Placering av basreflexport.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Placering av basreflexport.

Inläggav Nefilim » 2006-06-10 04:28

Basportens placering är ju normalt framåt eller bakåt. Vad skulle hända om porten sattes på sidan av högtalaren?
Har aldrig sett en sådan konstruktion, men en tanke som dök upp.
Är det enbart en estetisk fråga att den sitter fram/bak, eller har det en fysisk förklaring? (Lite tankar som ploppar upp under en sömnlös natt förorsakad av smärta i skulderpartiet!) :(
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-06-10 05:27

Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande. Så länge öppningen är fri och inget blockerar framför. Storleken på lådan och därmed avståndet är väsentligt. Avståndet är, praktiken, längre än kortaste vägen utmed lådans utsida.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-10 08:19

sök :-)

Portens placering är kritisk, men inte för åt villket håll den är placerad, utan vad lufthastigheten i lådan är - just där den är placerad.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-06-10 10:02

OA51 och 52 har ju röret ut på sidan. :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
realist

Re: Placering av basreflexport.

Inläggav realist » 2006-06-10 10:46

Nefilim skrev:Basportens placering är ju normalt framåt eller bakåt. Vad skulle hända om porten sattes på sidan av högtalaren?
Har aldrig sett en sådan konstruktion, men en tanke som dök upp.
Är det enbart en estetisk fråga att den sitter fram/bak, eller har det en fysisk förklaring? (Lite tankar som ploppar upp under en sömnlös natt förorsakad av smärta i skulderpartiet!) :(

Hva??

Har du ikke sett Carlsson OA 51 og 52???

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-10 11:00

Jo när jag tänker på det sä har jag! :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-10 12:06

PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande. Så länge öppningen är fri och inget blockerar framför. Storleken på lådan och därmed avståndet är väsentligt. Avståndet är, praktiken, längre än kortaste vägen utmed lådans utsida.

Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda fristående högtalare.

Vid 30 Hz är ju våglängden 345/30 eller dryga 10 meter, dvs de flesta högtalar-port-avstånd är väsentligen mindre. Största skillnaden blir faktiskt en aning ovanför avstämningsfrekvensen, där ju visserligen portamplituden är lägre, men också våglängden är kortare.

Nedan är en frifältsssimulering där röda kurvan har en löpväg från porten som är 1 meter längre än från elementet. Tonkurveskillnaden blir som mest ~1 dB, runt 100 Hz. Skillnaden man kan förvänta sig pga rum och placering i rummet är betydligt större.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-10 12:09

Kaffekoppen skrev:sök :-)

Portens placering är kritisk, men inte för åt villket håll den är placerad, utan vad lufthastigheten i lådan är - just där den är placerad.
Orkar inte. Vill du förklara närmare om det där med lufthastigheten i lådan? Ska den vara så hög eller så låg som möjligt?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-06-10 12:17

Nefilim skrev:Jo när jag tänker på det sä har jag! :oops:

Godt å høre. :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-10 12:17

Martin skrev:
Kaffekoppen skrev:sök :-)

Orkar inte. Vill du förklara närmare om det där med lufthastigheten i lådan? Ska den vara så hög eller så låg som möjligt?

varför retas du Martin...?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-10 12:24

Ja, jo ska man vara noga så finns det ju flera saker att labba med.

En är att man kan vilja placera dämpmaterialet i lådan så att det på bästa sätt dämpar de stående vågor som kan uppstå i luftkaviteten. Då bör man inte placera porten där det finns mycket dämpmaterial.

En annan är att det kan bildas pipresonanser i basreflexröret, á la orgelpipa, typiskt vid några hundra Hz. Det vill man inte ha. Då kan man se till att de resonanserna exciteras minimalt genom att studera var inuti lådan ljudtrycket är minst, för de aktuella frekvenserna. Det här är mest aktuellt i lådor med för långa rör, dvs den omöjliga kombinationen liten låda, låg avstämning och hög utnivå.

Ett argument mot bak- eller sidoplacerade öppningar på kommersiella konstruktioner kan vara att de lättare blir tilltäppta av en okunnig slutanvändare.

...det är många saker att tänka på... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-10 12:26

:?: Inte retas jag.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-10 12:30

Martin skrev::?: Inte retas jag.

du vet mycket väl om svaret på frågan ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-10 12:32

Jag känner mig lite blåst idag för jag vet inte. Vet du så kan du väl berätta? Seriöst, ingen ironi.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-10 12:36

han menar förstås inte lufthastigheten i lådan utan i porten...å den ska förstås vara låg, för att inte få blåsljud...

å nog vet du väl det martin?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-10 12:39

jo, men jag är inte säker på att han menar det. Det har ju inget med portens placering att göra.

Om jag ska gissa så vill man att lufthastigheten i lådan ska vara så hög som möjligt i lådan vid porten för frekvenser som man inte vill ha ut genom porten (typ pipresonansen i porten) och så låg som möjligt runt avstämningen. Detta för att trycket är som högst där hastigheten är som lägst. Hur man åstadkommer detta vet jag inte.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-10 12:50

ja när man läser lite noggrannare så har du ju rätt....jag förstår ingenting av vad han menar :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-06-11 02:22

Svante skrev:
PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande.....

Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda .....quote]

Här skiljer sig dina resultat (Basta simuleringen) från andras simuleringar. Jag baserade min inlaga på egna erfarenheter och en rapport i JAES Vol 50. No 3, 2002 Mars. En "engineering report av Neville Thiele.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-11 09:43

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:
PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande.....

Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda .....

Här skiljer sig dina resultat (Basta simuleringen) från andras simuleringar. Jag baserade min inlaga på egna erfarenheter och en rapport i JAES Vol 50. No 3, 2002 Mars. En "engineering report av Neville Thiele.

Nu har jag inte den JAESen här just nu*, på vilket sätt skiljer sig bastasimuleringen (jag antar att det var den som jag la in en bild från ovan du menar) från de andra? Blev det större eller mindre skillnader?

*Är det den där FEM-simuleringen med ett klotformat hölje?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-06-11 16:50

Svante skrev:
PeterAkemark skrev:
Svante skrev:

Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda .....

Nu har jag inte den JAESen här just nu*, på vilket sätt skiljer sig bastasimuleringen (jag antar att det var den som jag la in en bild från ovan du menar) från de andra? Blev det större eller mindre skillnader?

*Är det den där FEM-simuleringen med ett klotformat hölje?

FEM-simulering är väl i Earl Geddes rapport, i vart fall inte i Thiels rapport. Thiel redovisar simuleringar där avvikelsen blir upp till -4 dB om avståndet mellan element och port är 1209 mm. Han påvisar också att inverkan av placeringen sträcker sig upp till 2 oktaver ovanför fb.

1209 mm må låta mycket men är en gångväg som ligger utanför lådans kortaste väg och därför är längre. Det redogörs inte för hur han funnit denna väg. Kanske du kan bringa ljus i denna fråga.

Återgå till Teknikforum