skrutten skrev:Snabb bas, musikalisk bas fås oftast genom att anpassa högtlarens frekvensgång till rummets egenskaper.
Detta kan göras hyffsat bra redan i konstruktionen av bas-delen. I mitt nuvarande system använder jag själv dock parametrisk eq istället vilket också fungerar bra - faktiskt riktigt bra
Håller med ovanstående inlägg till hundra 100%.
Jag har själv byggt ett 10-tal subbasar på hobbynivå och naturligtvis försökt få fram en djup, och snabb, bas.
Mitt subjektiva recept för en snabb basåtergivning är:
Satellithögtalare med en BRA artikulation i dess 5/2 el. 6/2 baselement
( snabb transientåtergivning )
Upplevelsen av en snabb bas är nämligen till största delen beroende på musikens övertoner( mellanbas och uppåt ) skall återges korrekt i tiden, med hög atikulation, d.vs. Satelliterna har en , ofta, långt större betydelse av upplevelsen av en " snabb" bas än en subwoofer.
Basmodulens konstruktion bör( måste inte ) vara sluten, detta ger teoretiskt och praktiskt en hög artikulation i tiden.
Man bör använda BRANTA, välkonstruerade filter till subbasen.
Subbasen bör ha, steglös, variabel fas.
Basmodulen bör placeras mellan sidosatelliterna, dock ej exakt mellan dessa.
Subbasen MÅSTE stå still ( vilket kan fixas med sonicdesigns mjuka fötter, eller, något sämre, med spikes ).
Använder man två subbasar placerar man dom i satelliternas omedelbara närhet.
Bygger man basmodulen själv är ett påkostat, bra element ett måste, en stabil,stagad låda, en kraftfull förstärkare med branta filter och steglös fas, man kan laborera med olika mängd dämpmaterial i subbaslådan och man kan använda element med Q-värde som är anpassat till ditt rum ( betongväggar och träväggar påverkar ljudet oerhört olika, element med lågt Q till betongbunkrar och tvärt om till trälador ).
Således ett subjektivt utlåtande som, enligt mig, förvisso, är helt sant.

Edit:
Kan lägga till den stora psykoakustiska/fysiska effekten av att ha ett vibrerande trägolv t.ex.

Lyssnaren kommer att uppleva subbasljudet i otakt om vibrationerna i golvet från basmodulen fortplantar sig till lyssnarens FÖTTER, vibrationerna blir starkt fördröjda och man upplever att ljudet är grumligt och i otakt, vilket dock genast försvinner om lyssnaren lyfter sina fötter från golvet!

Allternativt pallar man upp dessa ( fötterna alltså ) på sonicdesigns mjuka dämpfötter, specialgjorda efter lyssnarens vikt !

Jo, sista meningen var det nog lite humor i....