Dipol-Högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-17 18:13

BB skrev:
DS skrev: The Wall :D

Jupps.... :-)

Finns dom so surround oxå? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-18 04:39

DS skrev:
Piotr skrev:
subjektivisten skrev:Tja, det finns ingen, vad jag vet, vetenskaplig förklaring varför dipoler skulle ge bättre detaljrikedom.

Då ska jag berätta det för dig när jag kommer tillbaka från träning och käk! :)

/Peter

Väntar på din berättelse :D

Martin har väl nämnt lite redan men en jämnare direktivitet är en punkt, lägre energi (typiskt) mot förstareflexerna är en annan.

I ett stort område (beroende på specifik design) lirar man mindre ljud ut i rummet för ett givet ljudtryck on axis.

Lådans vibrationer kan man ju i princip bygga bort i en vanlig lådhögtalare men det känns så befriande att ta bort lådan hel och hållet! :)

Orion är en väldigt bra högtalare.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-18 10:09

Troels Gravesen har väl gjort en del bra högtalare också... En modell som liknar lite Orion fast med konventionell basreflexlåda nertill:

http://www.troelsgravesen.dk/AcapellaNEXT.htm

Det kan kanske vara en god kompromiss om man inte har budget för 4xXLS. Jag skissar ju själv på en liknande lösning även om det i dagsläget lutar åt ett delat system med separata slutna basar och dipol från 100 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-18 10:27

Jag har förvisso deltagit i en konstruktion med sluten bas och dipolt mellanregister från ung. 400Hz som funkade rätt bra men som nämnt ovan är (70-)100Hz nog i regel en bättre delning och man kommer fortfarande ner i storlek och pris.

/Peter

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-03-18 13:38

Nyfiken på om någon vet vad som är viktiga parametrar för ett baselement för dipol?
Låg resonansfrekvens?
Stort membran?
Stor magnet?
Lång slaglängd?

mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-18 14:10

Många element! Stereotypens baslådor har 4 st 12or per låda och det behövs om man ska lyckas fixa djupbas (EQad upp) med lite tryck.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 17:26

många och stora element är nog ett plus, ju sämre element ju fler behövs, tror jag

men det gäller nog all bashantering tror jag, detta för att hålla konrörelsen liten
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-18 18:04

Jo, skillnaden är att det är svårt att få till någon tryck kring 20 hz med dipolbasar mot lådor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-03-18 19:12

celef skrev:många och stora element är nog ett plus, ju sämre element ju fler behövs, tror jag

men det gäller nog all bashantering tror jag, detta för att hålla konrörelsen liten

De ljudande kvalitéterna hos ett element har väldigt lite med X-max att göra.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 19:20

subjektivisten skrev:Jo, skillnaden är att det är svårt att få till någon tryck kring 20 hz med dipolbasar mot lådor.

beror nog på vad du menar med "tryck", men nog kan du få nivå med resten av registren
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-18 19:24

celef skrev:beror nog på vad du menar med "tryck", men nog kan du få nivå med resten av registren

Att få ljudtryck vid 20 hz kräver mer dipolbasar än vanliga lådbasar. Det är väldigt ineffektivt om man jämför mot lådor.*

*Jag snackar bara om ljudtryck inte vad man föredrar.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-18 19:25

BB skrev:
celef skrev:många och stora element är nog ett plus, ju sämre element ju fler behövs, tror jag

//BB

Det där är ett uttalande som behöver antingen förklaras eller styrkas med hänvisning till någon källa. Tycker jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 19:32

BB skrev:De ljudande kvalitéterna hos ett element har väldigt lite med X-max att göra.

absolut, men element som ligger och pumpar vid xmax lär inte ofta bidra med ljudkvalitet

ofta byggs väl dipolbassystem med en rejäl nivåkompensering som genererar mycket konrörelse, jag inbillar mig att fler element minskar konrörelsen
Bikinitider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-18 19:37

Så ett element som arbetar i sitt olinjära område kommer inte att generera övertoner eller IM-distorsion?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 19:42

subjektivisten skrev:
celef skrev:beror nog på vad du menar med "tryck", men nog kan du få nivå med resten av registren

Att få ljudtryck vid 20 hz kräver mer dipolbasar än vanliga lådbasar. Det är väldigt ineffektivt om man jämför mot lådor.*

*Jag snackar bara om ljudtryck inte vad man föredrar.

så behöver det nog inte alls vara, med rätt element så krävs nog inte mer dipolbasar än för andra typer, hur det sen förhåller sig med funktionen till rummet vet jag inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-03-18 19:45

-Martin- skrev:
BB skrev:

//BB

Det där är ett uttalande som behöver antingen förklaras eller styrkas med hänvisning till någon källa. Tycker jag.

Låt oss vända på kuttingen istället. Anser du att de ljudande kvaliteterna hos ett godtyckligt element avgörs av X-max? Som jag ser det, talar X-max om hur hårt du kan pressa ett element innan det kommer in i de olinjära delarna av arbetsområdet.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-03-18 19:49

-Martin- skrev:Så ett element som arbetar i sitt olinjära område kommer inte att generera övertoner eller IM-distorsion?

Det framgår inte riktigt till vem du riktar detta men jag är den förste att hålla med dig i ditt påstående ovan. Däremot föreligger det som jag ser det ingen konflikt mellan detta och vad som ett element med lägre X-max presterar om det endast tillåts operera inom den linjära delen av sitt arbetsområde.

//BB

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-18 19:49

Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 19:50

-Martin- skrev:Så ett element som arbetar i sitt olinjära område kommer inte att generera övertoner eller IM-distorsion?

xmax är nog ingen ljudkvaitetsfaktor, xmax är väl bara ett mått och en begränsning som man inte ska/bör överskrida, om du lirar under xmax så betyder måttet inget, och det finns nog andra disttyper att oxå ta hänsyn till
Bikinitider

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-03-18 19:51

-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".

Självklart. Det är ju där man som konstruktör avgör var ribban skall läggas...

//BB

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-18 20:00

celef skrev:

xmax är nog ingen ljudkvaitetsfaktor, xmax är väl bara ett mått och en begränsning som man inte ska/bör överskrida, om du lirar under xmax så betyder måttet inget, och det finns nog andra disttyper att oxå ta hänsyn till

En bra avhandling som behandlar detta finns här:
http://www.klippel.de/download/Nonlin/k ... mptoms.pdf

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-03-18 20:05

-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".

Om en stor dipol konstrueras på rätt sätt, kommer det att vara snudd på omöjligt att driva den utanför X-max. Mina gamla Megatrender exempelvis med 18st. 8"-element rörde sig mindre än plus minus 2 millimeter vid en inmatad effekt om 800W RMS - det var istället talspolarna som smälte av temepraturhöjningen eftersom detta överskred talspolarnas värmeavledningsförmåga... Nota bene att de inte matades med höga effekter under system-rf!

//BB

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-18 20:07

celef skrev:så behöver det nog inte alls vara, med rätt element så krävs nog inte mer dipolbasar än för andra typer, hur det sen förhåller sig med funktionen till rummet vet jag inte

Ok, vi gör ett test. Du tar och sätter fast ett element på en bräda och jag använder samma element i en låda. Vad tror du, kommer vi uppnå samma ljudtryck vid 20 hz?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-18 20:15

BB skrev:

Om en stor dipol konstrueras på rätt sätt, kommer det att vara snudd på omöjligt att driva den utanför X-max. Mina gamla Megatrender exempelvis med 18st. 8"-element rörde sig mindre än plus minus 2 millimeter vid en inmatad effekt om 800W RMS - det var istället talspolarna som smälte av temepraturhöjningen eftersom detta överskred talspolarnas värmeavledningsförmåga... Nota bene att de inte matades med höga effekter under system-rf!

//BB

Hm... 800/18=44 W per element. Pga det låga "utslaget" antar jag att det inte var så där jättelåg frekvens vilket borde betyda en verkningsgrad på låt säga 1% => nästan all effekt bränns upp i elementet. 44 Watt är väl ungefär vad en 60 W glödlampa avger i värme. Rätt så varmt! Jag förstår att talspolarna brann. För det var väl före det fanns ventilerade talspolar(?)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-03-18 20:50

-Martin- skrev:
BB skrev:

//BB

Hm... 800/18=44 W per element. Pga det låga "utslaget" antar jag att det inte var så där jättelåg frekvens vilket borde betyda en verkningsgrad på låt säga 1% => nästan all effekt bränns upp i elementet. 44 Watt är väl ungefär vad en 60 W glödlampa avger i värme. Rätt så varmt! Jag förstår att talspolarna brann. För det var väl före det fanns ventilerade talspolar(?)

Frekvensen ifråga var 40Hz och anledningen till det låga "utslaget" var den höga strålningsresistansen (i sin tur relaterad till den stora strålande ytan).

//BB

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-03-18 20:56

Något förslag på vilka basar som kan vara bra för en dipol mottages gärna....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 21:29

subjektivisten skrev:
celef skrev:så behöver det nog inte alls vara, med rätt element så krävs nog inte mer dipolbasar än för andra typer, hur det sen förhåller sig med funktionen till rummet vet jag inte

Ok, vi gör ett test. Du tar och sätter fast ett element på en bräda och jag använder samma element i en låda. Vad tror du, kommer vi uppnå samma ljudtryck vid 20 hz?

självklart inte utan frekvenskorrektionen, man måste för rättvisans skull jämföra två kompletta system, annars blir det som att jämföra två cyklar och ena cykeln saknar däck, vilken av cyklarna kommer jag snabbast till jobbet med?
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-18 21:30

Juppz och då behövs det mer element för annars bottnar du illa kvickt med dipolen. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-18 21:43

ja så är det nog, men lådan/plankan tar ändå upp totalt sett mindre utrymme i rummet 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-18 22:12

LeifB skrev:Något förslag på vilka basar som kan vara bra för en dipol mottages gärna....

Här är en id'e som används till dipoler. Men den kräver "lite" utrymme.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=8072

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum