Hur står dina högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-23 19:00

IngOehman skrev:När du skriver sådär Svante, så blir jag frestad att fråga dig om du kan begripa att exempelvis OA-2212 kan "låta bra"? :wink:

Vad har du för bild av vilka kriterier som bestämmer "låta bra" (vad du nu menar med det) som upplevelse betraktat?

Eller rättare sagt: Hur begriper just du att välljud uppstår? 8)

Hmmm... Det där kanske är frågor för en ny tråd? :wink:

(Alltså vad för egenskaper som gör att en högtalare inte kan "låta bra" (subjektivt). För jag tolkar uttrycket "låta bra" som ett som beskriver en subjektiv upplevelse.)

Vh, iö

Hehe...

Kalla det intuition. Alltså, nog brukar väl du ha en gissning när du ser en högtalare om åtminstone i vilken riktning det drar. Jag minns att jag har hört dig kommentera åtminstone en högtalare ohört med nåt i stil med "det där kan inte vara bra". Det var ungefär på den nivån min kommentar var, med ett litet tvivel inbakat eftersom det uppenbarligen är flera som gillar högtalaren.

Mer än så var det inte.

Men du, varför citerade du mig tre gånger? Är du månne lite retorisk? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 19:57

perstromgren skrev:
Svante skrev:Hmm, det betyder alltså att diskanterna sitter 25 cm innanför mellanregistren??? Dahlqvist Dq10a skrev du någon annanstans, har du nån bild på dem?

http://www.positive-feedback.com/Issue25/akf.htm, bild 10 och 11. De ser ut som en QUAD ESL-57, ungefär, fast helt bestyckad med dynamiska element. På de här bilderna är de modifierade med banddiskanter och tyget är bortttaget.

Jag håller med Ingvar, Dahlqvist DQ 10 tillhör nog de högtalarmodeller man bör känna till om man vill vara värd sitt salt i den här branchen.

Du har säkert bara glömt bort dem! :D

Att presentera DQ10 här är ju OT så jag skapade en egen tråd om dessa. Läs här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14098

De högtalare som visas på länken ovan är mycket riktigt modifierade med en banddiskant. Det fanns en sådan att tillgå som ersätte de två översta diskanterna på originlkonstruktionen. Det lät bra, men mer hifi än riktig musik, om herrarna tillåter uttrycket.... Dessutom var man tvungen att vecka nya folier titt som tätt, de hade en viss förmåga att hänga ut som konfetti ur högtalaren när man stängde av slutstegen :-) Efter ett tag blev jag ganska duktig och snabb att framställa och montera de veckade foliebitarna, men speciellt roligt var det inte...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-24 01:40

Svante skrev:
IngOehman skrev:När du skriver sådär Svante, så blir jag frestad att fråga dig om du kan begripa att exempelvis OA-2212 kan "låta bra"? :wink:

Vad har du för bild av vilka kriterier som bestämmer "låta bra" (vad du nu menar med det) som upplevelse betraktat?

Eller rättare sagt: Hur begriper just du att välljud uppstår? 8)

Hmmm... Det där kanske är frågor för en ny tråd? :wink:

(Alltså vad för egenskaper som gör att en högtalare inte kan "låta bra" (subjektivt). För jag tolkar uttrycket "låta bra" som ett som beskriver en subjektiv upplevelse.)

Vh, iö

Hehe...

Kalla det intuition. Alltså, nog brukar väl du ha en gissning när du ser en högtalare om åtminstone i vilken riktning det drar. Jag minns att jag har hört dig kommentera åtminstone en högtalare ohört med nåt i stil med "det där kan inte vara bra".

Vad skulle det ha varit för högtalare? 8O Låter helt absurt att jag skulle uttrycka mig så slarvigt.

Du tror inte att jag kan ha känt till något om den (använda delar i en till exempel) alltså utöver utseendet - eller att jag i själva verket uttryckte mig annorlunda, det vill säga kom med en objektivare synpunkt än ditt ur-minnet-citat? :wink:

Hur som helst är det ju inte alls samma sak som att säga att något inte kan "låta bra". Är fortfarande nyfiken på vad du menar när du skriver "låta bra". Definiera gärna "låta bra", så jag och alla andra får veta vad du menar med det. Är det en subjektiv uppfattning du åsyftar? Eller är det så att du med bra i "låta bra" menar ursprungstroget?

Svante skrev:Det var ungefär på den nivån min kommentar var, med ett litet tvivel inbakat eftersom det uppenbarligen är flera som gillar högtalaren.

Mer än så var det inte.

Men det besvarar fortfarade inte vad du menar med att något låter "BRA". Definiera "låta bra", pritty plis!

Svante skrev:Men du, varför citerade du mig tre gånger? Är du månne lite retorisk? :wink:

Nej verkligen inte. Jag tror inte på retorik, jag tror på sakfrågor och en seriös hantering av dem - alltså att göra sin ärliga mening och sina ärliga frågor så tydliga som möjligt.

Men jag hade en känsla av att du skulle försöka ducka sakrågan - nämligen frågan om vad du egentligen menade när du skrev "låta bra", så jag gjorde denna gång en ansträngning att vara verkligen EXTREMT tydlig. 8)

Jag var helt säker på att du skulle ducka att svara om jag bara ställde frågan ur ett perspektiv, och rätt säker på att du skulle försöka ducka och undvika att svara även om jag gav dig ytterligare en vinkel att välja på.

Så - för att du skulle fokusera helt på det jag skrev, sakfrågeinnehållet alltså, så tog jag därför till både ett tredje och ett fjärde perspektiv! :twisted:

(Ja det var faktiskt 4 gånger jag citerade "låta bra", inte 3 - räkna igen! :wink: )

Men, det hjälpte inte. Du duckade ändå. :(

Du tar alltså, trots mina ansträngningar att ställa en fråga så absurt tydligt som jag bara kan, hellre till retorik - genom att börja prata om retorik! :o :wink: Du borde svara istället.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nåväl, nu har jag citerat ditt "låta bra" fem gånger ytterligare! Sex gånger med den förra meningen inräknad (eller är det till och med 6,5 gånger?).

Vi får se om det får dig mera benägen att svara, istället för att vända frågan ryggen och försöka få läsarna att tänka på retorik istället... :?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-24 20:51

Nu har jag ändrat lite så det är 223 mellan diskanterna å ca 270 till örona. Det sista måttet varierar eg beroende hur man sitter i soffan å blir 280 om man lutar huvet mot en kudde mot väggen. Vad blir vinkeln? Miniräknarn är stendöd.

Användarvisningsbild
lekimpa

Inläggav lekimpa » 2006-10-24 22:25

krellmaster skrev:Nu har jag ändrat lite så det är 223 mellan diskanterna å ca 270 till örona. Det sista måttet varierar eg beroende hur man sitter i soffan å blir 280 om man lutar huvet mot en kudde mot väggen. Vad blir vinkeln? Miniräknarn är stendöd.

22,3 resp 21,8 grader.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-24 22:45

Ok, låta bra är för mig att återge bra, i varje fall var det det jag menade nu. Det sammanfaller iofs (för mig) oftast med att jag gillar ljudkvaliteten, finns det en känsla av att så här lät det på riktigt, då låter det bra.

När något "sticker ut" (hissad diskant tex) så låter det nästan alltid dåligt, tycker jag.

Högtalaren i fråga lär du ha sett på hifikit och senare i studion på KTH. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-25 09:18

OA2212 (och OA116 ) kan man ju inte förstå att de kan låta bra, bara konstatera att det är det dom gör. Låter bra. 8O

Man förstår nästan mindre när man mäter på dom än när man bara funderar på hur dom fungerar. :oops:

Konstiga djur. Tur att jag kan lyssna på båda dagligen, så jag inte börjar tvivla. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-25 10:41

Svante skrev:Ok, låta bra är för mig att återge bra, i varje fall var det det jag menade nu. Det sammanfaller iofs (för mig) oftast med att jag gillar ljudkvaliteten, finns det en känsla av att så här lät det på riktigt, då låter det bra.

När något "sticker ut" (hissad diskant tex) så låter det nästan alltid dåligt, tycker jag.

Men om du spelar en inspelning med avrullad diskant då? Hur låter den diskanthöjda högtalaren då? Bättre eller sämre? Eller om du spelar väldigt högt, hur låter det då när man adderar en svacka mellan 2 - 5 kHz? Bättre eller sämre?

Det är väl av sådana skäl som jag ogillar uttyck som högtalaren "låter bra" för att beskriva att högtalaren är "kapabel till en ackurat återgivning av fonogrammet", eller hur man nu vill utrycka det (se annat tråd i ämnet... :wink: ).

Svante skrev:Högtalaren i fråga lär du ha sett på hifikit och senare i studion på KTH. :wink:

Aha, den där ja - med "fokuserad diffraktion". :wink:

Nu när jag läste tydligare det du skrev så ser jag att du INTE påstod att jag sagt "den där kan inte låta bra", utan att det jag sagt var "det där kan inte vara bra" (underförstått; om återgivning är målet).

Det kan jag ju fatta att jag sagt. Det är ju en helt annan sak än att låta bra. Ber således att få framföra en dyslektisk ursäkt. :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-28 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-25 15:45

Jaha 22,3° resp. 21,8°, det blir till att trixa nån dm till vad det gäller mellan diskanerna-måttet å det finns det nog plats till eller flytta fram soffan....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-25 20:04

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ok, låta bra är för mig att återge bra, i varje fall var det det jag menade nu. Det sammanfaller iofs (för mig) oftast med att jag gillar ljudkvaliteten, finns det en känsla av att så här lät det på riktigt, då låter det bra.

Men om du spelar en inspelning med avrullad diskant då? Hur låter den diskanthöjda högtalaren då? Bättre eller sämre?

Nja, förmodligen låter det bättre då, men det är liksom lite utanför testsituationen. Jag utgår liksom från att man har inspelningar som man vet är någorlunda riktigt balanserade, klangligt. Det är klart att man inte ska utvärdera högtalare med lågpassat material. I varje fall inte bara, om det ska vara seriöst.

IngOehman skrev:Eller om du spelar väldigt högt, hur låter det då när man adderar en svacka mellan 2 - 5 kHz? Bättre eller sämre?

Starkt, menar du? Eller med högre tonhöjd? :wink: Hmm, borde det låta annorlunda? Voffödådå?

Användarvisningsbild
Ronnie

Ronnie talar ur skägget om högtalare och rum

Inläggav Ronnie » 2006-10-26 21:39

Jag hade tänkt testa att dra ihop högtalarna från sina 25.1 grader till 23 grader.
Detta eftersom ljudbilden känns ganska diffus.
Däremot känner jag inget behov av att bredda "Sweetspoten".

Meeen jag börjar tycka att "scenen" känns lite smal ibland, så jag är inte så jättesugen på att trycka ihop högtalarna mer.

Kanske skulle jag behandla den där väggen 110 centimeter bakom högtalarna på något vis.
Eller leta upp någonting tjockt att hänga upp bakom huvet.
Fast det diffusa har nog med triangeldramat och det alldeles väldigt odämpade rummet i närheten av högtalarna att göra. Kan vara lite galna vinklar mellan högtalarelementen också. Även mellan högtalarna.

Jag blickar ut över rummet och kliar min orakade haka.
Jag tänker högt.

Diffus ljudbild. Jajja.
Som belöning för den som läst ända ner hit kan jag bjuda på en liten musiksnutt från Internetradion. Vänligen ladda ner och spela, istället för att bara klicka på länken och belasta den stackars webbservern. :)
http://www.webbtjanst.se/temp/KAMU-FM_beethoven_cellosonata4_maisky_argerich.mp3

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-26 22:04

Jo alltså. Om man förändrar vinkeln 1 eller 2 grader bara genom att luta sig framåt i sin lyssningssoffa -fåtölj - hur viktig är då vinkeln i sig? Att hålla på och diskutera 21,8 grader eller 22,3 diton verkar tämligen meningslöst om det hela hänger på vilken kudde man har bakom ryggen.

Då är det väl troligen andra parametrar som ger ljudskillnad, eller?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-26 22:12

Svante skrev:
IngOehman skrev:Eller om du spelar väldigt högt, hur låter det då när man adderar en svacka mellan 2 - 5 kHz? Bättre eller sämre?

Starkt, menar du? Eller med högre tonhöjd? :wink: Hmm, borde det låta annorlunda? Voffödådå?

Nu tror jag bestämt att Svante behagar skoja? :wink:

1. Det kan väl inte vara utanför ditt kunskapsregister att registret
2-5 kHz tenderar bli särdeles obehagligt vid extrem högspelning? :o

2. Det borde inte vara en överraskning för någon att det låter annorlunda när man adderar en svacka i tonkurvan!

3. Jag bortser från ditt retoriska försök att rikta intresset från själva sakfrågan till att handla om en i sammanhanget irrelevant semantik*. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Att "spela högre" åsyftar nästan undantagslöst amplituddimensionen i hifi-sammanhang. Men spelar med hög eller låg amplitud - få audioutrustningar kan ju "spela med högre tonhöjd" - och kan de det, så kallar man det näppeligen att "spela högre", utan snabbare (45 eller 78 rpm istället för 33 1/3 ?) eller att man spelar "upp-pitchat" om en datamancick ställer till tonhöjden utan hastighetsvariation.

I musiker-sammanhang (sång eller instrument) åsyftar man dock ibland frekvensdomänen när man säger: Lite högre skall det vara.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-27 00:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ronnie

grader och avstånd

Inläggav Ronnie » 2006-10-26 22:36

Bill: Jag lekte nyss Flytta Huvet lite här, och vid de 25.1 graderna (och huvet satt 60cm från den kala bakväggen) låter det mer livligt än vid de 23 graderna (och huvet 30cm från den kala bakväggen). Inte så märkligt låter det mer ...avlägset där.

Så som högtalarna nu står i det här (obehandlade) rummet tycks ljudet förlora livlighet när vinkeln närmar sig 23 istället för 25 (jag flyttar mig bakåt). Jag vill krypa framåt för att höra bättre.

I själva verket antar jag att det handlar om förhållandet direktljud/uhm..icke-direktljud, och att 23 grader kanske skulle vara helt perfekt om rummet var annorlunda.

Den lilla MISSTANKEN i mitt huvud är att det är bäst att leta fram bästa klangplats först utan tanke på ljudbildens skärpa eller storlek (om man har möjlighet att ställa högtalarna precis var som helst i rummet), och sen akustikbehandla rummet på så sätt att vinkeln kan justeras endast genom att avståndet mellan högtalarna ändras (medan man själv sitter still (och flyttar högtalarna med tankekraft)).
Eller typ åt det hållet. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 00:54

Ja!

Du har förstås helt rätt - man får inte ändra två parametrar på en gång. :wink:

Vill man undersöka effekten av vinkeln mellan högtalarna så bör man alltså ändra högtalarbredden hellre än att flytta sig framåt och bakåt i lyssningsrummet, eftersom det sistnämnda (i ett vanligt vardagsrum i synnerhet) i synnerlig grad påverkar förhållandet mellan direkt och reflekterat ljud.

I en akustiskt väl omhändertagen inspelningsstudio kan man dock faktiskt använda den metod du testat (i vajre fall med mindre bieffekter), eftersom det mesta signifikanta effekten av att flytta sig lite framåt eller bakåt i en sådan miljö blir just vinkeln mellan högtalarna. Men bäst är alltid att ändra avståndet mellan högtalarna på riktigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-27 09:43

Fram med forskningen, nu! Finns det någon som forskat på detta, genom att variera vinkeln och inget annat, samt gjort det blint? 8O

Detta är kanske inte den lättaste av uppgifter, men det skulle tillföra hifivärlden kunskap, som bara verkar vara empiriskt framtagen. Jag kan tänka mig 10 par småhögtalare uppställda för olika lyssningsvinklar bakom ett ljudgenomskinligt draperi i ett rätt dämpat rum och ett lämpligt uttänkt lyssningsprov, borde kunna ge en bit av sanningen.

Men det kanske redan är gjort till leda?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-27 09:57

Högtalaren i fråga lär du ha sett på hifikit och senare i studion på KTH. :wink:

Aha, jag vet vilken ni avser - jag tror inte heller att den kan låta speciellt bra. 8) En så kallad junkkonstruktion med allvarliga diffraktionsproblem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 11:17

perstromgren skrev:Fram med forskningen, nu! Finns det någon som forskat på detta, genom att variera vinkeln och inget annat, samt gjort det blint? 8O

Detta är kanske inte den lättaste av uppgifter, men det skulle tillföra hifivärlden kunskap, som bara verkar vara empiriskt framtagen. Jag kan tänka mig 10 par småhögtalare uppställda för olika lyssningsvinklar bakom ett ljudgenomskinligt draperi i ett rätt dämpat rum och ett lämpligt uttänkt lyssningsprov, borde kunna ge en bit av sanningen.

Men det kanske redan är gjort till leda?

Vore intressant, men det är nog lättare tänkt än gjort. För hur man än fixar och trixar så är det fler variabler än vinkeln som med automatik förändras. Även i ett hårt dämpat rum så spelar avstånd till sidoväggar in, för att ta ett exempel. Om du själv istället rör dig framåt och bakåt blir du olika påverkad av reflexerna från väggen bakom dig. Också en parameter som är intressant men blir då svår att skilja ut från vinkel-skillnaden. Det kräver ytterligare en test (eller två) för att skilja dom åt...

Men testa du så tar jag gärna del av resultaten :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-27 12:55

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:Fram med forskningen, nu! Finns det någon som forskat på detta, genom att variera vinkeln och inget annat, samt gjort det blint? 8O

Vore intressant, men det är nog lättare tänkt än gjort. För hur man än fixar och trixar så är det fler variabler än vinkeln som med automatik förändras. Även i ett hårt dämpat rum så spelar avstånd till sidoväggar in, för att ta ett exempel. Om du själv istället rör dig framåt och bakåt blir du olika påverkad av reflexerna från väggen bakom dig. Också en parameter som är intressant men blir då svår att skilja ut från vinkel-skillnaden. Det kräver ytterligare en test (eller två) för att skilja dom åt...

Men testa du så tar jag gärna del av resultaten :-)

/ B

Du har nog rätt, Bill, det är säkert besvärligt. Men... hur kan då alla här vara så säkra på att det är just vinkeln som gör att ljudet är så bra som det är? Tänk om det finns bakomliggande orsaker i att rum har liknande dimensioner hemma hos folk, som på något sätt påverkar så att uppstälningen blir det som den blir? Om vi inte kan variera bara vinkeln, så kan vi ju inte veta!

Detta tål att tänka på. Någon som är kapabel till kloka tankar och kan skriva något smart?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 13:15

perstromgren skrev:Du har nog rätt, Bill, det är säkert besvärligt. Men... hur kan då alla här vara så säkra på att det är just vinkeln som gör att ljudet är så bra som det är? Tänk om det finns bakomliggande orsaker i att rum har liknande dimensioner hemma hos folk, som på något sätt påverkar så att uppstälningen blir det som den blir? Om vi inte kan variera bara vinkeln, så kan vi ju inte veta!

Detta tål att tänka på. Någon som är kapabel till kloka tankar och kan skriva något smart?

Dom kloka tankarna är inte jag rätta mannen för med min (brist på) kompetens. Det är enklare att ställa frågor :-)
Däremot ser jag i många sammanhang hur man tror att man lyckas isolera en parameter för en mätning (jag pratar nu inte bara teknik), men det är ruskigt svårt i praktiken. Ofta måste man korstesta flera parametrar i olika kombinationer för att reda ut saken.

Ibland är det förstås kul att göra sådant, åtminstone första gången. När rutinen smyger sig på blir man bara så trött..... och sätter sig hellre och lyssnar på lite musik istället för att fundera på varför det låter som det gör.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-27 16:05

IngOehman skrev:Ja, det blir "hela" +/- 25,5 grader.

Man kan ju konstatera att det trots allt är avsevärt närmare +/- 23 grader än +/- 30 grader. :wink:
Men visst är det brett. Har de testat att möblera även bredare och/eller tätare?

Undrar också hur noga är det att du sitter mitt emellan högtalarn för att få en fungerande stereobild och inte bara höra den ena högtalaren? Sen undrar jag vad för högtalare du använder också (eller snarare vilka strålningsegenskaper de har) och hur rummet ser ut (bredden - längden - reflexioner från sidoväggar - reflexioner från väggen bakom högtalarna...).

Vh, iö

Jodå, visst är 25,5 närmare 23 än 30. Högtalarna är ganska kraftigt invinklade (så att jag nätt och jämnt kan skönja utsidan av dem) så jag har faktiskt en fungerande stereobild även "utanför" högtalarna, även om stereobilden är bäst när man befinner sig ungefär mitt emellan.

När jag har haft större vinkel så har själva höger/vänsterperspektivet inte påverkats nämvärt. Däremot får jag en sorts "bananeffekt" med bananens ändar vid högtalarna och själva böjen ut ifrån mig. Dvs ljud till höger eller vänster ligger i höjd med högtalarna medan ljud i mitten återges med djupperspektiv. Denna bananeffekt är inte (av mig) hörbar vid nuvarande vinkel.

Vid minskad vinkel krymper breddperspektivet. C:a +/-25 grader tycks ge en bra balans mellan bredaste perspektiv (=häftigt) och ingen bananeffekt. Men det kan hända att jag skulle vinna exempelvis bättre stereobild utanför sweetspot om jag skulle minska vinkeln något. Det har jag inte testat ännu.

Mina högtalares strålningsegenskaper har jag ingen aning om. Det är "vanliga" högtalare med tre element rakt ovanför varann. Jag tror att diskanten är någon sorts textilhistoria av (på sin tid) bättre sort. Området runt diskanten är filtbeklädd. Elementen sitter dock olika i djupled (bas- och mellanregisterelementen (som f.ö. är likadana!) sitter något längre ut än diskanten) av något skäl jag inte minns. 2 basreflexportar sitter på baksidan. Lådan är förhållandevis död tack vare en sandwichkonstruktion med viskoelastiskt skikt mellan.

Fronten på den ena är c:a 80 cm från sidovägg (den andra har flera meter till sidoväggen). Bägge frontarna är c:a 1 m från bakvägg. Står de närmare bakväggen blir det för "basigt" ljud. Står de för långt ut försvinner litet av värmen i klangen.

Rummet är c:a 4*8 meter och högtalarna står på ena långväggen. Lyssningssoffan (som alltså står mot andra långväggen) har jag varit tvungen att flytta ut flera decimeter från bakväggen för att minimera störande basresonanser.

Rummet är inte särskilt väldämpat, men väldiffuserat. (Stockpanel på sidoväggen, en öppen spis mellan högtalarna, mycket möbler och skräp på golv och väggar, en bokhylla som delar av rummet i två delar...) Klappar man hårt i händerna vid högtalarposition hörs exempelvis inget tydligt eko.

Totalt sett är perspektivet såpass bra, att jag inte tycks ha något större problem med reflexer. Även om det säkert kan bli ännu bättre, så är det inte alls den "såsiga" ljudbild man hör hemma hos folk i allmänhet (som inte har akustikreglerat alls).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 17:32

Självklart Har jag gjort sådana studier - utomhus och med ett tunt bomullstält runt lyssnarna (eller rättare sagt lyssnaren, för jag körde med en person i taget). Det blev mycket stor entydighet runt 22,5 - 23 graders öppningsvinkel.

perstromgren skrev:Detta är kanske inte den lättaste av uppgifter, men det skulle tillföra hifivärlden kunskap, som bara verkar vara empiriskt framtagen.

Tvärtom är det ju en empirisk framtagen uppgift när man gjort ett sådant experiment.

Empiri behöver inte vara bara att studera hur folk gör, utan är att prova vad de tycker också. Empiri är vetenskapliga studier på verkligheten, i form av verkliga erfarenheter, undersökningar och experiment!

(Till skillnad från sådana slutsatser som inte är baserade på att man undersökt alltså, utan bara bygger på filosofi eller utvecklingar från tidigare etablerade axiom.)

perstromgren skrev:Jag kan tänka mig 10 par småhögtalare uppställda för olika lyssningsvinklar bakom ett ljudgenomskinligt draperi i ett rätt dämpat rum och ett lämpligt uttänkt lyssningsprov, borde kunna ge en bit av sanningen.

Utomhus var helt nödvändigt tyckte jag, men retrospektivt kan jag säga att det går att få en hyggligt bra uppfattning även i inomhusstudier, om man har ett tillräckligt dämpat rum.

perstromgren skrev:Men det kanske redan är gjort till leda?

Jag har gjort sådana studier vid två tillfällen, men om det kan kallas till leda vet jag inte. Jag känner inte till alla experiment som andra har gjort, men filmvärldens 22,5 grader tror jag är experimentellt framtagen i varje fall.

Hifi/stereo-världens gamla uppställningsstandarder om +/- 30 grader och +/-45 grader (Q-foni) var inte baserade på några experiment dock, utan var bara påhittade siffror. Det är väl därför de inte brukas av nästan någon.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-27 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-27 18:13

IngOehman skrev:

Självklart Har jag gjort sådana studier - utomhus och med ett tunt bomullstält runt lyssnarna (eller rättare sagt lyssnaren, för jag körde med en person i taget). Det blev mycket stor entydighet runt 22,5 - 23 graders öppningsvinkel.

Jamendåså, det är ju utmärkt! (Men du kanske berättat om detta i tråden, men jag har missat det? :oops: ) Det låter intressant, kan man läsa mer om detta experiment någonstans?

(Jag använde empirisk i betydelsen "erfarenhetsmässig".)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 18:46

Det finns inte så mycket mera att berätta.

Det är en av de minst komplicerade studierna jag gjort. Jag lät helt enkelt folk lyssna på en uppställning med varierad vinkel - och berätta hur de upplevde egenskaperna i de olika vinklarna. För att kunna föra någon statistik på det hela gjorde jag en liten intervju med var och en så att det skulle gå att förstå vilka uttryck som betydde vad.

Därtill undersökte jag effekterna med avseende på upplevd stereobredd (och andra egenskaper som har med ljudbilden att göra) av att addera sidoväggar och vägg bakom högtalarna. För att eliminera klangvariabeln fanns en svagt kompenserande eq som anpassade högtalarna till antalet stödväggar. Väggarna var antingen helt odämpade eller dämpade över sisådär 300 Hz. Alla kombinationer på ett stort antal avstånd prövades.

Jag testade med ett par "konventionella högtalare", med mina egna (pi60) och med Carlssonhögtalare (OA116 om man skall vara noga.)

Så mycket mer finns nog inte att berätta om experimentet.

I korthet kan man säga att det som mynnade av det hela är de iakttagelser som man kan läsa om i "parallelltråden" om högtalaruppställning som ser ut såhär: [ Omröstning ] Hur brett i vinkel räknat, har du mellan högtalarna?

Läs mitt första och fjärde inlägg på sidan två så framgår nog det mesta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-27 19:12

Efter ytterligare lite flyttning är nu måttet 229cm medan måttet till örona är status quo dvs 270-280cm ung. Soffan står kvar där den alltid har stått å lär nog inte hamna nån annan stans så det måttet är statiskt. Månne jag har hamnat rätt nu? Miniräknarn fortfarande stendöd.

Användarvisningsbild
Ronnie

windows vinkel

Inläggav Ronnie » 2006-10-27 19:25

krellmaster: 22.2 och 22.98 grader knapprade jag fram på miniräknaren i Windows (i Scientific-läge). :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-27 19:29

krellmaster skrev:Efter ytterligare lite flyttning är nu måttet 229cm medan måttet till örona är status quo dvs 270-280cm ung. Soffan står kvar där den alltid har stått å lär nog inte hamna nån annan stans så det måttet är statiskt. Månne jag har hamnat rätt nu? Miniräknarn fortfarande stendöd.

Är Google också död? ;)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 379#291379
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 19:47

Krellmaster skrev:Efter ytterligare lite flyttning är nu måttet 229cm medan måttet till örona är status quo dvs 270-280cm ung. Soffan står kvar där den alltid har stått å lär nog inte hamna nån annan stans så det måttet är statiskt. Månne jag har hamnat rätt nu? Miniräknarn fortfarande stendöd.

Men vad behöver du en miniräknare till? :o :? Allt du behöver räkna går utmärkt bra att räkna med papper och penna! :P

Om du vill prova +/- 23 grader så behöver du bara titta på T-kvoten.

Mät helt enkelt avståndet mellan högtalarna (diskant-till-diskant normalt) och multiplicera det med 1,18 så får du rätt lyssningsavstånd (=avståndet mellan lyssnare och högtalarlinjen) för att nå +/- 23 grader. 8)

Jag rekommenderar dessutom att man vrider in högtalarna så att man precis ser utsidan av dem, och därifrån experimenterar man (vrid dem runt diskantens axel då, så diskantavståndet inte påverkas!) tills man kan sitta och lyssna i ett så stort område som möjligt med bibehållen ljudbild. :P

Lite småvinklar att prova:

Vill du prova +/- 14 grader (alá "audiofil") multiplicerar du med 2,0. (ej invridna högtalare, skall stå parallellt)

Vill du prova +/- 21 grader (alá Kantor) multiplicerar du med 1,3. (sikta rakt mot lyssnarna)

Lite storvinklar att prova:

Vill du prova +/- 30 grader (alá "old-stereo-standard") multiplicerar du med 0,866. (sikta mot lyssnarna)

Vill du prova +/- 45 grader (alá "old-Qfoni-standard") multiplicerar du med 0,5. (sikta mot lyssnarna)

Vill du prova i blindo så ställa upp dem, lyssna och mät, och rapportera sen bara måtten, så kan säkert någon räkna ut vinkeln åt dig.

Vh,iö

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-27 23:38

grader hit och grader dit, men hur vinklas mojängerna med rörliga membran mot lyssningsplatsen då? pratar vi raka vinklar eller invinkling mot lyssningsplats nu.. sånt måste väl spela in? va va va va ?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-10-28 13:04

BengtO skrev:grader hit och grader dit, men hur vinklas mojängerna med rörliga membran mot lyssningsplatsen då? pratar vi raka vinklar eller invinkling mot lyssningsplats nu.. sånt måste väl spela in? va va va va ?

Om du tittar på ingvars (Sikta mot lyssnaren) så antyder parentesen att högtalaren ska vara invriden så diskanterna (tittar) på dig :)

Där det står (ej invridna högtalare, skall stå parallellt) menas att högtalarna spelar rakt fram utan att vara invinklade, detta vid de ± 14°

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum