Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Streaming grunka med bra användargränssnitt för Tidal

Inläggav philipbtz » 2019-09-02 19:16

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Just det ja, det kan den inte. Kanske kan Roger se om den ursprungliga filen var 24-bit?

Online-versionen av Masvis fixade 24-bit.

Det står "Master" i Tidal. Betyder väl att det är MQA-kodat och 24/96? Nu är detta spår extremt "platt". Behövs väl inte många bitar för att överföra det ljudspåret?

Det blir 24/96 om du har ställt in det rätt så att första lagret återskapas annars blir det inte rätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 19:23

Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är mest till för att håva in licenspengar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 20:04

RogerGustavsson skrev:Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är bara till för att håva in licenspengar.

Fetmarkerade är en rättelse. :)

Jag fick den uppfattningen att dewpo inte heller hade en MQA-avkodare men kanske han ändå har det då han får upp informationen 24/44.1?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 20:18

Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-02 20:25

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Hos mig blir det 16/44.1 för jag har ingen MQA-avkodare. MQA är bara till för att håva in licenspengar.

Fetmarkerade är en rättelse. :)

Jag fick den uppfattningen att dewpo inte heller hade en MQA-avkodare men kanske han ändå har det då han får upp informationen 24/44.1?

ROON har MQA core avkodare inbyggt.
Den avkodar första steget i MQA kodningen resultatet blir oftast 24/96 och fungerar på de flesta DAC´r.
Men hårdvara för MQA det har jag inte, Men det behövs bara för att få 24/192.
Fast Hammerfalls senaste album presenteras inte som MQA i ROON, Utan FLAC 24/44.
Det är kanske en bugg?

367E8574-45D6-411B-9EEF-AADCC70E1622.jpeg
367E8574-45D6-411B-9EEF-AADCC70E1622.jpeg (302.56 KiB) Visad 6406 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-02 20:58

Den anges som 44/24 i Roon (och Tidal) under skivbilden, men i signal path vid uppspelning står det 44/16.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 22:01

RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?

Jag vet inte om jag missförstår frågan men min streamer är "verktyget" som ser vad den tar emot.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-02 22:05

Belker skrev:Den anges som 44/24 i Roon (och Tidal) under skivbilden, men i signal path vid uppspelning står det 44/16.

Så då var det hela utrett då, 44/24 visar bara vad den ursprungliga filen är, inte vad som spelas upp?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-02 22:15

Ja, kanske. Den listas som Master i Tidalappen, men spelas bara upp som HiFi, dvs samma beteende som Roon. Nu gräver jag inte mer i detta, för jag vill inte besudla mina algos mer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 06:49

Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-03 07:17

DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50 :)

Lyckades du på det sättet få 24 bitar ur Tidal utan MQA?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-03 07:46

När jag startar "Testify" med Hammerfall idag ser jag att den annonseras som Master men sedan spelas som Hifi. Så som Belker redan noterat.

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det "verktyg" som kan tala om vilken dataström man har?

Jag vet inte om jag missförstår frågan men min streamer är "verktyget" som ser vad den tar emot.

Jag har ingen streamer som talar om vad den tar emot eller skickar. Jag är ute efter om man kan se filens verkliga upplösning, typ mp3 som sedan skickas i en högre upplösning. En fil kan väl packas i ett högupplöst format och spelas upp utan att egentligen ha det? Exempelvis den alternativa utgåvan av The Beatles "White Album", inte fyller väl det analoga originalet ut 24/96?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-03 08:10

RogerGustavsson skrev:När jag startar "Testify" med Hammerfall idag ser jag att den annonseras som Master men sedan spelas som Hifi. Så som Belker redan noterat.

goat76 skrev:

Jag har ingen streamer som talar om vad den tar emot eller skickar. Jag är ute efter om man kan se filens verkliga upplösning, typ mp3 som sedan skickas i en högre upplösning. En fil kan väl packas i ett högupplöst format och spelas upp utan att egentligen ha det? Exempelvis den alternativa utgåvan av The Beatles "White Album", inte fyller väl det analoga originalet ut 24/96?

Om du menar ett rörligt tal så kanske det finns någon plugin för realtids-analys om man spelar upp filen i ett studioprogram?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-03 12:19

Belker skrev:
DVD-ai skrev:Samma sak hade jag problem med, lösningen blev att spela upp från apple plattan och via airplay få över det till min yamaha wxc-50 :)

Det är jag ganska säker på att det inte går men det kan hända att apples senaste har stöd för någon variant där(den gör nog om signalen till något roligt). Man får ha Roon eller Tidal för att veckla ut första lagret. Men i Roon får man även vara noga med att ställa in rätt för annars kommer man inte får ut det korrekt(det görs i mjukvara). MQA är jag inte mycket för men om det ändå är i det formatet så är det kul att få ut max ur det utan hårdvara för MQA.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-03 14:01

philipbtz skrev:
Belker skrev:

Det är jag ganska säker på att det inte går men det kan hända att apples senaste har stöd för någon variant där(den gör nog om signalen till något roligt). Man får ha Roon eller Tidal för att veckla ut första lagret. Men i Roon får man även vara noga med att ställa in rätt för annars kommer man inte får ut det korrekt(det görs i mjukvara). MQA är jag inte mycket för men om det ändå är i det formatet så är det kul att få ut max ur det utan hårdvara för MQA.

Håller med, men David antydde att så skett, men jag missförstår kanske.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 17:24

Jag var mycket otydligt bara :)

Det jag borde ha skrivit var att jag nu kan spela upp även master versionerna i själva Tidal appen, innan gick det ej pga att bla tidal gränsnittet i min Yamaha saknar stöd för detta.

Jag har ej undersökt hur tillvida signalen ut från min Yamaha har en högre bitrate eller frekvens vid högre kvalitet på materialet i Tidal.
Detta kan jag antagligen kolla ganska enkelt då min DAC3 ju har dioder för bla denna information på fronten, så det ska jag göra :)

Jag har dock själv svårt att se den stora nyttan med super hög bitrate och frekvens då materialet allt som oftast ej nyttjar det. :)
Men "onödogt bra" är ändå någpt jag uppskattar så är absolut ingen motståndare heller.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 17:48

Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-04 11:20

Får du ut 48 kHz även med cd-material på TIDAL ? Då sker en omsampling , väl ?
Eller är TIDAL-originalet högupplöst 96 kHz , som samplas ned till hälften, 48 kHz ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-04 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-04 11:22

Tangband skrev:Får du ut 48 kHz även med cd-material på TIDAL ? Då sker en omsampling , väl ?

Klart olämpligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2019-09-04 11:24

Ser ni vad krångligt allt blir när det ska spelas upp onödiga högupplösta filer? Tänk om alla kunde hålla sig till en standard, typ mp3 eller 16/44, vad enkelt det skulle bli ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 11:35

Jag har inte undersökt detta noggrannare än just en enda låt :)
Den var ”hifi” enligt Tidals egna gradering, jag har inte fördjupat mig i detta något mer än så i dagsläget.
Det verkar som om Yamahan ev nersamplar 96k till 48k !
Och vem vet, kanske den uppsamplar 44k till 48k med, du ser det finns inga apparater som kan hantera streaming på det viset som man vill ! :lol:

Men oavsett detta faktum så låter det markant bättre än med spotify till samma yamaha, så ett steg upp är det oavsett, dock ska jag grotta lite i om man kan få Yamahan att inte hålla på och påverka samplingsfrekvensen.
Mvh//David

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-09-04 11:46

DVD-ai skrev:Jag kan ju bekräfta att min DAC3 får 24bit/48k från min Yamaha med Tidal appen på paddan, sedan airplay till min Yamaha xcw-50 och från den digitalt optiskt till min DAC3. :)

Detta med en låt just nu som spelades och jag bara kollade och har alltså ej testat något mer ingående än så :)

Jag misstänker att det du ser i informationen i Roon när det står 24/44 är vad den ursprungliga filen är, men eftersom du inte har en MQA-avkodare så nedsamplas den filen till 16/44, men det ser du inte för du har kanske någon vald inställning där allt samplas upp i spelaren alternativt din DAC till 24/48.

Vad tror du om den teorin? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-04 12:46

Min Chord Qutest signalerar vilken typ av fil som spelas upp.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 12:48

Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.
Jag kan inte hitta någon inställning för att få den att sluta heller och det är samma sak oavsett om jag kör från Tidal eller Youtube.
Tänk att det ska vara så totalt omöjligt att med smidigt handhavande får spela upp saker från en streaming tjänst och samtidigt slippa massa idiotiska omsamplingar osv.

Med spotify connect till Yamaha så erkänner yamahan 44,1k/16bit och omsamplar inte innan den skickar detta vidare till DAC3.
Så nu är jag tillbaka till det hopplösa handhavandet att spela upp tidal direkt via tidal appen på yamaha, då fungerar allt som tänkt att jag får 44,1k/16bit.
Och skillnaden hörs, det låter bättre såhär och det var ju såhär jag körde i början när jag ordnade Tidal samt när jag jämförde mellan Tidal och cd och ej hörde skillnad.
Dock är det fortfarande bättre med den omsamplade skit airplay uppspelningen av Tidal vis Yamahan än med ej omsamplade spotify, just saying :wink:

Vill man ha ut MQA så behövs mycket riktigt helt annan hårdvara också, men det är något jag inte är så intresserad av som enskilldhet egentligen, jag vill bara ha något som inte omsamplar...
Så vad ska man ha som är smidigt i handhavande och kan spela upp tidal utan omsampling ? Om den har MQA är det bara en bonus.

Haha jag hoppades på att ha ”hittat hem” men med dessa streaming grunkor så gör man aldrig det för samtliga har enorma problem av olika slag... :lol:
Jäkla skit !
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 13:12

DVD-ai skrev:Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.
Jag kan inte hitta någon inställning för att få den att sluta heller och det är samma sak oavsett om jag kör från Tidal eller Youtube.
Tänk att det ska vara så totalt omöjligt att med smidigt handhavande får spela upp saker från en streaming tjänst och samtidigt slippa massa idiotiska omsamplingar osv.

Med spotify connect till Yamaha så erkänner yamahan 44,1k/16bit och omsamplar inte innan den skickar detta vidare till DAC3.
Så nu är jag tillbaka till det hopplösa handhavandet att spela upp tidal direkt via tidal appen på yamaha, då fungerar allt som tänkt att jag får 44,1k/16bit.
Och skillnaden hörs, det låter bättre såhär och det var ju såhär jag körde i början när jag ordnade Tidal samt när jag jämförde mellan Tidal och cd och ej hörde skillnad.
Dock är det fortfarande bättre med den omsamplade skit airplay uppspelningen av Tidal vis Yamahan än med ej omsamplade spotify, just saying :wink:

Vill man ha ut MQA så behövs mycket riktigt helt annan hårdvara också, men det är något jag inte är så intresserad av som enskilldhet egentligen, jag vill bara ha något som inte omsamplar...
Så vad ska man ha som är smidigt i handhavande och kan spela upp tidal utan omsampling ? Om den har MQA är det bara en bonus.

Haha jag hoppades på att ha ”hittat hem” men med dessa streaming grunkor så gör man aldrig det för samtliga har enorma problem av olika slag... :lol:
Jäkla skit !

Sluta tramsa med trams-produkter nu :lol:

Jag har inte en MQA DAC och jag får detta i Roon.

Bild

Bild

Jag hade även kunnat ssh:a in i min Raspberry Pi och tagit en skärmdump av exakt vilken signal jag får ut men jag orkade inte. Jag har testat det och allt stämmer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 13:22

Ja det blir nog roon som nästa steg :roll:

Även om jag vill tramsa... :mrgreen:

Men vilken enhet ska man ha när det kommer till roon ?
Jag har nu kollat runt lite och det verkar finnas en uppsjö, några bra/dåliga val ?

För vist är det så att man köper en enhet som Roon säger sig stödja, sedan installerar man appen och sedan så hittar den enheten och man köra typ ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 14:55

DVD-ai skrev:Ja det blir nog roon som nästa steg :roll:

Även om jag vill tramsa... :mrgreen:

Men vilken enhet ska man ha när det kommer till roon ?
Jag har nu kollat runt lite och det verkar finnas en uppsjö, några bra/dåliga val ?

För vist är det så att man köper en enhet som Roon säger sig stödja, sedan installerar man appen och sedan så hittar den enheten och man köra typ ?

Jo jag skojar lite givetvis men Roon brukar få till det rätt även om jag tycker att gränssnittet lämnar lite att önska. Tror inget slår Spotify vad gäller just det i dagsläget. Men man slipper stressa över ifall det sker något konstigt med ljudet. Det är min uppfattning av det så här långt. Borde även vara öppen med att det kräver att man råkar ha lite grejer liggandes så som en dator av något slag som man är villig att ha igång om Roon skall fungera.

Kan beskriva i stora drag hur det fungerar.
Man registrerar sig på Roons hemsida och får 14 dagars gratis test. Man får vara noga att avbryta om man inte gillar det då det ändå är en saftig summa pengar man betalar för det sedan.

Man har sedan en dator som agerar Roon server. Det kan vara allt från Linux till Windows. Den här gör det tunga jobbet med att indexera allt osv. Om du har musik på en NAS eller annat ställe ser du till att denna dator har access dit.

Sedan har man ett litet program som heter Roon Bridge. Den här programvaran kopplar liksom ihop din streaming device, DAC och Roon server. Den drar väldigt lite resurser men är ändå nödvändig vad jag förstår.

Jag kör Roon Bridge på en Raspberry Pi(som kör DietPi). Jag har sedan min DAC kopplat till denna via I2C bussen. Det finns DAC:ar numera som har Roon inbyggt då borde det vara just Roon Bridg:en man menar. Man måste alltid ha en annan server igång som sköter allt det tunga jobbet.

I sin Roon app så kan man logga in till Tidal så att det blir en del av biblioteket.

Eftersom du redan har en DAC behöver du bara ha en transport som har Roon bridge på sig. Det råkar finnas en som mäter i princip helt perfekt och är testad av Roon själva https://allo.com/sparky/digione-player.html. Då får du en box med raspberry pi + ett kort till i sig som ger perfekt digital ut till din DAC.

Sedan i telefonen så har man en Roon app där man loggar in till sitt konto och ställer in allt. Där väljer man sin output device som är sin Roon bridge med DAC kopplat till sig.

Vad blir resultatet av detta då? Jo eftersom (förhoppningsvis) både roon sever och roon bridge är kopplat via nätverkskabel så sker all uppspelning av lokala filer samt Tidal via kabel och första lagret MQA vecklas ut t.ex. Allt jag testat att spela upp jag gjorts så på ett korrekt sätt. Spotify finns det inget native-stöd för men du kan välja att köra airplay till din Roon bridge så kan du spela upp Spotify via Airplay iaf. Jag har testat och är nöjd med den lösningen. Eftersom spotify bara kör lossy kommer du inte få några airplay buggar på det samt att du får fördelen att när man kör airplay så kan du hårt sätta normalisering och uppspelningskvalitet.

Så kanske inte en lösning för alla men om man är extremt petig med ljudet är det värt att testa tycker jag. Jag gav det en chans och ångrar att jag inte testat det tidigare. Precis alla receivrar och appar jag ägt som spelar upp filer från NAS/Tidal har omvandlat saker felaktigt pga olika anledningar. Denna lösningen är ganska hardcore men jag verkar ha kommit runt alla buggar jag sett med de andra alternativen jag testat.

Edit: ELLER så kopplar man bara in sin gamla CD-spelare med en kabel så är det klart :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-04 15:05

DVD-ai skrev:Nej nu har jag testat lite och det som händer är att min Yamaha wxc-50 är en värdelös produkt som av någon orsak väljer att uppsampla 44,1k/16bit till 48k/24bit just när jag använder Airplay... suck.

Jäkla skit !

Är det inte din AppleTV som gör så att det blir 48 kHz
Har för mig att de gör så..

Edit..Den är kanske inte ens med i kedjan, AppleTV är väl 48 kHz och airport express 44,1 kHz annars va?
Är boven din IPad på något vis?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 15:14

Boven verkar vara airplay som jag fattat det... :)
Apple tv är ej med i denna kedja
Mvh//David

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-04 15:15

juanth skrev:Är det inte din AppleTV som gör så att det blir 48 kHz
Har för mig att de gör så..

Edit..Den är kanske inte ens med i kedjan, AppleTV är väl 48 kHz och airport express 44,1 kHz annars va?
Är boven din IPad på något vis?

Det känns bekant. Likaså Android TV, eller kanske all ny Android via digital ut. Volumio på en raspberry pi omvandlar dock inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum