Har aldrig sett en sådan konstruktion, men en tanke som dök upp.
Är det enbart en estetisk fråga att den sitter fram/bak, eller har det en fysisk förklaring? (Lite tankar som ploppar upp under en sömnlös natt förorsakad av smärta i skulderpartiet!)

Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Basportens placering är ju normalt framåt eller bakåt. Vad skulle hända om porten sattes på sidan av högtalaren?
Har aldrig sett en sådan konstruktion, men en tanke som dök upp.
Är det enbart en estetisk fråga att den sitter fram/bak, eller har det en fysisk förklaring? (Lite tankar som ploppar upp under en sömnlös natt förorsakad av smärta i skulderpartiet!)
PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande. Så länge öppningen är fri och inget blockerar framför. Storleken på lådan och därmed avståndet är väsentligt. Avståndet är, praktiken, längre än kortaste vägen utmed lådans utsida.
Orkar inte. Vill du förklara närmare om det där med lufthastigheten i lådan? Ska den vara så hög eller så låg som möjligt?Kaffekoppen skrev:sök
Portens placering är kritisk, men inte för åt villket håll den är placerad, utan vad lufthastigheten i lådan är - just där den är placerad.
Martin skrev:Orkar inte. Vill du förklara närmare om det där med lufthastigheten i lådan? Ska den vara så hög eller så låg som möjligt?Kaffekoppen skrev:sök
Portens placering är kritisk, men inte för åt villket håll den är placerad, utan vad lufthastigheten i lådan är - just där den är placerad.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande.....
PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande.....
Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda .....
Här skiljer sig dina resultat (Basta simuleringen) från andras simuleringar. Jag baserade min inlaga på egna erfarenheter och en rapport i JAES Vol 50. No 3, 2002 Mars. En "engineering report av Neville Thiele.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Svante skrev:PeterAkemark skrev:Vid sidan, vä, hö eller rakt upp, är bättre en bakåt enligt mitt förmenande.....
Har man den uppåt trillar det lätt skräp ner i hålet. Annars är det ju så att våglängden vid avstämningsfrekvensen är så lång att det spelar mycket liten roll för en någorlunda .....
Här skiljer sig dina resultat (Basta simuleringen) från andras simuleringar. Jag baserade min inlaga på egna erfarenheter och en rapport i JAES Vol 50. No 3, 2002 Mars. En "engineering report av Neville Thiele.
Nu har jag inte den JAESen här just nu*, på vilket sätt skiljer sig bastasimuleringen (jag antar att det var den som jag la in en bild från ovan du menar) från de andra? Blev det större eller mindre skillnader?
*Är det den där FEM-simuleringen med ett klotformat hölje?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster