Distorsionsmätningsprogram (fd spekulationer)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-21 18:40

Maarten skrev:Vad är upplösningen för distmätningsfunktionen?

Hmm, hur menar du? Upplösningen?

Menar du lägsta mätbara distnivå, eller kanske frekvensupplösningen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-21 19:08

Har Dr. Svante ordnat så att mjukvaran fixar 24-bitars databredd? :) :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-21 20:09

Morello skrev:Har Dr. Svante ordnat så att mjukvaran fixar 24-bitars databredd? :) :wink:

Hrrm, hr Morello vet redan att det har han inte... :wink:

Programmet är ju primärt till för att mäta högtalare och då duger det gott. Jag behöver fixa mina ljudkomponenter för att få till det, och det är nog en hel del pyssel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-21 20:21

Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-21 20:24

Kaffekoppen skrev:Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med :)

Hmm, nu blir jag nyfiken, har Lilltroll varit i Linköping igen, vad gjorde han där, tro...?

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-03-21 22:50

Svante skrev:

Både och! Bitdjup i kvantifiering och beräkning etc? Jag kanske har läst dåligt men: Hur är distmätningen realiserad? Frekvenssvep och mätning av över/blandtoners amplitud? Eller nåt annat? Kan man välja parametrar för noggrannhet etc? Sker det på bekostnad av annat?

EDIT: Läst dåligt så jag kollade snabbt på föregående sida. Om jag förstod rätt bör väl noggrannhet bero på svephastighet, noggrannhet i mätning av impulserna, samt fönstring och noggrannhet i FFT-beräkning? Eller?
Senast redigerad av Maarten 2007-03-21 23:03, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-21 22:58

Maarten skrev:
Svante skrev:

Både och! Bitdjup i kvantifiering och beräkning etc? Jag kanske har läst dåligt men: Hur är distmätningen realiserad? Frekvenssvep och mätning av över/blandtoners amplitud? Eller nåt annat? Kan man välja parametrar för noggrannhet etc? Sker det på bekostnad av annat?

Hur det går till beskrev jag några inlägg högre upp. Testsignalen är ett snabbt logaritmiskt frekvenssvep, men det analyseras med FFT i sin helhet och efter diverse trixande kan man få ut distkurvorna, även de från FFT. Det mäter bara harmonisk distorsion. Bitdjupet är 16 bitar. Man kan välja en hel del parametrar, som svepets längd, fönstrets längd för trunkering av impulssvaret osv. Vid högtalarmätningar blir det alltid en massa kompromisser och programmet låter en göra dem. Eller kommer att låta en göra det, det är ju inte ens i betastadiet ännu. Men snart så. :lol:

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-03-21 23:04

Editerade mitt inlägg ovan under tiden du postade:)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-21 23:16

Maarten skrev:EDIT: Läst dåligt så jag kollade snabbt på föregående sida. Om jag förstod rätt bör väl noggrannhet bero på svephastighet, noggrannhet i mätning av impulserna, samt fönstring och noggrannhet i FFT-beräkning? Eller?

:lol:

Ja just så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-21 23:45

Den här bilden kanske kastar en gnutta ljus på metoden:

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-22 01:19

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Kan hälsa Svante lite försynt från en utvecklingspåg i Linköping. Lilltroll hälsas mycket han med :)

Hmm, nu blir jag nyfiken, har Lilltroll varit i Linköping igen, vad gjorde han där, tro...?
Nejdå, jag har bara pratat med staden idag och skulle hälsa er båda :)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-03-25 17:12

Trolldist, nu portad till Delphi 8)
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 17:17

lilltroll skrev:Trolldist, nu portad till Delphi 8)

Hehe, jag jag får väl säga att jag har blivit lite ... inspirerad av Trolldist.

Den saknar fortfarande en del av finesserna, men börjar å andra sidan bli nästan användarvänlig. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 20:43

En liten jämförelse, mina AKG-lurar sittande på en kartong, och en behringermik. Billigt on-board AC97 ljudkort.

Bild
Bild

Svepet varar dryga 10 s, men i tombstone fick jag ställa upp sveplängden till 60 s för att det skulle bli så här lika.

Disten och nivån återstår att kalibrera.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 21:33

Nu har du infört någon smoothing*! :)

När kan man köpa progget och kommer det då att klara 24/192?

*Djävluens påfund men ack så bra så länge man kan välja det fritt så man slipper kisa när man kollar på kurvorna. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 21:46

Naqref™ skrev:Nu har du infört någon smoothing*! :)

När kan man köpa progget och kommer det då att klara 24/192?

*Djävluens påfund men ack så bra så länge man kan välja det fritt så man slipper kisa när man kollar på kurvorna. ;)

hehe
16/192 borde gå bra. 24-bit sitter längre inne.

Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där. Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-03-25 21:51

Ser ju väldigt lovande ut!!! (= program jag borde köpa)

(Du kan väl skriva det till mac osx också så jag slipper starta det där windows.... :wink: )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-25 22:05

Svante skrev:Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där.

Oki men hur vore det om det nu blir så taggigt som du visade tidigare. Skulle det möjligen gå för sig att få lite smoooooooothing? :)

Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.

Hmmm. Jag kom att tänka på att dylika verktyg oftast (alltid) får brusgolvet att ligga lägre än vad det egentligen gör. Kan man få att det dyker upp en beräknad linje var brusgolvet e g borde ligga?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-25 22:31

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.

Hmmm. Jag kom att tänka på att dylika verktyg oftast (alltid) får brusgolvet att ligga lägre än vad det egentligen gör. Kan man få att det dyker upp en beräknad linje var brusgolvet e g borde ligga?

Hmm, vad menar du nu? Menar du att om man gör en FFT på en signal som består tex av en sinus och vitt brus, så hamnar brusgolvet "för lågt"?

I sådana fall så är det ett lite annorlunda problem. Det här programmet visar inte bruset, utan distorsion. Distorsionskomponenterna går att kalibrera så att de "stämmer", jag har bara inte gjort det än. :D

När det gäller brus i en FFT-visning så är det ett problem som man löser genom att man inser att frågan är felställd. 8) Det är ju orimligt att en kurva som visar innehåll av 8192 olika frekvenser skulle skala om de frekvenser som man tror tillhör brussignalen så att de speglar alla brusfrekvensernas effektsumma. :roll:

Om jag nu gissade rätt om vad du menade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-03-27 00:00

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Men glättat är det inte. Det kan se ut så mot lägre frekvenser, men det beror nog i det här fallet på att systemet är slätare där.

Oki men hur vore det om det nu blir så taggigt som du visade tidigare. Skulle det möjligen gå för sig att få lite smoooooooothing? :)

Generellt så skulle det bli så ändå eftersom det är fft-baserat och därmed ger konstant bandbredd (i Hz) oberoende av frekvens.

Brusgolvet blir tidsvariant längs impulsen med den här metoden. Åt "önskat" håll dessutom. Brusnivån sjunker när impulsen klingar ut. Fungera på det ni!

Användarvisningsbild
lilltroll

Prov

Inläggav lilltroll » 2007-04-20 10:16

Bild
SCANSPEAK 8545 i 32+16+8+1 liters låda. Portad, Närfält

Stora FFT:er :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-23 21:01

Jaha, så en högst ovetenskaplig test av störkänslighet, då.

Här är ett par hörlurar med en behringermik instucken i dem.
Därunder lät jag lite Rammstein läcka ut i lurarna (via mixern som ändå var inkopplad). I bilden under den vred jag på tyskarna ordentligt.

Man kan titta på övre vänstra rutan (input signal) för att få en uppfattning om hur starkt svepet är i förhållande till musiken.

Jag tycker att tonkurvan är hyfsat oberörd med tanke på SNR och att svepet varar mindre än 1 s. Distorsionsmätning med de här störnivåerna är däremot bara att glömma. :lol:

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-24 01:08

jag förstår ingenting....men det är iofs rätt väntat...

kan man inte få lite siffror bara man anger en frekvens?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-24 07:50

Haakan_W skrev:jag förstår ingenting....men det är iofs rätt väntat...

kan man inte få lite siffror bara man anger en frekvens?

Jo, säg en frekvens så säger jag en siffra. :D

Alltså jag tror inte jag förstår vad du inte förstår. Menar du vad programmet mäter, eller just det sista med störkänsligheten?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-04-24 07:55

Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...

Här har vi ju hela sanningen istället... :)

Finns det en tidplan på detta program? Verkar mycket intressant...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-24 08:08

GrodanB skrev:Jag tror han menar att man normalt pratar om % THD @ 1000Hz...

Här har vi ju hela sanningen istället... :)

Finns det en tidplan på detta program? Verkar mycket intressant...

Aha, ja det här visar ju hur disten varierar med frekvensen. Med högtalare kan det ju vara rätt mycket, så ett nedslag vid 1000 Hz kan vara rätt missvisande. Förstärkare däremot varierar inte lika mycket.

Tidplaner sätter jag aldrig upp, om jag inte måste. Deadlines är dödande för kreativitet och kvalitet.

Jag pillar lite i det på kvällarna när jag känner för det, det brukar bli bäst så. Jag tror att svårigheten med det här programmet blir handhavandet; hur 17 ska jag göra för att undvika att folk mäter fel. Det är ju lite signalprocessning inblandat och man måste vara lite aktiv och välja fönster och fönsterstorlek, det där är inte helt trivialt.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-04-24 08:15

Bra tidsplan.

Då väntar jag till den är klar.

Jag skulle uppskatta ett "Advance mode" och ett "Simple mode" i interfacet...

Eller kanske Standard istället för simple...

Så i Advance mode kan man joxa (pula ;) ) tills man ger upp och i standard så får vi använda specifik mätbaffel, avstånd, micplacering etc. (mer krav på omgivningen än på programet) (vilka miljöparametar som nu är applicerbara på den mätning man vill göra... )

Har funnit att det svåra med mätning är att veta när det är rätt...
Senast redigerad av GrodanB 2007-04-24 08:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2007-04-24 08:16

Kommer detta integreras i Basta, eller blir det fristående?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-24 20:01

JohanS skrev:Kommer detta integreras i Basta, eller blir det fristående?

Vet inte.

Jag har gjort det så att det går att lyfta in det i andra program, med tanke på Basta!. Just nu är det ett fristående program. Kanske gör jag så att jag gör en strippad version för de där databasmätningarna och en annan version som integrerar med Basta! och till sist integrerar med simuleringarna av delningsfilter.

Val val val, alltid måste man betämma sig... :roll:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-04-27 18:20

Hehe, eftersom mätsignalen inte är en "stokastisk process" utan är vit, eller brun eller rosa (någon passande färg), trots trunkeringen i tid, så får man hög mätnogrannhet.

Provade att mäta några olika 1/4 tele sladdar i 192 kHz, och det blir mätbar skillnad, med ljudkortet som drivsteg.

Ska se om jag kan få fram några visuella resultat här. Vänta er inga > 1 dB bara

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum