APROPOS HORN-HØGTALARE.....
Har noterat mig att ovanstående spekulationer och refererande till diverse teoretiska idéer om horn-høgtalare, m.m. pågått under några år på Er site....
Tycker därfør att kanske också "lilla jag" - kan få ett ord med i laget!?
Jag har ägnat MÅNGA tusen timmar under de senaste 45 åren åt musik- och ljud-inspelning och reproduktion.
Bland annat HORN-HØGTALARE som KOMPLETTA flervägs-system; mina SPERRLING 2-63 HORN-SYSTEM, ursprungligen runt 300 liter/senare runt 400 liters volym på bas-hornet (gørs idag i 5 olika storlekar och kan fås som aktiv=världens i särklass bästa sub...!) och då gjorda som ett 3 vägs-system, också mitt BLACK-GIANT-SQUARE HORN - som var 3 vägs med 700 liters bashorn med dubbla 12" eller 15"-are i samt dubbla mellanregister-horn och så det sägen-omspunna och omskrivna EV T350 diskant-hornet i toppen SAMT ett BLACK-GIANT TRIANGULAR HORN som var ett 1000 liters bas-hørn-horn med 4 vägs topp... Vi gjorde också ett BLACK-GIANT NO COMPROMISE 4-vägs-horn-system med en 16 tummare i ett kombinerat HORN och DP-kabinett (DP=Distributed Port System).
Vi gjorde/gør också høgtalar-system som är "horn-hybrider" - med användning av horn før mellan- och diskant-register ; gällde ffa førr våra HiFi-PA-system och orkester och proff's høgtalare.... Dito gjorde/gør vi DP serien - men som numer gørs i moduler/delar då de blivit så tunga att ingen orkar bära dom.... I dessa använde jag førr bara horn till diskanten - men har nu i och med den nya DP-modulus-serien gått øver till en helt øppen horn topp med korta trekantiga eller assymetriska mellanregister-horn och direct-drive diskant-horn integrerade direkt i baffeln.
OK - detta sagt som bakgrund - mer om dessa system kan läsas på
www.sperrling.no før den som är intresserad - inte minst de realistiska priserna torde väl gøra dessa intressanta!?
MEN før att gøra slut på ackvisiteringen - jag skriver INTE før att gøra reklam før mig och mina konstruktioner - "de kan ju tala sitt eget språk" och de många tusen gamla kunder och køpare och användarna kan väl vidimera dynamiken OCH färgningsfriheten...
Så - øver till teserna runt dessa och detta med horn-høgtalare istället - det diskuteras ju om diverse egenskaper och teorier om horn i tråden tidigare. Skulle bara kort vilja kommentera dessa och førklara før den intresserade HUR det enklast kan beskrivasas och fungera och VARFØR man istället måste gøra "pragmatiskt anpassade horn-konstruktioner" - før att man skall få bort koloreringar så att de skall fungera OCH låta acceptabelt i verkligheten och OM man øht skall kunna REPRODUCERA både musik och dynamik med dom! Ffa. de som gillar slagverk, elekrifierad blues, fusion och att kunna spela høgt - brukar vara "horn-diggare"!
Det som gør att alla andra och vanliga horn-system än våra/mitt horn och som funnits och finns, låter så illa på røster och opera och barock/renässans-musik; och inte minst om man slår øver på radion och lyssnar på nyheterna upplästa av en mansrøst.... Är att det bildas stående vågor och blir størande reflexer inne i hornet - särskilt i børjan av detta och i lådan, som färgar ljudet.... De mest typiska och dumma exemplen på detta är dessa trumpet-liknande plåt- och plast-horn som har en lååååånmg børjan med nästan parallella väggar... DÄR blir det mest resonanser och nasala bi-ljud... Kombinerat med att man oftast har hård kompression; mellan 3-4-5 till 1, gør att det blir ännu mer pregnant (och genant...) med dessa tratt-koloreringarna....
Sätt händerna før munnen och forma en tratt med olika form och expansion och lyssna på varandras røster, så førstår Du vad jag menar...! Eller prova att prata i en megafon eller horn-høgtalar-tratt...!
Detta är därfør det førsta som man måste førstå OCH så førsøka konstruera høgtalare som skall REPRODUCERA musik på ett HELT annorlunda sätt än de grejor som skall nyttjas till mistlurar och sirener, etc... Men det tycks HiFi-schakalerna inte ha fattat!?
JAG har däremot istället gjort på det sättet att jag gør ett TREKANTIGT mellanregister-horn som är MYCKET kort och helt UTAN den førsta 70 - 80% delen av tratten, som ju har alltfør och nästan parallella väggar, før att undvika detta deletära tratt-ljud och grava färgningarna av ljudet! Det är alltså istället något slag mellanting mellan en wave-form-shaper och ett pragmatiskt anpassat hyperboliskt-exponentiellt horn som man hugger av størsta delen av børjan på och slutar det där det är praktiskt lämpligt, som jag gør....
Ingen kompression är är heller møjlig eller ens nødvändig OM, och før att, att man skall få rätt egenskaper och färgningsfrihet....
Vi gør nu flera olika stora dylika horn i våra toppar och som bestyckas med antingen 3", eller 4" eller 5" eller 6" eller 7" eller 8" eller 9" eller 11" special-gjorda kortslagiga och extremt lättdrivna mellanregister-element i hornet... Räcker inte ett - så tar man flera i array eller spegelvända par... De små passar som topp till våra DP-MODULUS bas-sektioner eller till andra basmoduler, DE GÅR NER TILL SÅ LÅGT SOM 100 - 200 Hz - så de kan enkelt fungera som satelliter också..... De større versionerna passar till mina olika 2-63 horn-basar.
I diskanten gør vi något liknande men dock här med lite granna kompression på de flesta systemen - vi gør till dessa också ett tiotal olika små och stora diskant-drivers och supertweeters med från 11 mm Ø på talspolen upp till både 25, 28, 32, 44, 50, 75 och 100 mm Ø... Dessa monteras sedan direkt i baffel-horn som direct-drive-horn-arrangemang.... No bull-shit løsningar är och fungerar alltid bäst....!!!
I basen är det svårast att førklara VAD man skall gøra - men där så är missuppfattningarna ALLRA STØRST - både hos teoretiker, tillverkare och Hi-Fi-entusiaster och køpare...
Man SITTER ju faktiskt egentligen i slutet av hornet, om man har dom hemma i ett vanligt bostads-rum.... och grannen på parkett också ju...! CAVE!
Detta gør att alla jønsiga både nya och gamla teorier inte alls i något som helst stycke är applicerbara eller ens kan ge en liten vink om HUR det egentligen fungerar.... Man må istället och ju bl.a. av praktiska skäl gøra mer pragmatiskt anpassade hyperboliskt-exponentiella VECKADE horn, før att kunna få in dom i bostads-rum - och då är det många andra faktorer som man må ta hänsyn till! Med mitt Sperrling-Horn – som de flesta kallar dom, kan man t,ex. lägga, hänga, ställa, etc själva basdelen/bashornet på minst 19 olika sätt i rummet!
Och märk att i bashorn kan man - i motsats till mellan- och diskant-horn, ha nytta av en måttlig kompression - och dito kompressions-kavitet i børjan av hornet....
Här børjar ju redan en del av den akustiska transformationen... jmfr som en hävarm om man skall flytta något tungt - fast här tvärtom; något mycket lätt = luft....
Jag brukar før mina studenter och åhørare på føreläsningar beskriva det som att ett bas-høgtalar-element är som en stor stark boxare som skall øsa/flytta på en massa lätt och løs nysnø - det spelar INGEN roll hur hårt eller fort han slår.... Det är ett hoppløst och lønløst arbete.... Däremot før en rätt så liten tanig och ordinär vanlig skit som kommer med en STOOOOR aluminium-skyffel - han har inga som helst problem att få bort och flytta massor av snø....
Men kombination - att sätta en "en stor bra aluminium-skyffel i händerna på en stor stark boxare" - det är liksom den taktik jag alltid har använt i mina horn-konstruktioner....! Alltså - Ett kraftigt baselement med lätt kon i ett effektivt horn. Då får man ett sabla bra drag i basen så att folk slipper använda mjäll-schampot den veckan i vart fall... + låg distorsion!
Kan man också gøra så att man veckar ett pragmatiskt anpassat bas-horn och får det att funka som både horn (snø-skyffel...) och låda och baffel och kvartsvågs-pipa och reflex-system, etc - på en och samma gång... Och så att när man – som hemma – defacto sitter i slutet av hornet OCH låter horn-øppningen sluta utmed åtminstone en vägg eller golvet eller gärna bådadera; ja då kan man också få med sub- och infra-oktaverna = en dekad eller två lägre frekvenser med energi-nivåer så stora att det har STOR betydelse før VAD vi hør och HUR "tungt" vi hør och uppfattar det som kommer ut av basen... Med bra førstärkare som går ner till 0,41 Hz som jag/vi brukat gøra - så låter och KÄNNS då detta ganska så trevligt...
Men varfør gillar en del folk horn-system då...?
Jo, det finns fler skäl än att "sub-infra-basen" kommer med - och som ju bara finns med på vissa skivor ändå.....
Førklaringen är nämligen också den - att med høgre verknings-grad så får man LÅÅÅÅNGT mindre AM-distorsion; ja, Du läste rätt... Detta innebär amplitud-modulations-distorsion som bl.a. beror på att strømmen som går genom høgtalar-talspolen MODULERAR; läs här, førsvagar magnet-fältet i gapet... Detta sker i progressivt høgre grad hos svårdrivna høgtalare med svaga magnet-fält och liten talspole diameter... alltså ALLA vanlig skit-høgtalare som folk blir pålurade! OCH på detta sätt funger de precis som en dynamik-kompressor eller limiter i musik-studion alltså.... Detta avhjälper de – egentligen skyler øver, med att låta basresonanser ta øver och efter-sladdra en massa i alla bas-bludder-burkar som finns....
Normalt har man flera hundra % distorsion - men mätsystemen mäter ju inte VAD som kommer ut av DET/den frekvens som man kørde in.... Istället mäter man ALLT skit och dist och skräp huller om buller och allt det som kommer ut! - Juste va'!?
Alltså - skillnaden mellan ett horn-system och vanliga svårdrivna burk-høgtalare, är alltså bl.a. att man slipper den grava dynamik-kompressionen pga AM-distorsionen OCH att man kan spela HØGRE med mycket større dynamik-omfång OCH att distorsionen oftast är åtminstone en eller flera tiopotenser lägre...
Vårt horn-system har t.ex. även på extremt kraftiga SPL- och lågfrekventa och høga ljud-tryck, så lågt som bara en eller ett par % distorsion (och då huvudsakligen harmoniska øvertoner...) även där ALLA vanliga och också svindyra HiEnd och skryt-høgtalare har flera hundra % distorsion eller redan har gått sønder och "talspolen knackat i botten". før länge sedan....
Kul f.ø. att det finns intresse før horn fortsatt - jag har en eventuell større tillverkning av horn-systemen på gång mha en industriell intressent, och nu med innerdelarna i bashornet och mellan-trattarna/toppen gjord i fiber-betong!
MEN - Om ingen tillverkning kommer att ske i kommersiell skala mycket snart - så kommer jag snart att børja lägga ut ALLA mina ritningar och scheman, etc med information om hur intresserade super-amatører och DIY-folk med viss händighet, själva kan sätta ihop och bygga ALLA mina nu øver 100-talet olika førstärkare, etc samt gøra kablar, bygga mina høgtalar-konstruktioner samt gøra kablar och smarta upp-kopplings-løsningar, samt gøra extremt kvalitets-førbättrande modifieringar, førbättringar och tweaks, etcetera på gängse apparater.
Mvh till alla audio-amatører, dynamik och musik-diggare,
Roger Sperrling
SØRLI
N-1960 LØKEN
NORGE
tel +47-63864525
mbl +47-99370140
fax +47-94763894
sperrling@online.no
www.sperrling.no