...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 13:54

RogerGustavsson skrev:

När något strular och apparat blir strömförande så går ju strömmen tillbaks genom jorden och inte genom nollan. Då är det bra om det bryter!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 13:55

bjornw skrev:

Du menar att om jag har jordfelsbrytare (vilket jag har), så ska det inte vara någon fara att jorda via vattenradiatorn, med eller utan motstånd? Elementens vattenrör går ju till fjärrvärmecentralen, som är jordad.

Jag kan sträcka mig till att risken minskar avsevärt med fungerande jordfelsbrytare.
Numera pensionär.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-07 14:27

bjornw skrev:Jag insåg precis en grej, brummet kvarstår även när skivspelaren inte är påslagen, alltså även om jag drar ur strömkabeln. Med andra ord agerar den antenn för någon störande signal. Drar jag däremot ur signalkabel så blir det tyst.

Kan du beskriva det lite mer detaljerat, är varken RIAA eller spelare på?

Har du testat att vända stickpropparna i uttagen?

Har du jord från spelare till RIAA och vidare? Har du kontrollerat så jorden verkligen sitter?

Räcker det att dra ur bara en signalkabel eller behöver du dra ur båda? Är sett någon skillnad beroende på vilken du drar ur?

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-07 15:35

Frisk skrev:
bjornw skrev:Jag insåg precis en grej, brummet kvarstår även när skivspelaren inte är påslagen, alltså även om jag drar ur strömkabeln. Med andra ord agerar den antenn för någon störande signal. Drar jag däremot ur signalkabel så blir det tyst.

Kan du beskriva det lite mer detaljerat, är varken RIAA eller spelare på?

Har du testat att vända stickpropparna i uttagen?

Har du jord från spelare till RIAA och vidare? Har du kontrollerat så jorden verkligen sitter?

Räcker det att dra ur bara en signalkabel eller behöver du dra ur båda? Är sett någon skillnad beroende på vilken du drar ur?

Jag har jord från skivspelare till RIAA, ej vidare från RIAA till förstärkare (receiver), men jag har testat och det gjorde ingen skillnad.
RIAA är påslaget, skivspelaren avslagen.
Drar jag ur båda kontakterna på signalkabeln ur RIAA blir det tyst.
Drar jag ur ena kontakten på RIAA brummar det högt ur den andra kanalen.
Drar jag ur båda kontakterna ur skivspelaren brummar det högt ur båda kanaler.
Drar jag ur en kontakt ur skivspelaren brummar det i den kanal som är urdragen. Håller jag med fingrarna på den urdragna kontakten blir det tyst.
Har jag alla kontakter på riaa och skivspelare inkopplade försvinner det höga brummet men det finns fortfarande ett klart hörbart brum.
Tar jag på skivspelarens jordkontakt eller någon av signalkabelns metallkontakter blir det helt tyst (jag agerar själv jord).
Drar jag en ytterligare jordkabel till någon annan jordpunkt (radiator) försvinner allt brum också.
Ingen av apparaterna är jordanslutna via strömkabel då jag inte har jordade eluttag i rummet. Dock har jag testat att dra jordad ström från köket och det gjorde ingen skillnad. Endast skivspelaren har jordad strömkabel men alla apparater sitter i samma grenuttag.
Jag har testat att vända på en stickkontakt i taget och det har inte gjort någon skillnad, oavsett om jag kör jordad eller ojordad el.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-07 21:44

Tack för tydlig förklaring!

Om du drar ur skivspelaren helt ur RIAA, hur blir det då?

Du skriver du testat att vända alla kablar, har du testat samtliga nio kombinationer? (med dessa 3 enheter och absolut inget annat anslutet?)

Om du bara har receiver, och RIAA, blir det ju bara 4 kombinationer med stickkontakterna, kan du hitta någon som inte brummar?

Om du sen koppar in skivspelaren i den tysta kombinationen, går det behålla tyst beroende på hur stickproppen vänds?

Mins inte om du skrev vad det var för receiver och övriga anslutningar, men koppla ur allt annat, CD, radioantenn HDMI-kablar etc. för att helt isolera problemet.

Dubbelkolla att verkligen jord-kablen är hel och ordentligt ansluten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-07 23:45

Om du drar ur väggbulan till RIAA-steget, vad händer då?
Numera pensionär.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-08 07:55

paa skrev:Om du drar ur väggbulan till RIAA-steget, vad händer då?

Då blir det tyst, men det räcker att jag slår av riaa med strömbrytaren för att det ska bli tyst.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-08 09:38

Frisk skrev:Tack för tydlig förklaring!

Om du drar ur skivspelaren helt ur RIAA, hur blir det då?

Du skriver du testat att vända alla kablar, har du testat samtliga nio kombinationer? (med dessa 3 enheter och absolut inget annat anslutet?)

Om du bara har receiver, och RIAA, blir det ju bara 4 kombinationer med stickkontakterna, kan du hitta någon som inte brummar?

Om du sen koppar in skivspelaren i den tysta kombinationen, går det behålla tyst beroende på hur stickproppen vänds?

Mins inte om du skrev vad det var för receiver och övriga anslutningar, men koppla ur allt annat, CD, radioantenn HDMI-kablar etc. för att helt isolera problemet.

Dubbelkolla att verkligen jord-kablen är hel och ordentligt ansluten.

Drar jag ur skivspelaren helt, dvs ingen signalkabel in till RIAA, så slutar det brumma helt.

Jag har provat vända stickpropparna i alla nio kombinationer (eller fyra när skivspelaren är urkopplad) och det gör ingen skillnad.

Det är inget fel på jordkabeln mellan skivspelare och riaa, men jag har testat med en annan (samma som jag testat att jorda till elementet med) och det gör ingen skillnad heller.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-08 09:47

Jag har inte sett att du testa att koppla vidare den separata jorden, från jordskruven på RIAA-steget till skruv på förstärkarens chassi?
Finns det ingen som är avsedd för jordkabel så kan man prova med gaffel- eller ringkabelsko runt någon annan skruv.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-08 10:12

Precis , paa har rätt , bind ihop pryttlarna och se vad som händer .

Har inte hängt med . Är det utrett om det är prytteln i sig som har problem med jordningen , eller om det inte går att jorda externt ?
Finns många hifipryttlar som inte jordas externt , te.x de som drivs med batteri . Där är det ju viktigt att interna jordslingor, signaljord fungerar som det ska.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-03-08 10:41

paa skrev:Jag har inte sett att du testa att koppla vidare den separata jorden, från jordskruven på RIAA-steget till skruv på förstärkarens chassi?
Finns det ingen som är avsedd för jordkabel så kan man prova med gaffel- eller ringkabelsko runt någon annan skruv.

Förstärkaren har inget metallchassi och ingen jordkontakt, men jag testade att jorda mot en linjeutgång och det gjorde inge skillnad. dvs jag får samma resultat om jag drar jordkabeln från skivspelare direkt till förstärkare som om jag jordar mot riaa eller jordar hela vägen från skivspelare till riaa och sedan till förstärkare. Dvs 90% av brummet försvinner. Men eftersom ingen av apparaterna är strömjordade så har jag ju ingen "riktig" jord, och utan det lyckas jag inte eliminera det sista brummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum