Vad är det normalt sett för gummi i upphängningen i högtalarelement? Då menar jag inte naturgummi/syntetgummi utan lite mer specifikt...
Vad är det för egenskaper man vill att gummiupphängningen skall ha? Hög slitstyrka förstår jag men hur är det med dämpningen exempelvis? Högdämpat/lågdämpat?
Och hur fäster man gummit i exempelvis membranet? Jag antar att man limmar ihop dem? Har för mig att jag läste någonstans att en av nackdelarna med aluminiummembran är att det är svårt att fästa mot gummiupphängningen. Vulkar man någonsin gummit direkt mot membranet? Om inte, varför inte?
PS. Skall passa på att försöka avliva en liten myt samtidigt: nämligen den att gummi skulle torka ut med tiden. Det är ingen vätska i gummit som försvinner ur gummit efter hand så vitt jag vet utan det är ozon i luften som angriper de dubbelbindningar som finns i vissa gummisorter (naturgummi och en del syntetgummin). Det vita som man ser kryper fram så sakteliga ur vissa gummisorter är vax som man tillsätter gummit för att skydda det från ozonet. (På sätt och vis kanske man kan kalla det att gummit torkar när vaxet så sakteliga kommer upp till ytan? - Jag tycker nog däremot inte att det är en bra benämning! Skyddet är inte 100%-igt heller för den delen.)