Moderator: Redaktörer
Morello skrev:IngOehman skrev:*Jag hade med glädje överlämnat det till dig även utan att du startat detta olustiga krig.
Ingvar, tycker du verkligen att det sista stycket är förenligt med hela sanningen ang. denna soppa?
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med om att det är 100% korrekt.
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:*Jag hade med glädje överlämnat det till dig även utan att du startat detta olustiga krig.
Ingvar, tycker du verkligen att det sista stycket är förenligt med hela sanningen ang. denna soppa?
"Förenligt med sanningen???"
Vad tusan betyder det?
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med om att det är 100% korrekt.
Resultatet är i dagsläget att minst tre personer inte kommer vara med i styrelsen kommande år. Det är däremot 100% säkert.
Kaffekoppen skrev:Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med om att det är 100% korrekt.
Resultatet är i dagsläget att minst tre personer inte kommer vara med i styrelsen kommande år. Det är däremot 100% säkert.
IngOehman skrev:Jag hade med glädje överlämnat det till dig även utan att du startat detta olustiga krig. Du hade bara behövt fråga. Det är ett ansvar det är skönt att slippa ju.
IngOehman skrev:
I övrigt tycker jag det är dåligt stil av dig att på ren spekulation påstå att jag ljuger.![]()
Vh, iö
Bra! Jag tycker att det är självklart att du svarar på de frågorna som Ingvar ställt eftersom din kritik kan uppfattas som väldigt långtgående. Det vore bra om du kunde ge konstruktiva svar och kanske ytterliggare nyansera dig. Jag utgår från att du skriver rakt och utan retoriska inslag. Det handlar ju inte bara om vem av er som klarar av att argumentera bort den andra, utan hur folk som läser detta skall se på LTS, LTS förhållning till vetenskaplighet och LTS tidigare arbete. Att se utvecklingspotential (som jag tolkat dig att du tror dig göra) är ju inte alltid detsamma som att förkasta allt tidigare arbete.Svante skrev:IngOehman skrev:Jag hade med glädje överlämnat det till dig även utan att du startat detta olustiga krig. Du hade bara behövt fråga. Det är ett ansvar det är skönt att slippa ju.
Mja, det här kan man ju tolka som att jag ville ta över verksamheten. Men det är just precis av den anledningen som blev tvungen att avgå, för att visa att jag inte är intresserad av att ta över.
...jag återkommer med svar.
Kan du svara på detta så skulle det ge mig svar på om jag förstått dig rätt, eller om jag misstolkat dig.Kaffekoppen skrev:Svante!
Istället för massa textmassa kan man konstatera att IÖ är besviken eftersom Svantes kritik mot testgenomförandet* kan tolkas som om IÖ (och därmed LTS) tester genom åren varit för vaga i fråga om att säkerställa signifikansen och därmed helt saknar värde.
Är det så man skall uppfatta din kritik/dina förslag till förändringar Svante?
* själva metoderna har jag förstått att Svante i mångt och mycket anser är korrekt utvalda. Även om han ser potentiella problem i vissa fall, så kan han inte specifikt peka på om det någonsin varit ett problem för själva slutsattsen.
En mycket bra fråga. Man skulle kunna tro att det är kris i LTS, men just att man står på sig och tycker att ens egna syn och tankegångar är så starka och viktiga för föreningen är ett bevis på engagemang.n3mmr skrev:Jag undrar vad LTS har för halveringstid just nu.
IngOehman skrev:Du behöver inte svara Svante. Du har haft flera veckor och därtill åtskilliga upprepningar av frågorna på dig. Hade du velat svara på dem hade du nog redan gjort det. Nu är det liksom för sent.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag hade med glädje överlämnat det till dig även utan att du startat detta olustiga krig. Du hade bara behövt fråga. Det är ett ansvar det är skönt att slippa ju.
Mja, det här kan man ju tolka som att jag ville ta över verksamheten.
Svante skrev:Men det är just precis av den anledningen som blev tvungen att avgå, för att visa att jag inte är intresserad av att ta över.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Du behöver inte svara Svante. Du har haft flera veckor och därtill åtskilliga upprepningar av frågorna på dig. Hade du velat svara på dem hade du nog redan gjort det. Nu är det liksom för sent.
Nu finns inte SÖ kvar längre men enligt dem så innebar flera >=4.
Naqref™ skrev:Fråga (kan verka dum men känns ändå relevant att få förtydligad): Var det den offentliga kritik som Svante framförde här som fick dig att avgå?
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Du behöver inte svara Svante. Du har haft flera veckor och därtill åtskilliga upprepningar av frågorna på dig. Hade du velat svara på dem hade du nog redan gjort det. Nu är det liksom för sent.
Nu finns inte SÖ kvar längre men enligt dem så innebar flera >=4.
Isåfall är de ju helt tossiga. Flera är t ex 2.
Som i: "-Vi talar inte om en vecka, utan om flera".
Morello skrev:Jag tror aldrig att ni kommer att nå koncensus med bitvis extrem-retorisk debatt, utan att ni måste tillgripa ett konkret exempel och räkna igenom det här och nu. (om detta över huvud taget skall ske på forat).
Just nu är debatten övergödslad med känslor och retorik av allenhanda slag, som blir likt en rökridå över sakfrågan.
Naqref™ skrev:Dina frågor skrevs och förtydligades dessutom i julhelgen/mellandagarna. Själv har jag max fått 20 minutersperioder framför datorn fram till i går och då misstänker jag att en mer socialt uppbunden snubbe som Svante (med fru och barn) med en mycket sämre internetuppkoppling kan ha haft mindre förutsättningar att svara på escalerande inlägg.
iö skrev:1. Du Svante, som varit med på några av LTS lyssningstester, har du NÅGON ENDA GÅNG stött på ett resultat som du vet inte ger en statistisk signifikans om >99%, men som ändå kommit i MoLt och påståtts ha en statistisk signifikans högre än 99%?
iö skrev:2. Det vill säga: Finns det någon grund, i form av ett faktiskt fall (där det blivit fel) för dig att ifrågasätta om jag tagit mitt ansvar att upprätthålla en adekvat vetenskaplig hantering av mätdata?
iö skrev:3. Eller handlar det bara om att just du inte tycker dig kunna bedöma signifikansen på plats, som jag har gjort?
(Utöver att jag förstås kontrollräknat i de fall det finnits minsta tveksamhet.)
(Denna sista kräver följdfrågor, som jag ställer strax...)
iö skrev:4. Är det sant att du vid ett antal tillfällen kommit med (enligt dig "svårbedömda") exempel på fall till mig, där jag ombetts att uttala mig om den statistiska signifikansen - och att jag svarat dig ögonblickligen, med antingen ett exakt svar, eller med worst case-svar (">X%"), och att du inte kunnat påvisa något annat än att de undantagslöst varit korrekta?
iö skrev:5. Är det också sant att du ännu inte har ett enda exempel på att du (efter att ha gått hem och räknat på det hela (och ägna uppgiften din fulla uppmärksamhet)) funnit att mitt ögonblickliga svar varit felaktigt?
iö skrev:6. Kort sagt: Är det riktigt att jag - så vitt du känner till - ALDRIG har kommit med någon enda felaktig bedömning avseende statistisk signifikans?
Kaffekoppen skrev:För Ingvar är det förtroendet för honom som är mer vässentligt än hur andra ställer sig till sakfrågan.
Morello skrev:Kaffekoppen skrev:För Ingvar är det förtroendet för honom som är mer vässentligt än hur andra ställer sig till sakfrågan.
Vad har egentligen förtroende för Ingvar, Svante elelr någon annan med frågan att göra?
Ska vi reda ut statistik får vi nog lämna sådana saker och ta fram den kalla matematiken.
Jag gör ingen som helst föreställning om någonting längre vad det gäller det här.dimitri skrev:Kaffekoppen,
Du verkar ha självpåtagit dig rollen som kommentatör, medlare, uttolkare. Du kanske gör det i någon sorts föreställning att din position inom LTS kräver att du påtar dig denna roll. Risken är påtaglig att dina insatser (i tråden) aktivt motarbetar din eventuella medlarroll.
Kaffekoppen skrev:Då kanske man skall invänta hans svar istället för att ha så bråttom att man anser att man svarar bäst själv. Det blir ju löjligt eftersom Svante sitter i en stuga på landet med familjen.
Kaffekoppen skrev:Retorik eller inte, men det är nog rätt retoriskt att själv svara på de frågor man ställer till andra. Men det är klart, du får de svar du vill ha, och de svar du förväntar dig att få.
Osagt hur Svante skulle svarat, så har du helt rätt nu. Det är meningslöst för honom att svara.
Kaffekoppen skrev:Du har ju lyckas rätt bra med att i din bitterhet försöka framhäva din syn på saken - att Svante inte svarar för att han har fel och du har rätt. Frågan är hur värdefullt det är för alla andra att få den informationen från just dig. De flesta inser väl redan att du känner så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster