DVD-ai skrev:Ja det blir nog roon som nästa steg
Även om jag vill tramsa...

Men vilken enhet ska man ha när det kommer till roon ?
Jag har nu kollat runt lite och det verkar finnas en uppsjö, några bra/dåliga val ?
För vist är det så att man köper en enhet som Roon säger sig stödja, sedan installerar man appen och sedan så hittar den enheten och man köra typ ?
Jo jag skojar lite givetvis men Roon brukar få till det rätt även om jag tycker att gränssnittet lämnar lite att önska. Tror inget slår Spotify vad gäller just det i dagsläget. Men man slipper stressa över ifall det sker något konstigt med ljudet. Det är min uppfattning av det så här långt. Borde även vara öppen med att det kräver att man råkar ha lite grejer liggandes så som en dator av något slag som man är villig att ha igång om Roon skall fungera.
Kan beskriva i stora drag hur det fungerar.
Man registrerar sig på Roons hemsida och får 14 dagars gratis test. Man får vara noga att avbryta om man inte gillar det då det ändå är en saftig summa pengar man betalar för det sedan.
Man har sedan en dator som agerar Roon server. Det kan vara allt från Linux till Windows. Den här gör det tunga jobbet med att indexera allt osv. Om du har musik på en NAS eller annat ställe ser du till att denna dator har access dit.
Sedan har man ett litet program som heter Roon Bridge. Den här programvaran kopplar liksom ihop din streaming device, DAC och Roon server. Den drar väldigt lite resurser men är ändå nödvändig vad jag förstår.
Jag kör Roon Bridge på en Raspberry Pi(som kör DietPi). Jag har sedan min DAC kopplat till denna via I2C bussen. Det finns DAC:ar numera som har Roon inbyggt då borde det vara just Roon Bridg:en man menar. Man måste alltid ha en annan server igång som sköter allt det tunga jobbet.
I sin Roon app så kan man logga in till Tidal så att det blir en del av biblioteket.
Eftersom du redan har en DAC behöver du bara ha en transport som har Roon bridge på sig. Det råkar finnas en som mäter i princip helt perfekt och är testad av Roon själva
https://allo.com/sparky/digione-player.html. Då får du en box med raspberry pi + ett kort till i sig som ger perfekt digital ut till din DAC.
Sedan i telefonen så har man en Roon app där man loggar in till sitt konto och ställer in allt. Där väljer man sin output device som är sin Roon bridge med DAC kopplat till sig.
Vad blir resultatet av detta då? Jo eftersom (förhoppningsvis) både roon sever och roon bridge är kopplat via nätverkskabel så sker all uppspelning av lokala filer samt Tidal via kabel och första lagret MQA vecklas ut t.ex. Allt jag testat att spela upp jag gjorts så på ett korrekt sätt. Spotify finns det inget native-stöd för men du kan välja att köra airplay till din Roon bridge så kan du spela upp Spotify via Airplay iaf. Jag har testat och är nöjd med den lösningen. Eftersom spotify bara kör lossy kommer du inte få några airplay buggar på det samt att du får fördelen att när man kör airplay så kan du hårt sätta normalisering och uppspelningskvalitet.
Så kanske inte en lösning för alla men om man är extremt petig med ljudet är det värt att testa tycker jag. Jag gav det en chans och ångrar att jag inte testat det tidigare. Precis alla receivrar och appar jag ägt som spelar upp filer från NAS/Tidal har omvandlat saker felaktigt pga olika anledningar. Denna lösningen är ganska hardcore men jag verkar ha kommit runt alla buggar jag sett med de andra alternativen jag testat.
Edit: ELLER så kopplar man bara in sin gamla CD-spelare med en kabel så är det klart