MiniDSP Flex setup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: MiniDSP Flex setup

Inläggav genstruktur » 2025-10-06 12:18

Då är den hemmma :) .

Gick fint att ladda ner programvaran via Mindsp hemsida med koden säljaren skickade med. Har inte stött på något problem vad det verkar och är nu inne i Mindsp Device console på min PC. Fick en ruta om jag ville återställa inställnigarna och valde att göra det. Min första tanke var väl att koppla in den y systemet utan några filter alls och se hur det låter, eller helst inte låter någon skillnad alls. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-07 11:37

Vad borde volymen stå på om man vill ha unity gain igenom Mindsp flex? Jag körde huvudvolymen och alla andra volyminställningar på 0. Fick ingen klippindikator men tyckte nog det distade lite när jag lyssnade, som mest var mätaren i device console uppe på -1dBFS såg jag. Hade en gammal Mindsp för cirka 10 år sedan som jag minns lät sämre när datorn var inkopplade till den, är det samma med Flex att man borde koppla ur datorn (usb, device console) för superb ljudkvalitet?

Gain adjustment¶
The gain of each output channel can be set to a value between ‑72 dB and +12 dB. (0 dB, the default, is unity gain or no change in level.) To set the gain, click on the Gain value of that channel. The gain can be entered by moving the slider or it can be entered numerically. The up and down arrow keys can be used to change the gain in 0.1 dB increments.

https://docs.minidsp.com/product-manual ... s.html#fir

Minidsp verkar ju tycka att det är 0 som gäller för unity gain.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-07 11:54

Full spätta är 0 på displayen. Har du gjort höjningar någonstans i programmet, passerar du antagligen 0 dBFS, max digital nivå. De flesta äldre miniDSP hade bara USB för programmeringen. Så är inte fallet med Flex som har USB-Audio som digital ingång också. Jag har kört USB in, då är max kabellängd begränsad till ca 3m. Eftersom jag har min dator 5 m bort, kör jag nu Toslink från den. Jag är noga med att inte hamna över eller ens i närheten av 0 dBFS. Om man kör Windows 10 eller 11 bör man även ställa dess utnivå till -1 dBFS för att undvika limitering.

Skulle du köra analogt in i Flex? Då blir det att ha koll på nivån även där antar jag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-07 12:53

RogerGustavsson skrev:Full spätta är 0 på displayen. Har du gjort höjningar någonstans i programmet, passerar du antagligen 0 dBFS, max digital nivå. De flesta äldre miniDSP hade bara USB för programmeringen. Så är inte fallet med Flex som har USB-Audio som digital ingång också. Jag har kört USB in, då är max kabellängd begränsad till ca 3m. Eftersom jag har min dator 5 m bort, kör jag nu Toslink från den. Jag är noga med att inte hamna över eller ens i närheten av 0 dBFS. Om man kör Windows 10 eller 11 bör man även ställa dess utnivå till -1 dBFS för att undvika limitering.

Skulle du köra analogt in i Flex? Då blir det att ha koll på nivån även där antar jag.

Ja det var analog in/ut nu exemplet ovan. Inga höjningar, peq, eller andra filter. Allt på 0 volym i Minidsp. Ville kolla hur det lät att bara passera signalen genom den. Jag var ju nära 0 dBFS såg jag, jag borde sänka någon stans då antar jag. Jag använder inte datorn för uppspelning av musik/film utan bara for att ställa in Mindsp.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-08 20:31

Testade rätt många olika varianter idag. Höja/sänka analoga källan på Minidsp, höja/sänka in/utgång på Minidsp samt även höja/sänka volymen på receivern. Hittade ingen kombination som ger mig samma ljudtryck, utan distorsion, på de nivåer jag lyssnar på som starkast utan Mindsp i kedjan. Sänkte jag cirka 10dB lät det lite bättre men aldrig riktigt bra i mitt tycke. Snopet måste jag säga. Vet inte riktigt mer vad jag skall prova :?

Skall de där mätarna i Mindsp programvaran ligga på grönt eller? Då lär det aldrig gå att få nåt vettigt ljudtryck i nuvarande applikation. Skall jag behålla unity gain genom den var det alltid uppe och nosade runt 0 dBFS=rött med distorsion som följd.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 10:23

Tidigare i tråden har jag kopplat recever --->Minidsp--->bcx--->slusteg.

Testade nu att koppla receiver--->bcx---->minidsp---->slusteg. Det låter väldigt mycket bättre. Har inte hört någon distorsion än.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-09 10:45

Sådär ja, trägen vinner! bcx är ju avstämd till slutsteget och inte till Flex analoga ingång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 11:02

RogerGustavsson skrev:Sådär ja, trägen vinner! bcx är ju avstämd till slutsteget och inte till Flex analoga ingång.

Jo men brukar koppla in Morello peq innan bcx, för att bcx skall impedansmatchas mot slusteget. Men det spelar ju ingen roll för egen del bara det låter bra.

Har nu ställt in bcx mot minidsp analoga ingång vilket var 100kohm enligt manualen. Det verkar också bli Unity gain nu med allt på 0 i Minidsp. Tror inte jag är lika nära 0dbfs på mätarna i device console heller.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 11:16

Jag är lite sugen på att testa ett infrafilter för att skydda högtalarna lite vid filmtittande. På utgången på Minidsp finns fliken crossover high pass filter. Kan det vara lämpligt att sätta det vid typ 18-20Hz med butterworth 24dB/octave. Eller skall jag köra något annat eller brantare filter tänker ni?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 12:09

genstruktur skrev:Jag är lite sugen på att testa ett infrafilter för att skydda högtalarna lite vid filmtittande. På utgången på Minidsp finns fliken crossover high pass filter. Kan det vara lämpligt att sätta det vid typ 18-20Hz med butterworth 24dB/octave. Eller skall jag köra något annat eller brantare filter tänker ni?

Provade high pass filter butterworth 48dB/octave vid 18Hz nu.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 14:05

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:Jag är lite sugen på att testa ett infrafilter för att skydda högtalarna lite vid filmtittande. På utgången på Minidsp finns fliken crossover high pass filter. Kan det vara lämpligt att sätta det vid typ 18-20Hz med butterworth 24dB/octave. Eller skall jag köra något annat eller brantare filter tänker ni?

Tycker det låter bra med high pass filtret. Skruvat lite på Bcx. Och, ja, det känns lite märkligt att skriva men jag tycker det låter bättre med Minidsp i kedjan än utan.

Gjorde snabbt några biquad-filter i Rew som jag importerade till Flex. Lät fortfarande bra även om det inte var kärlek vid första öronkastet kanske. Lite av värmen försvann och blev lite anemiskt. Jag behöver läsa på om mätning med Rew, sätta target curve och välja olika filter känner jag.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-09 16:33

Har du kvar bcx i kedjan? Den borde lätt kunna ersättas med ett filter i MiniDSP.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 17:13

Neuhausen skrev:Har du kvar bcx i kedjan? Den borde lätt kunna ersättas med ett filter i MiniDSP.

Jo också tänkt på det och postat i Bcx-tråden här. Vet inte riktigt hur filtret borde se ut bara.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-09 17:22

I princip mäter du efter att ha skippat bcx i kedjan och EQ:ar till en frekvensgångskurva du vill ha.

Här finns en mätning på vad bcx gör.

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 17:36

RogerGustavsson skrev:I princip mäter du efter att ha skippat bcx i kedjan och EQ:ar till en frekvensgångskurva du vill ha.

Här finns en mätning på vad bcx gör.

[ Bild ]

Jo bilden känner jag igen :). Hade hoppats jag kunde lägga in ett liknande filter på förhand i Minidsp. Utan att mäta och eq:a hela kurvan på frihand. Jag litar inte på att jag får till det :) .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-09 17:42

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:

Tycker det låter bra med high pass filtret. Skruvat lite på Bcx. Och, ja, det känns lite märkligt att skriva men jag tycker det låter bättre med Minidsp i kedjan än utan.

Gjorde snabbt några biquad-filter i Rew som jag importerade till Flex. Lät fortfarande bra även om det inte var kärlek vid första öronkastet kanske. Lite av värmen försvann och blev lite anemiskt. Jag behöver läsa på om mätning med Rew, sätta target curve och välja olika filter känner jag.

Det brukar inte låta bra med liknande högpassfilter du valt. Anledningen är att fasvrider och påverkar rytmiken hos musiken. Det brukar låta som att bastoner hamnar lite i otakt med musiken. Sånt där som stampataktenmaffian lyssnar efter du vet. :wink: Men det är på riktigt alltså.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 18:01

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:

Det brukar inte låta bra med liknande högpassfilter du valt. Anledningen är att fasvrider och påverkar rytmiken hos musiken. Det brukar låta som att bastoner hamnar lite i otakt med musiken. Sånt där som stampataktenmaffian lyssnar efter du vet. :wink: Men det är på riktigt alltså.

Ok! Noterade inte något sådär direkt tror jag men tål väl att utvärderas mer. Borde jag välja något annat filter istället?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-10-09 18:21

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:

Ok! Noterade inte något sådär direkt tror jag men tål väl att utvärderas mer. Borde jag välja något annat filter istället?

Du behöver först ta reda på om du har problem utan högpassfilter. Endast om du har problem behöver du det. Om du behöver filter så föreslår jag att du provar minst möjliga, t.ex. ett flackt och provar dig fram.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-09 19:24

Gör det verkligen någon skillnad alls i det här fallet där basarna inte har en separat kanal? Filtret kommer ju påverka framkanalerna också.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-09 19:50

För att efterlikna BCX så ser ett low shelf filter på ungefär 120Hz och med en dämpning på 8-10dB ut att bli nära nog för att börja.

När du senare tar hjälp av REW för filtren så tror jag att du får spara en plats för low shelf filtret och lägga in det manuellt i REW efter att du är klar med resten av filterinställningarna. Gör du det först så kommer det se konstigt ut då du redan använt det filtret vid mätningen. Eller så mäter du alltid utan low shelf filtret, REW är bättre på att hantera för mycket bas än för lite bas.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 20:06

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Du behöver först ta reda på om du har problem utan högpassfilter. Endast om du har problem behöver du det. Om du behöver filter så föreslår jag att du provar minst möjliga, t.ex. ett flackt och provar dig fram.

Det var mest ett test för att se hur det fungerade och hur det lät. Jag kan stänga av det tills vidare så att din fot inte tappar takten :wink: . Men bra information absolut! :)
Senast redigerad av genstruktur 2025-10-09 20:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 20:07

Neuhausen skrev:Gör det verkligen någon skillnad alls i det här fallet där basarna inte har en separat kanal? Filtret kommer ju påverka framkanalerna också.

Ja, jag kör ju fullrange i frontarna endast.
Senast redigerad av genstruktur 2025-10-09 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 20:11

Neuhausen skrev:För att efterlikna BCX så ser ett low shelf filter på ungefär 120Hz och med en dämpning på 8-10dB ut att bli nära nog för att börja.

När du senare tar hjälp av REW för filtren så tror jag att du får spara en plats för low shelf filtret och lägga in det manuellt i REW efter att du är klar med resten av filterinställningarna. Gör du det först så kommer det se konstigt ut då du redan använt det filtret vid mätningen. Eller så mäter du alltid utan low shelf filtret, REW är bättre på att hantera för mycket bas än för lite bas.

Tack! Skall testa detta vid tillfälle :). Det blir inte fasvridningar av ett sådant filter, liknade mitt "infra-filter" som JohanLindroos pratade om?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 20:32

Så här mätte det med/utan mitt "infrafilter"
PXL_20251009_110209033.jpeg
PXL_20251009_110209033.jpeg (700.64 KiB) Visad 20 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-09 20:40

Om du även visar fasen för de mätningarna så borde du se vad Johan pratar om och var det påverkar.

Skulle din bas drivas av ett separat slutsteg på en egen utgång och infrafiltret bara låg på den kanalen så vore det en annan sak då framhögtalarna inte skulle påverkats av infrafiltret.

I övrigt så påverkar alla filter fasen oavsett om de är de vanliga filtren i en MiniDSP, det aktiva filtret i en BCX eller om det är passiva filter i högtalarna.

FIR filter är en annan sak, men det är nog inget att ge sig på direkt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-09 20:48

Neuhausen skrev:Om du även visar fasen för de mätningarna så borde du se vad Johan pratar om och var det påverkar.

Skulle din bas drivas av ett separat slutsteg på en egen utgång och infrafiltret bara låg på den kanalen så vore det en annan sak då framhögtalarna inte skulle påverkats av infrafiltret.

I övrigt så påverkar alla filter fasen oavsett om de är de vanliga filtren i en MiniDSP, det aktiva filtret i en BCX eller om det är passiva filter i högtalarna.

FIR filter är en annan sak, men det är nog inget att ge sig på direkt.

Av någon anledning har jag inte sparat mätningen med infrafiltret. Gör om och återkommer vid nästa Hifi-mätarsession :) .

Ok, tack för klargörande kring filters påverkan. Tack för all hjälp :)

Föregående

Återgå till Teknikforum