Audiofila nätverksswitchar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-11 08:02

Och allt det där skulle betyda att det är rimligt att en kabel är så dålig att den borde förbjudas och en annan blir stjärnskådning av natthimmel? Och det i en rigg för en miljon, där borde elektroniken vara genomtänkt så att inga skramlande kretskort ska påverka signalerna så till den grad.

Återigen, jag står i min ringhörna o väntar på en utmanare. Kastar in Coconut-kabeln, en tuner från Technics och två gamla MC-batterier i ekvationen. Utmanaren kan komma naken, med rena öron och öppet sinnel. Välkommen!

Sportis: Jag har provat olika kablar genom åren förstås. I min ungdom lät jag mig förledas av allt ordbajseri, varför skulle jag annars vara innehavare av kablar från vdH mfl? Jag har t o m lyckats inbilla mig att jag hört skillnad på en strömkabel (!!!!) något som snabbt gick över efter ett blindtest. Att testa RJ45 kablar är låååångt under min värdighet (till yttermera visso ingår inga sådana i systemet förutom när jag tankar hem köpta filer).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 08:26

Kribban skrev:
jansch skrev:
Tja, det blev kanske för mycket skrivet

Nej verkligen inte. Tack!

+1

Där var du i ditt esse jansch.

Ang H&M och kabel Neatgear. Men voffor gör di på detta viset? Går i fullständig spinn som det vore början på tredje världskriget. H&M säger , angående kabeln från Netgear, Kabeln duger allderles utmärkt till att skyffla datatrafik . Okej men inte i audiofila sammanhang enligt dem. Om de inte anser att det är fel på informationen så måste de mena /tro att det är mängden data som bromsas upp i Netgear kabeln, på något mysko sätt. Vilket gör det ännu mer mysko vad H&M menar . Ja, vad tusan är det egentligen de är ute efter? Jag är verkligen nyfiken på hur H&M får ihop det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 08:32

hifikg skrev:Och allt det där skulle betyda att det är rimligt att en kabel är så dålig att den borde förbjudas och en annan blir stjärnskådning av natthimmel? Och det i en rigg för en miljon, där borde elektroniken vara genomtänkt så att inga skramlande kretskort ska påverka signalerna så till den grad.

Återigen, jag står i min ringhörna o väntar på en utmanare. Kastar in Coconut-kabeln, en tuner från Technics och två gamla MC-batterier i ekvationen. Utmanaren kan komma naken, med rena öron och öppet sinnel. Välkommen!

Sportis: Jag har provat olika kablar genom åren förstås. I min ungdom lät jag mig förledas av allt ordbajseri, varför skulle jag annars vara innehavare av kablar från vdH mfl? Jag har t o m lyckats inbilla mig att jag hört skillnad på en strömkabel (!!!!) något som snabbt gick över efter ett blindtest. Att testa RJ45 kablar är låååångt under min värdighet (till yttermera visso ingår inga sådana i systemet förutom när jag tankar hem köpta filer).

+1

He he :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-11 08:33

Testet borda ha publicerats i ett aprilnummer. Det är rena skämtet med tanke på att det innehåller nästan alla floskler som finns (kan inte läsa att någon kabel är mer "bredbent" än någon annan) och delvis presenteras som ett "blindtest". Försök rangordna de här "blinda" omdömena med avseende på kabelns pris:
Bilagor
kabelz.png
kabelz.png (87.2 KiB) Visad 2311 gånger
kabely.png
kabely.png (83.3 KiB) Visad 2311 gånger
kabelx.png
kabelx.png (105.55 KiB) Visad 2311 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 08:42

Antingen så går det väl eller inte . Dessutom på signaltåget finns det ju alltid plats .
https://youtu.be/_GR9egR-NiI
Just det tåget kan ju vara fullt, men det är en annan femma.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 08:46

hifikg skrev:Testet borda ha publicerats i ett aprilnummer. Det är rena skämtet med tanke på att det innehåller nästan alla floskler som finns (kan inte läsa att någon kabel är mer "bredbent" än någon annan) och delvis presenteras som ett "blindtest". Försök rangordna de här "blinda" omdömena med avseende på kabelns pris:

Tack och godnatt. Har de fått fullständigt frispel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-03-11 08:52

Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.

Det går inte att stuka till ljudet på vägen, då hade vi inte kunnat skicka datatrafik alls.

Punkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-11 09:25

Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.

Det går inte att stuka till ljudet på vägen, då hade vi inte kunnat skicka datatrafik alls.

Punkt.

+1

Hittade en test av en annan typ av kabel ( undrar om detta kan vara den första mätning jag ser av kabel ) , den kostade bara hälften så det kanske är därför :)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.17065/

det gamla klassiska ordet humbug poppar upp i min hjärna

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-11 10:08

Kul mätning... jag tror jag vilar min väska nu... (men trots den dyra kabelns dåliga mätvärden vs gratiskabeln tror jag inte någon hör skillnad)
Bilagor
audioquest.png
audioquest.png (273.53 KiB) Visad 2291 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-03-11 10:36

Vad det bevisar är väl att kablar kan bete sig olika och att priset inte har med kvalitén att göra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-11 10:56

Harryup skrev:Vad det bevisar är väl att kablar kan bete sig olika och att priset inte har med kvalitén att göra.

Men är det hörbart? Jag tror inte ens den mätmässigt värdelösa (?) dyrkabeln låter sämre än gratiskabeln. Bara dyrare och marknadsförd med en massa mumbo-jumbo.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 10:58

Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.17065/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-11 11:02

Baffel skrev:Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?

En sån där magisk låda som man kan välja att stänga av eller slå på kanske? Transparent har lådor på magen som inte går att välja bort. De där svenska trä-kablarna har väl något liknande system. Allt för att lura konsumenten att tro att hen får något exklusivt för sina stålar.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-11 11:43

hifikg skrev:
Baffel skrev:Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?

En sån där magisk låda som man kan välja att stänga av eller slå på kanske? Transparent har lådor på magen som inte går att välja bort. De där svenska trä-kablarna har väl något liknande system. Allt för att lura konsumenten att tro att hen får något exklusivt för sina stålar.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ments.476/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 12:34

A Hi-Fi dealer the other day told me that in order to burn in and smoothen out a new power cord, I should get my wife to use it on the kettle to boil water (Rather sexist remark, I know). The theory is that kettles draw a lot more current than hi-fi equipment. He further advised not to do it more than 3 times.
Just a bit worried that the wife might not want to return the power cord after she discovers that her coffee tastes a lot better by using it.

Kommentar
Seek counseling immediately- You have the classic symptoms of Audiophileitis. Good luck my friend.
https://forum.audiogon.com/discussions/ ... ling-water

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-11 13:31

Att bränna in kablar är en löjlig myt, men att inte kryobehandla sina kablar, rör och CD-fodral är riktigt illa. Jag skickar mina till Schweiz, minst var sjätte månad, men lite längre intervall kan vara utståbara. Har dubbla uppsättningar av allt, så jag kan fortsätta spela. Behandlingen tar trots allt mellan tre och sex månader. Men då kammar de elektronerna så de går i samma riktning också.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 13:49

Säger nästan som Bagheera i Djungelboken: Säg mig när du väl fryst dina rör hur vet du att de inte pga blev till det sämre? :mrgreen:

Hur vet man att tex rör verkligen har blivit cryobehandlade?
Senast redigerad av Baffel 2021-03-11 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-03-11 13:56

hcl skrev:Är vi här igen?

I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.

I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.

Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.

Bra sammanfattning. Förstår dock inte varför de två synsätten (om man nu kan kalla dom för ”synsätt”) inte skulle kunna vara förenliga? Jag menar, det är väl ingen i den blå ringhörnan som hävdar att den sannolika bakomliggande orsaken till upplevda skillnader vid lyssning är att överföringen av digitala signaler inte är bitperfekt? Och det är väl ingen i den röda ringhörnan som hävdar att analoga komponenter post dac skulle kunna påverkas av vad andra analoga komponenter (pre eller post dac) presterar i olika avseenden?

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-11 14:43

Harryup skrev:Eller också så kanske de digitala problemen är analoga där olika apparater inklusive deras nätdelar påverkar varandra på ett ogynnsamt sätt.
Man kan också tänka sig att de ingenjörer som designat den ytterst enkla apparaten haft lite otur när dom tänkt så att kretskort inte är designade på bästa sätt.
En sak är jag tämligen säker på, det är inte många om ens någon här inne som tror att när det finns skillnader mellan olika digitala apparaters återgivning är att det går att hitta i matematiken eller fysiken. Snarare är det mänskligt tagna genvägar eller undermåliga komponenter som kan vara boven i dramat.

