Svante skrev:IngOehman skrev:När du skriver sådär Svante, så blir jag frestad att fråga dig om du kan begripa att exempelvis OA-2212 kan "låta bra"?
Vad har du för bild av vilka kriterier som bestämmer "låta bra" (vad du nu menar med det) som upplevelse betraktat?
Eller rättare sagt: Hur begriper just du att välljud uppstår?
Hmmm... Det där kanske är frågor för en ny tråd?
(Alltså vad för egenskaper som gör att en högtalare inte
kan "låta bra" (subjektivt). För jag tolkar uttrycket "låta bra" som ett som beskriver en subjektiv upplevelse.)
Vh, iö
Hehe...
Kalla det intuition. Alltså, nog brukar väl du ha en gissning när du ser en högtalare om åtminstone i vilken riktning det drar. Jag minns att jag har hört dig kommentera åtminstone en högtalare ohört med nåt i stil med "det där kan inte vara bra".
Vad skulle det ha varit för högtalare?

Låter helt absurt att jag skulle uttrycka mig så slarvigt.
Du tror inte att jag kan ha känt till något om den (använda delar i en till exempel) alltså utöver utseendet - eller att jag i själva verket uttryckte mig annorlunda, det vill säga kom med en objektivare synpunkt än ditt ur-minnet-citat?
Hur som helst är det ju inte alls samma sak som att säga att något inte kan "låta bra". Är fortfarande nyfiken på vad du menar när du skriver "låta bra". Definiera gärna "låta bra", så jag och alla andra får veta vad du menar med det. Är det en subjektiv uppfattning du åsyftar? Eller är det så att du med bra i "låta bra" menar ursprungstroget?
Svante skrev:Det var ungefär på den nivån min kommentar var, med ett litet tvivel inbakat eftersom det uppenbarligen är flera som gillar högtalaren.
Mer än så var det inte.
Men det besvarar fortfarade inte vad du menar med att något låter "BRA". Definiera "låta bra", pritty plis!
Svante skrev:Men du, varför citerade du mig tre gånger? Är du månne lite retorisk?

Nej verkligen inte. Jag tror inte på retorik, jag tror på sakfrågor och en seriös hantering av dem - alltså att göra sin ärliga mening och sina ärliga frågor så tydliga som möjligt.
Men jag hade en känsla av att du skulle försöka ducka sakrågan - nämligen frågan om vad du egentligen menade när du skrev "låta bra", så jag gjorde denna gång en ansträngning att vara verkligen
EXTREMT tydlig.
Jag var helt säker på att du skulle ducka att svara om jag bara ställde frågan ur ett perspektiv, och rätt säker på att du skulle försöka ducka och undvika att svara även om jag gav dig ytterligare en vinkel att välja på.
Så - för att du skulle fokusera helt på det jag skrev, sakfrågeinnehållet alltså, så tog jag därför till både ett tredje och ett fjärde perspektiv!
(Ja det var faktiskt 4 gånger jag citerade "låta bra", inte 3 - räkna igen!

)
Men, det hjälpte inte. Du duckade ändå.
Du tar alltså, trots mina ansträngningar att ställa en fråga så absurt tydligt som jag bara kan, hellre till retorik - genom att börja
prata om retorik!

Du borde svara istället.
Vh, iö
- - - - -
PS. Nåväl, nu har jag citerat ditt "låta bra" fem gånger ytterligare! Sex gånger med den förra meningen inräknad (eller är det till och med 6,5 gånger?).
Vi får se om det får dig mera benägen att svara, istället för att vända frågan ryggen och försöka få läsarna att tänka på retorik istället...

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).