Frågor om gummi

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sordini

Frågor om gummi

Inläggav sordini » 2006-06-11 20:26

Vad är det normalt sett för gummi i upphängningen i högtalarelement? Då menar jag inte naturgummi/syntetgummi utan lite mer specifikt...

Vad är det för egenskaper man vill att gummiupphängningen skall ha? Hög slitstyrka förstår jag men hur är det med dämpningen exempelvis? Högdämpat/lågdämpat?

Och hur fäster man gummit i exempelvis membranet? Jag antar att man limmar ihop dem? Har för mig att jag läste någonstans att en av nackdelarna med aluminiummembran är att det är svårt att fästa mot gummiupphängningen. Vulkar man någonsin gummit direkt mot membranet? Om inte, varför inte?

PS. Skall passa på att försöka avliva en liten myt samtidigt: nämligen den att gummi skulle torka ut med tiden. Det är ingen vätska i gummit som försvinner ur gummit efter hand så vitt jag vet utan det är ozon i luften som angriper de dubbelbindningar som finns i vissa gummisorter (naturgummi och en del syntetgummin). Det vita som man ser kryper fram så sakteliga ur vissa gummisorter är vax som man tillsätter gummit för att skydda det från ozonet. (På sätt och vis kanske man kan kalla det att gummit torkar när vaxet så sakteliga kommer upp till ytan? - Jag tycker nog däremot inte att det är en bra benämning! Skyddet är inte 100%-igt heller för den delen.)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-11 20:56

Apropå gummi, *host*, i unga år köptes dyra simfenor (jag kommer till poängen strax...!) som efter någons rekommendation skulle smörjas med någon slags (vattenbaserad) silikonspray för att bevaras väl. Exakt vad/varför minns jag ej.

Iaf, kanske någon kan förklara varför det skulle vara bra, och om sådant kanske skulle skulle kunna rekommenderas i högtalarsammanhang? Konstigare saker har man ju hört :)

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-06-11 21:56

phloam skrev:Apropå gummi, *host*, i unga år köptes dyra simfenor (jag kommer till poängen strax...!) som efter någons rekommendation skulle smörjas med någon slags (vattenbaserad) silikonspray för att bevaras väl. Exakt vad/varför minns jag ej.

Iaf, kanske någon kan förklara varför det skulle vara bra, och om sådant kanske skulle skulle kunna rekommenderas i högtalarsammanhang? Konstigare saker har man ju hört :)

För att skydda mot ozon kanske? Kan kanske fungera. Man använder silikonspray för att smörja gummi har jag för mig, men det känns lite bortkastat att sänka friktionen på den ytan...

Tekko

Inläggav Tekko » 2006-06-11 22:33

Är det inte butylgummi i högtalarupphängningar ?

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-06-11 23:16

Tekko skrev:Är det inte butylgummi i högtalarupphängningar ?

Hmm, jo verkar som det är vanligt. Anledningen tycks vara god hållbarhet (både mekanisk och mot ozon). Men det borde finnas fler parametrar som är intressanta än just hållbarheten, eller?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-12 14:56

Det beror väl på elementens konstruktion huruvida hög eller låg dämpning är önskvärt. Lätt kon / låg resonansfrekvens kräver väl lågt dämpad upphängning och då kanske inte bytulgummi är att föredra, då finns det ju santoprene och annars skoj till godo. Sen har väl en korrekt designad upphängning varierande tjocklek och dämpning för att få mer kontrollerad konrörelse och lägre distorsion etc. Det är vad jag vet en hel vetenskap bakom.

Vanligaste fästmetoden mot konen/chassi är väl epoxi av något slag.

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-06-12 19:56

Nwalmaer skrev:Det beror väl på elementens konstruktion huruvida hög eller låg dämpning är önskvärt. Lätt kon / låg resonansfrekvens kräver väl lågt dämpad upphängning och då kanske inte bytulgummi är att föredra, då finns det ju santoprene och annars skoj till godo. Sen har väl en korrekt designad upphängning varierande tjocklek och dämpning för att få mer kontrollerad konrörelse och lägre distorsion etc. Det är vad jag vet en hel vetenskap bakom.

Jo, det är just den vetenskapen jag är intresserad att kunna lite mer om. Skulle kunna tänka mig att även vågutbredningen i själva membranet kan spela roll för val av gummisort. Du får gärna utveckla resonomanget om valet av högdämpat/lågdämpat gummi!

Nwalmaer skrev:Vanligaste fästmetoden mot konen/chassi är väl epoxi av något slag.

Låter rimligt. Att vulka på gummiupphängningen kanske man inte kan motivera ekonomiskt, det borde ju bli billigare för stora serier dock.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-12 23:18

Det brukar vara högdämpande gummi om elementet ska spela i mellanregistret, men lågdämpande om det är ett rent baselement där man inte behöver dämpa membranuppbrytningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-13 00:01

Jag vet tyvärr inte mer än vad jag redan skrivit, men jag tycker det är väldigt intressant. Även formen på upphängningen och hur den påverkar skulle jag vilja veta mer om. Jag har sett att Canton numera kör med vågformad upphängning rakt igenom i deras nya serier... det måste ju vara antingen väldigt bra eller väldigt trendriktigt.

En sak jag kan tänka mig är att om man har gradvis ökande tjocklek på upphängningen utåt så borde man ju kunna få ut lägre resonansfrekvens men samtidigt kunna kontrollera vågutbredningen i själva upphängningen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-13 08:43

Gummi är ju betydligt tyngre än tex foam som väl är någon typ av skumplast (väger nästan inget). Kunde kanske ha den effekten att en del av upphängningens massa adderas till Mms och sänker Fs en aning. Gummi borde väl också ha en dämpande effekt (i förhållande till foam iaf) på vågutbredning/resonanser i konmaterialet!

/Jocke

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-06-13 17:06

Nwalmaer skrev:Jag vet tyvärr inte mer än vad jag redan skrivit, men jag tycker det är väldigt intressant. Även formen på upphängningen och hur den påverkar skulle jag vilja veta mer om. Jag har sett att Canton numera kör med vågformad upphängning rakt igenom i deras nya serier... det måste ju vara antingen väldigt bra eller väldigt trendriktigt.

En sak jag kan tänka mig är att om man har gradvis ökande tjocklek på upphängningen utåt så borde man ju kunna få ut lägre resonansfrekvens men samtidigt kunna kontrollera vågutbredningen i själva upphängningen.

Tror det har varit lite snack om veckad upphängning på faktiskt innan, har för mig att den typen av upphängning blev sågad. Skall ta och söka lite om orken återkommer/temperaturen sjunker.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-06-13 18:49

phloam skrev:Apropå gummi, *host*, i unga år köptes dyra simfenor (jag kommer till poängen strax...!) som efter någons rekommendation skulle smörjas med någon slags (vattenbaserad) silikonspray för att bevaras väl. Exakt vad/varför minns jag ej.

Ren spekulation, men silikonoljor sänker ytspänningen väsentligt och är vattenavstötande (silikon är rena "döden" i lackeringsanläggningar). Vissa gummisorter, tex svindyr viton, tar upp vätet som finns i vatten / fuktig luft => kolvätebindningarna "pajar" och och gummit krackelerar. Andra gummisorter "mår illa" av solljus eller av kvicksilverlampor/strålkastare som avger energirikt ljus vilket också kan få gummit att krackelera / torka ut.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-06-14 08:24

Gummi drabbas ju främst av uttorkning. Detta gäller så klart även högtalargummi. Det blir styvare och mindre följsamt. Jag brukar använda parafinolja till gummikanterna på mina högtalare.

Mvh

Återgå till Teknikforum