Mätningar för ekvalisering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: Mätningar för ekvalisering

Inläggav Maarten » 2026-01-01 13:20

En liten ledtråd avseende vågigheten (som troligen bero på tidiga reflektioner vilka andra redan nämnt) kan vara att den ökar när det är mätt i höjd med diskanten, vilket gäller för båda högtalarna på varsin plats:

Bild

Bäst är att mäta mer fritt. Då får du även bättre upplösning är än 500 Hz.

Hacket är mystiskt. Använder du referenssignal via loopback i ljudkort? Eller är det Umik?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2026-01-01 14:07

Maarten skrev:En liten ledtråd avseende vågigheten (som troligen bero på tidiga reflektioner vilka andra redan nämnt) kan vara att den ökar när det är mätt i höjd med diskanten, vilket gäller för båda högtalarna på varsin plats:

[ Bild ]

Bäst är att mäta mer fritt. Då får du även bättre upplösning är än 500 Hz.

Hacket är mystiskt. Använder du referenssignal via loopback i ljudkort? Eller är det Umik?

Det är mätt med en UMIK-1 och förhoppningsvis rätt kalibreringsfil. Nya mätningar i friare miljö blir snarast möjligt.
#faktiskt.se på Quakenet.

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2026-01-03 11:28

Nu har jag begått nya mätningar i den friaste inomhusmiljö jag kan uppbringa utan att behöva kasta ut mängder av möblemang. Tyvärr kanske det inte räckte hela vägen.
Började med att mäta lite på ett par Infinity Primus 360 jag har ståendes, dels för att de är lättburna och dels för att det ju finns Klippel-mätningar på dessa så jag tänkte att det kanske finns något att lära sig av att jämföra hur mina mätningar står sig mot dessa. Började mäta så här:

Bild

Men jag fick väldigt många väldigt tidiga reflexer i impulssvaret, så jag slängde upp mitt trogna dämpskum på de högst misstänkta platserna:

Bild

Då blev det mycket bättre, men fortfarande lite stökigt när jag mätte på två meters avstånd:

Bild

Även fönstrat ner till 2,1 ms ser det väldigt vågigt ut:

Bild

Efter de resultaten flyttade jag fram Umiken till 1,5 meter istället, och där tycker jag impulsvaret ser bättre ut:

Bild

Kurvan har fortfarande en del "fin" vågighet eller darrighet, här fönstrad till 3,8 ms:

Bild

Darret försvinner inte förrän jag krymper tidsfönstret ner under 1 ms, men i övrigt tycker jag det börjar se rimligt ut. Jämförelse mellan båda högtalarna i paret:

Bild

Börjar jag närma mig något användbart för ekvalisering?

Jag gjorde mätningar både i höjd med hyllan och diskanten på högtalarna, de avviker lite mellan 4 och 8 kHz ungefär:

Bild

Borde jag mätt mer i en tänkt riktning mot lyssnaren? Jag borde åtminstone varit konsekvent med y-axeln på graferna, inser jag nu...
Nästa steg är att prova utomhus antar jag, men det får nog vänta tills vinden hamnar under 5 m/s iaf.

Bonusbild på Primus 360-mätningen:
Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-03 14:35

Ser inte orimligt ut, se jämförelser nedan. Ännu mer fritt hade förstås varit fint men du har jobbat på bra! Vettigt också att i detta fall mäta vid 1,5 m för att få bättre upplösning (men närmare än så bör man nog inte gå med såpass stora högtalare).

Här har du jämförelser:
viewtopic.php?f=3&t=73462&hilit=18n862&start=600#p2264983

Bild

Medelvärdesbildade och därmed utjämnade:

Bild

Även Primus 360 ser ut att stämma någorlunda bortsett från att upplösningen naturligtvis skiljer stort.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2026-01-03 21:49

Maarten skrev:Ser inte orimligt ut, se jämförelser nedan. Ännu mer fritt hade förstås varit fint men du har jobbat på bra! Vettigt också att i detta fall mäta vid 1,5 m för att få bättre upplösning (men närmare än så bör man nog inte gå med såpass stora högtalare).

Medelvärdesbildade och därmed utjämnade:

[ Bild ]

Tack för återkopplingen! Med mätningarna ovan i åtanke så känns det som jag vågar ge mig på lite ekvalisering utifrån det jag mätte upp, blir spännande att se hur jag kommer uppleva det. Av ren nyfikenhet får det väl bli någon kontrollmätning på lyssningsplats också.

Föregående

Återgå till Teknikforum