Moderator: Redaktörer
Kribban skrev:jansch skrev:
Tja, det blev kanske för mycket skrivet
Nej verkligen inte. Tack!
hifikg skrev:Och allt det där skulle betyda att det är rimligt att en kabel är så dålig att den borde förbjudas och en annan blir stjärnskådning av natthimmel? Och det i en rigg för en miljon, där borde elektroniken vara genomtänkt så att inga skramlande kretskort ska påverka signalerna så till den grad.
Återigen, jag står i min ringhörna o väntar på en utmanare. Kastar in Coconut-kabeln, en tuner från Technics och två gamla MC-batterier i ekvationen. Utmanaren kan komma naken, med rena öron och öppet sinnel. Välkommen!
Sportis: Jag har provat olika kablar genom åren förstås. I min ungdom lät jag mig förledas av allt ordbajseri, varför skulle jag annars vara innehavare av kablar från vdH mfl? Jag har t o m lyckats inbilla mig att jag hört skillnad på en strömkabel (!!!!) något som snabbt gick över efter ett blindtest. Att testa RJ45 kablar är låååångt under min värdighet (till yttermera visso ingår inga sådana i systemet förutom när jag tankar hem köpta filer).
hifikg skrev:Testet borda ha publicerats i ett aprilnummer. Det är rena skämtet med tanke på att det innehåller nästan alla floskler som finns (kan inte läsa att någon kabel är mer "bredbent" än någon annan) och delvis presenteras som ett "blindtest". Försök rangordna de här "blinda" omdömena med avseende på kabelns pris:
Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.
Det går inte att stuka till ljudet på vägen, då hade vi inte kunnat skicka datatrafik alls.
Punkt.
Harryup skrev:Vad det bevisar är väl att kablar kan bete sig olika och att priset inte har med kvalitén att göra.
Baffel skrev:Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.17065/
hifikg skrev:Baffel skrev:Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.17065/
En sån där magisk låda som man kan välja att stänga av eller slå på kanske? Transparent har lådor på magen som inte går att välja bort. De där svenska trä-kablarna har väl något liknande system. Allt för att lura konsumenten att tro att hen får något exklusivt för sina stålar.
hcl skrev:Är vi här igen?
I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.
I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.
Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.
Harryup skrev:Eller också så kanske de digitala problemen är analoga där olika apparater inklusive deras nätdelar påverkar varandra på ett ogynnsamt sätt.
Man kan också tänka sig att de ingenjörer som designat den ytterst enkla apparaten haft lite otur när dom tänkt så att kretskort inte är designade på bästa sätt.
En sak är jag tämligen säker på, det är inte många om ens någon här inne som tror att när det finns skillnader mellan olika digitala apparaters återgivning är att det går att hitta i matematiken eller fysiken. Snarare är det mänskligt tagna genvägar eller undermåliga komponenter som kan vara boven i dramat.
/Harry Up
Baffel skrev:A Hi-Fi dealer the other day told me that in order to burn in and smoothen out a new power cord, I should get my wife to use it on the kettle to boil water (Rather sexist remark, I know). The theory is that kettles draw a lot more current than hi-fi equipment. He further advised not to do it more than 3 times.
Just a bit worried that the wife might not want to return the power cord after she discovers that her coffee tastes a lot better by using it.
Kommentar
Seek counseling immediately- You have the classic symptoms of Audiophileitis. Good luck my friend.
https://forum.audiogon.com/discussions/ ... ling-water
Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.
Det går inte att stuka till ljudet på vägen, då hade vi inte kunnat skicka datatrafik alls.
Punkt.
Morello skrev:Goat76, känner du att du har "på fötterna" när du spekulerar i detta?
goat76 skrev:
P.S Hur diverse människor sedan beskriver de förbättringar de hör kan mycket väl ha att göra med vad just deras hörsel är känsliga för, eller vad de extra noga lyssnar efter.
sprudel skrev:Här är min audiofilswitch. Eftersom vissa här är massivt allergiska när det gäller priser så nämner jag inte det.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.
Punkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster