Neuhausen skrev:För att efterlikna BCX så ser ett low shelf filter på ungefär 120Hz och med en dämpning på 8-10dB ut att bli nära nog för att börja.
När du senare tar hjälp av REW för filtren så tror jag att du får spara en plats för low shelf filtret och lägga in det manuellt i REW efter att du är klar med resten av filterinställningarna. Gör du det först så kommer det se konstigt ut då du redan använt det filtret vid mätningen. Eller så mäter du alltid utan low shelf filtret, REW är bättre på att hantera för mycket bas än för lite bas.
Funderat lite på det där du skrev. Ett "problem" eller vad man skall säga med att eq:a fullrange är att när jag väljer tarcetcurve i Rew vill programmet gärna automatiskt lägga den vid den djupaste dalen. Man får ju effektivt bort alla toppar och dalar men sen borde ju basnivån bli alldeles för låg, har jag tänkt, jämför med resten av registret. Så jag brukar höja target curve till något jag tror blir bra och väljer att inte höja dalar. Eftersom jag inte kör delat system går det ju inte att höja det eq:ade frekvensspannet i volym separat från resten av registret. Eller tänker jag fel här?
Med ovanstående resonemang tänkte jag att om jag tar bort bcx ur kedjan och mäter, borde ju basnivån bli alldeles för hög och det borde vara lättare att matcha djupaste dalen mot önskad frekvensgång och target curve, för även dalen borde ju höjas upp i dB utan bcx i kedjan?
Eller är det jag som tänker fel och komplicerar i onödan? Har jag då som följd boostat dalen vid 40Hz ändå, det tror jag nämligen inte att systemet klarar av på de nivåerna jag vill spela. För att höja den där dalen vid 40Hz tänker jag att man behöver ett rejält kapabelt delat system?
Hjälp mig gärna att tänka