Au contraire, min vän, det gäller i allra högsta grad verkliga lyssningsrum. Det är bara så att mätningarna utförs i faktiskt eller simulerat frifält för att kunna separera direktljud från reflekterat ljud.
jag kanske missförstår dig, men visst inte är frekvenskurvan on-axis viktigast, kanske frontloben.
NRC-testerna är bland de viktigaste psykoakustiska rön som någonsin publicerats vad gäller högtalare.
det tror jag alldeles säkert, men om man tittar på företag som energy, som jag förstår det bygger sina högtalare på erfarenhet från resultaten på nrc, så prioriterar de, utöver bandbredd och låg dist, stor spridning. den högtalare som (då) fick de allra högsta lyssnarpoängen i forskningen var ju energy 22: mkt spridning men inte alls så god linjäritet
http://www.directacoustics.com/board/?t ... ic1&msg=68
Jag önskar verkligen att lite fler ljudintresserade personer kunde studera vad vetenskapen kommit fram till. God ljudåtergivning blir betydligt enklare att uppnå då och alla får mer tid att ägna åt lyssning istället för att spekulera om vad som är viktigt och vad som inte är det.
det är svårt att hitta informationen, men du får gärna utbilda oss