Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Av det skälet föredrar jag att utgå ifrån FRÄMRE delen av rummet (inte bakre) om man vill skapa delaybaserade aktiva antiresonans-annordningar. Då skadar man nämligen inte de interferenmönster i rummet som hörseln (hjärnan) behöver/kräver för att den akustiska förankringen mellan inspelningsvärlden och det egna lyssningsrummet skall upplevas vara äkta/fungera trovärdigt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det tror jag inte. Men det är nog bäst att fråga dem.
Kan även tillägga att jag helst ser sådan eq användas tillsammans med riktig sämpning av basljud på bakre väggen.
Vh, iö
IngOehman skrev: Effektiviteten är enastående (resultatet blir samma som om högtalarväggen hade varit öppen mot inspelningsvärlden).
Vh, iö
IngOehman skrev:Mikrofonen placerar man såklart mot bakre väggen (=den vägg man har bakom sig). På så vis syns de resonanser som man vill motverka, samtidigt som de kamfiltereffekter/interferenser som man inte vill motarbeta blir osynliga.
Vh, iö
IngOehman skrev:Spelar ingen större roll då de artefakter som är antuella att kartlägga är de första ordningens i djupled, som ju ser ungefär likadana ut över hela bakre väggen i ett rätblocksrum, så rakt bakom central lyssningsplats föreslår jag.
Vh, iö
IngOehman skrev:Mikrofonen placerar man såklart mot bakre väggen (=den vägg man har bakom sig). På så vis syns de resonanser som man vill motverka, samtidigt som de kamfiltereffekter/interferenser som man inte vill motarbeta blir osynliga.
Vh, iö
jonasp skrev:BÜMP!!!
Hur går det? Vad har du kommit fram till?
oa51 skrev:Stefan, har du sett den här tråden?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570&whichpage=1&SearchTerms=aktiv%2Cbasabsorbent
Några där verkar ju riktigt nöjda......
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster