BB skrev:DS skrev: The Wall
Jupps....
Finns dom so surround oxå?
Moderator: Redaktörer
BB skrev:DS skrev: The Wall
Jupps....
DS skrev:Piotr skrev:subjektivisten skrev:Tja, det finns ingen, vad jag vet, vetenskaplig förklaring varför dipoler skulle ge bättre detaljrikedom.
Då ska jag berätta det för dig när jag kommer tillbaka från träning och käk!![]()
/Peter
Väntar på din berättelse
celef skrev:många och stora element är nog ett plus, ju sämre element ju fler behövs, tror jag
men det gäller nog all bashantering tror jag, detta för att hålla konrörelsen liten
celef skrev:beror nog på vad du menar med "tryck", men nog kan du få nivå med resten av registren
BB skrev:celef skrev:många och stora element är nog ett plus, ju sämre element ju fler behövs, tror jag
men det gäller nog all bashantering tror jag, detta för att hålla konrörelsen liten
De ljudande kvalitéterna hos ett element har väldigt lite med X-max att göra.
//BB
BB skrev:De ljudande kvalitéterna hos ett element har väldigt lite med X-max att göra.
subjektivisten skrev:celef skrev:beror nog på vad du menar med "tryck", men nog kan du få nivå med resten av registren
Att få ljudtryck vid 20 hz kräver mer dipolbasar än vanliga lådbasar. Det är väldigt ineffektivt om man jämför mot lådor.*
*Jag snackar bara om ljudtryck inte vad man föredrar.
-Martin- skrev:BB skrev:celef skrev:många och stora element är nog ett plus, ju sämre element ju fler behövs, tror jag
De ljudande kvalitéterna hos ett element har väldigt lite med X-max att göra.
//BB
Det där är ett uttalande som behöver antingen förklaras eller styrkas med hänvisning till någon källa. Tycker jag.
-Martin- skrev:Så ett element som arbetar i sitt olinjära område kommer inte att generera övertoner eller IM-distorsion?
-Martin- skrev:Så ett element som arbetar i sitt olinjära område kommer inte att generera övertoner eller IM-distorsion?
-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".
celef skrev:-Martin- skrev:Så ett element som arbetar i sitt olinjära område kommer inte att generera övertoner eller IM-distorsion?
xmax är nog ingen ljudkvaitetsfaktor, xmax är väl bara ett mått och en begränsning som man inte ska/bör överskrida, om du lirar under xmax så betyder måttet inget, och det finns nog andra disttyper att oxå ta hänsyn till
-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".
celef skrev:så behöver det nog inte alls vara, med rätt element så krävs nog inte mer dipolbasar än för andra typer, hur det sen förhåller sig med funktionen till rummet vet jag inte
BB skrev:-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".
Om en stor dipol konstrueras på rätt sätt, kommer det att vara snudd på omöjligt att driva den utanför X-max. Mina gamla Megatrender exempelvis med 18st. 8"-element rörde sig mindre än plus minus 2 millimeter vid en inmatad effekt om 800W RMS - det var istället talspolarna som smälte av temepraturhöjningen eftersom detta överskred talspolarnas värmeavledningsförmåga... Nota bene att de inte matades med höga effekter under system-rf!
//BB
-Martin- skrev:BB skrev:-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".
Om en stor dipol konstrueras på rätt sätt, kommer det att vara snudd på omöjligt att driva den utanför X-max. Mina gamla Megatrender exempelvis med 18st. 8"-element rörde sig mindre än plus minus 2 millimeter vid en inmatad effekt om 800W RMS - det var istället talspolarna som smälte av temepraturhöjningen eftersom detta överskred talspolarnas värmeavledningsförmåga... Nota bene att de inte matades med höga effekter under system-rf!
//BB
Hm... 800/18=44 W per element. Pga det låga "utslaget" antar jag att det inte var så där jättelåg frekvens vilket borde betyda en verkningsgrad på låt säga 1% => nästan all effekt bränns upp i elementet. 44 Watt är väl ungefär vad en 60 W glödlampa avger i värme. Rätt så varmt! Jag förstår att talspolarna brann. För det var väl före det fanns ventilerade talspolar(?)
subjektivisten skrev:celef skrev:så behöver det nog inte alls vara, med rätt element så krävs nog inte mer dipolbasar än för andra typer, hur det sen förhåller sig med funktionen till rummet vet jag inte
Ok, vi gör ett test. Du tar och sätter fast ett element på en bräda och jag använder samma element i en låda. Vad tror du, kommer vi uppnå samma ljudtryck vid 20 hz?
LeifB skrev:Något förslag på vilka basar som kan vara bra för en dipol mottages gärna....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster