Det är perfekt. Det var det jag svarade på direkt.
Så perfekt att man inser att det är påkommet av en mycket klok man.
Vh, iö
- - - - - -
PS. Men kommer folk att fatta? Hmm, en helt annan fråga...
Svaret är väl att man måste fatta för att fatta! Jag har sett massor av tillverkare av högtalarelement genom åren som anger data som inte är ens i närheten av att hänga ihop, liksom tillverkare av högtalarsystem som gör samma tokerier...
Vad sägs om följande system:
One Dynaudio T-330 D Esotar 1.25" soft dome tweeter
One Dynaudio Esotec 15W cone mid-range
Two Dynaudio 24W/100 vented double magnet long throw 9.5" Woofers
Frequency Response: 20 Hz - 35,000Hz
Sensitivity (2.83V/dB): 93.5 dB
Max. Transient Output: 132 dB
Nominal Impedance: 8 ohms
Dimension (H x W x D): 45" x 14" x 19"
Shipping Weight: 180 lbs. each
Kan tillägga att baslådan är dryga 100 liter stor YTTERMÅTT.
Av vikten (nära 82 kg) att döma torde lådväggarna vara minst 25 mm tjocka, vilket ger en innervolym om 37 liter per baselement.
Tror du en tillverkare som gör ett dyligt högtalarsystem förstår hur data hänger ihop med varandra? Näppeligen... Fast det kan förtås vara som så att utgår ifrån att deras kunder är okunniga, och ljuger medvetet för att få mera imponerande prestanda att sälja in systemet med...
(Därmed inte sagt att högtalarsystemet är dåligt på något sätt.)
- - - - -
PPS. Elementdata för Dynaudio 24W-100:
Fo = 32 Hz
Qe = 0,45
Qm = 1,60
Qt = 0,35
Vas = 62,0 liter
Re = 5,2 ohm
Sd = 220 cm^2
Xmax = 2,5 mm
Jag hittade inte min gamla Dynaudiopärm, men jag hittade data för elementet på nätet, men har
inte kollat att de hänger ihop!
Om det är två 4-ohmsversioner eller två 16-ohmsversioner som sitter i lådan (vilket isåfall skulle kunna innebära att åtminstone impedansuppgiften är korrekt), det låter jag vara osagt, men är det två seriekopplade 4-ohmare är det troligt att Re är runt 3 ohm och Qt är något lägre än uppgiften ovan (0,32 kanske?). Är det däremot två parallellkopplade 16-ohmselement så är nog Re på sisådär 11 ohm, och Qt är förmodligen högre än 0,35. Med element med dessa talspolestorlekar kan man dock inte utesluta stora skillnader i Fo (p g a ändringar av den rörliga massan) som funktion av impedansen, så ändringen av Q kan vara rätt beskedlig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).