/Harry Up

Du missar själva poängen.
Om inte tid finns definierat finns inga toner. Allt handlar om hur man "taktar ut" samles och hur man gör om det numeriska värdet av varje sample till en spänningsnivå men då är vi i den analoga världen.
Vad jag beskriver är alltså att det är helt omöjligt att påverka digitala/logiska signalen i "musikaliska" begrepp. T.ex "tunnare bas" eller "krispigare diskant".

Det andra du beskriver om analoga fel är hyffsat rätt. En digitalkretslösning kan överföra analoga störningar men inte rimligtvis via den digitala signalvägen. Skäl: varje 1 eller 0 omdefinieras för varje logikkrets den går igenom. I en analog lösning "kopieras" signalen mellan varje aktivt steg. Du kan ha miljoner logikkretsar i serie ( vanlig surfning på nätet) och ändå är det sista steget som definierar "pulsen".
Med1 Miljon aktiva analoga steg i serie har du sannolikt bara brus på utgången.

Störningar kan alltså också vidarebefordras via digitala kretslösningar och oftast via matningsspänningar. Dessa är då inte kopplade till musiken utan kan vara som t.ex grammofonknaster eller nätbrum.

Vad du skriver om fysik och matematik för står jag inte... dålig design eller undermånliga komponenter ÄR FYSIKALISKT ELLER MATEMATISKT dåliga/undermånliga. Inget woodoo eller ormolja.

Inom hifi (på audiofilnivå) är det sällan genvägar utan ologiska omvägar. Läs Admirs kabeltest i denna tråd om hur man förstör en enkel, stabil lösning till audiofilidioti. (nytt ord!)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-03-11 16:48

Baffel skrev:A Hi-Fi dealer the other day told me that in order to burn in and smoothen out a new power cord, I should get my wife to use it on the kettle to boil water (Rather sexist remark, I know). The theory is that kettles draw a lot more current than hi-fi equipment. He further advised not to do it more than 3 times.
Just a bit worried that the wife might not want to return the power cord after she discovers that her coffee tastes a lot better by using it.

Kommentar
Seek counseling immediately- You have the classic symptoms of Audiophileitis. Good luck my friend.
https://forum.audiogon.com/discussions/ ... ling-water

:lol: :lol: :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-11 17:37

Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.

Punkt.

Jag har inte sett någon i tråden påstå att datan inte skulle vara intakt vid överföringen från apparat A till apparat B. Alla kablar är dock analoga även i de fallen då de överför digital data, de består av olika material eller olika kvaliteer av samma typ av material, därav lämnar iallafall jag öppet för att störningar kan uppstå i olika grad i överföringen från en strömdriven apparat till en annan strömdriven apparat som sedermera ger påverkan konverteringen till den analoga signalen.
Alla apparater är väl inte heller uppbyggda exakt likadant eller med exakt samma material, därmed lämnar jag även öppet för att en och samma kabel kan påverka en apparat-kombination annorlunda än en annan apparat-kombination, och viseversa med en annan kabel med annan uppbyggnad.

Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant. :)

P.S Hur diverse människor sedan beskriver de förbättringar de hör kan mycket väl ha att göra med vad just deras hörsel är känsliga för, eller vad de extra noga lyssnar efter. Därav kan det lätt råka leda till diverse beskrivningar som bättre tydligare bas eller liknande, trots att förbättringen bara består av minkade störningar som egentligen är av mindre specificerad och mer generell natur.
Senast redigerad av goat76 2021-03-11 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-11 17:40

Goat76, känner du att du har "på fötterna" när du spekulerar i detta?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-11 18:00

Morello skrev:Goat76, känner du att du har "på fötterna" när du spekulerar i detta?

Ja, jag är rätt säker på att ettorna och nollorna kommer fram i överföringen från apparat A till apparat B.

Jag är även helt säker på att det fanns en ljudlig skillnad mellan exempelvis de där USB-kablarna i det där testet som Sprudel la upp i en annan äldre tråd (vilket jag vid det blindtestet kunde peka ut vilken den sämsta kabeln var), men att det inte har att göra med att ettorna och nollorna inte skulle komma fram i överföringen från apparat A till apparat B.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-11 20:07

goat76 skrev:
P.S Hur diverse människor sedan beskriver de förbättringar de hör kan mycket väl ha att göra med vad just deras hörsel är känsliga för, eller vad de extra noga lyssnar efter.

Gissningsvis bara extra mottagliga för inbillning / placebo audio industrins favoritoffer :mrgreen:
Sjukdomen går att bota men det är dyrt. :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-03-11 20:23

Här är min audiofilswitch. Eftersom vissa här är massivt allergiska när det gäller priser så nämner jag inte det.
NB. Jag har inte provat någon annan switch.

70E7F0D3-6BEE-4D3E-9FED-547528E28E96.jpeg
70E7F0D3-6BEE-4D3E-9FED-547528E28E96.jpeg (713.84 KiB) Visad 2166 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-03-11 23:07

sprudel skrev:Här är min audiofilswitch. Eftersom vissa här är massivt allergiska när det gäller priser så nämner jag inte det.

Den ser föredömlig ut. Är det enkelt att switcha så är det inte audiofilt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-11 23:12

Switchen ser ut att vara av samma klass som H&M rekommenderar, men en riktig no-nonsens pryl med manuell växling av enheter o allt. Seriöst. Kan bara låta bra. Fram till switchen är det helt okej med SSSK, men på andra sidan... beware!! Där blir det dyrt!

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-12 00:54

goat76 skrev:

Punkt.

Jag har inte sett någon i tråden påstå att datan inte skulle vara intakt vid överföringen från apparat A till apparat B. Alla kablar är dock analoga även i de fallen då de överför digital data, de består av olika material eller olika kvaliteer av samma typ av material, därav lämnar iallafall jag öppet för att störningar kan uppstå i olika grad i överföringen från en strömdriven apparat till en annan strömdriven apparat som sedermera ger påverkan konverteringen till den analoga signalen.
Alla apparater är väl inte heller uppbyggda exakt likadant eller med exakt samma material, därmed lämnar jag även öppet för att en och samma kabel kan påverka en apparat-kombination annorlunda än en annan apparat-kombination, och viseversa med en annan kabel med annan uppbyggnad.

Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant. :)

Nej!
Det är inte korrekt.
I en digital överföring, t.ex USB, nyttjas inte varierande signalamplitud och frekvens för att förmedla signalinformationen - förutsättningar för att uppfylla en analog överföring av nyttosignal.
Att en modulerad bärvåg används har inte med saken att göra. Logisk "1" och "0" definieras bara på annat sätt än från en logikkrets.

Eller om man ska beskriva det på lekmanna nivå:
En analog hifimusik-signal kan variera i storlek med en faktor 10.000 eller mer och inom ett fekvensband om 20 - 20.000Hz. Detta betyder att signaler i mikrovoltsområdet måste kunna överföras med åtminstone 0,1% noggrannhet, både i amplitud och nollgenomgångar. Störningar i mikrovoltsområdet kan alltså helt radera ut nyttosignalen

En digital överföring, t.ex USB nyttjar åtminstone 2 volts potentialskillnad vid växling mellan "1" och "0". En analog 10 Mikrovolt signal överförs alltså med en 1-3 volts signal som dessutom då kan variera +/- 1 volt utan någon påverkan

Med lite enkel matematik får man då fram att det krävs över 100.000 gångers större störning på USB-kabeln jämfört med analoga kabeln.
Nu har jag inte tagit hänsyn till impedansens förmåga att undertrycka störning, ej heller det faktum att t.ex CRC CHECK inte är möjligt på analoga kablar.

Så frågan är om du verkligen funderat igenom detta? 100.000 gångers skillnad är inte så illa.....eller.
Fråga gärna om du undrar över något.

Om man nu också funderar över långa (100 meter) oskärmade nätverkskablar så är ju dom också balanserade och undertrycker störningar.

Jag har ca 30 meter cat5 kabel till gästhuset. Den ligger i samma kanalisation som 3fas,16A. Vore intressant att köra lågnivå analogt på den... bara som en test.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-12 03:30

Fast, själv ser jag själva signalöverföringen som analog. D v s analog signalöverföring av digital kod, till skillnad från analog signalöverföring av analog kod. Man kan titta på den analoga signalen på ett oscilloskop. Den analoga signalen med sina stigtider till följd av filter innehåller digital kod. Blir ungefär som en fyrkantsvåg som är filtrerad på ett eller annat sätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-03-12 10:13

Valde att lämna den där Facebookgruppen. Otroligt frustrerande att läsa om alla dessa kablar och tweaks som ”lyfter” ljudet till oanade höjder. :lol: Inte bra för mig helt enkelt :roll:

Hifi & God ton heter den i alla fall om någon annan vill lösa där 8)
Miljö-alarmist

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum