Att mata in parametrar i Basta!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vad tycker du om inmatningssättet?

Obegripligt!
1
7%
Svårbegripligt!
3
21%
Jo, efter ett tag fattar man
3
21%
Inte konstigt alls!
6
43%
Något annat!
1
7%

Antal röster : 14

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Att mata in parametrar i Basta!

Inläggav Svante » 2006-07-08 20:42

Ja, nu tänkte jag be datoranvändarna här på Faktiskt att be mig om hjälp med lite produktutveckling till Basta! :D

Det är ju så att det finns flera parametrar som är beroende av varandra när man simulerar högtalare.

Tex så hänger fs ihop med Mms och Cms och Vas med Cms och Sd.

Hur väljer man då vilka parametrar som användaren ska mata in? Hittills har jag helt fräckt bestämt att användaren har fs, Vas och Sd, och så räknar jag ut Cms och Mms från dem. Men det är ju inte säkert att användarna har just de parametrarna, snyggast vore ju om han finge välja fritt vilka han ska mata in.

Nu visar det sig att det inte är trivialt att programmera såna här beroenden, men till sist har jag lyckats göra ett litet provprogram där man kan mata in just de här korsberoendena.

Nu vill jag att ni hjälper mig att utvärdera om det jag har åstadkommit är ett vettigt sätt att ge de fem ovan nämnda parametrarna, eller om det bara blir rörigt.

Nedan kan ni ladda ner provprogrammet. Det är en exefil som inte gör ett gnutt med registret eller något annat. Tar ni bort filen så är allt som förut.

Rösta, och skriv gärna några rader. Kan något vara annorlunda?

Meningen är alltså att den här funktionaliteten ska in i Basta! om det är någorlunda begripligt.

http://user.faktiskt.io/svante/bastaparamtest.exe

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 20:47

Och vad faan är Basta???

Men som jag skrivit i andra trådar, är icke så värst kunnig på datorer, men väl kunnigare än de flesta!!!

Ok känner igen namnet/betäckningen Basta, men minnet sviktar.....!!! :?
(Jag tycker det är rätt skönt att idiotförklara sig själv, för då får man i alla fall kunskaper!!)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 20:51

Skitbra! Rent av genialiskt bra.

Men du skall naturligtvis ha med k! :P

Komplianser är väl inget att ha, men vill ju vet hur hård fjädringen är, inte hur ohård den är. :?

Eftergivlighet är en sunkig parameter.

Rätt ordning är:

Mm
k
Sd

fs
Vas

Primära först helt enkelt, och sedan kan man ha med de där sekundärparametrarna bara om den som matar in parameterarna inte har någon bättre att erbjuda.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-08 20:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 20:53

Nefilim skrev:Och vad faan är Basta???

Men som jag skrivit i andra trådar, är icke så värst kunnig på datorer, men väl kunnigare än de flesta!!!

(Jag tycker det är rätt skönt att idiotförklara sig själv, för då får man i alla fall kunskaper!!)

Basta är en högtalarsimulator som jag har skrivit.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 20:55

IngOehman skrev:Skitbra! Rent av genialiskt bra.

Men du skall naturligtvis ha med k! :P

Komplianser är väl inget att ha, men vill ju vet hur hård fjädringen är, inte hur ohård den är. :?

Eftergivlighet är en sunkig parameter.

Vh, iö

Hehe. Du vill förstås inte mäta kapacitans i farad heller?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 20:57

Svante skrev:
Nefilim skrev:Och vad faan är Basta???

Basta är en högtalarsimulator som jag har skrivit.

Det var därför jag kände igen beteckningen!! :)

Ser ju det i din sign!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 20:58

Svante skrev:Hehe. Du vill förstås inte mäta kapacitans i farad heller?

Jo, det där har jag redan redogjort för i en annan tråd.

Det är helt logiskt att ange farad och henry, däremot är det inte självklart att ohm är bättre än siemens... Det handlar ju om förmåga att lagra energi (i de fall det känns logiskt sett ur relevant tröghetsperspektiv)!

Massa, fjäder, kondensator och spole.
Gram, N/m, farad och henry.

Ju större massa - desto större lagrad rörelseenergi i given hastighet.

Ju styvare fjäder - desto större fjäderenergi för en given ihoptryckning.

Ju större konding - desto mera laddningsenergi för en given spänning.

Ju större spole - desto mera magnetfältsenergi för en given ström.

Klart som korvspad! 8)

Vh, iö

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 21:08

OT, men märkligt hur "fackidiotiska" vi människor kan vara.'
Jag har odlat Discusfiskar tidigare, och det är inte lätt!
Man skulle mäta vattnets ledningsförmåga i µS. Runt 20 skulle det vara. Alltså vattnets ledningsförmåga vad jag förstår, just för att rommen skulle utvecklas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 21:09

Ok, men det där med att en avmarkeras när man markerar en ny, är det begripligt?

Egentligen är jag inte så intresserad av själva parametrarna utan just hur kombinationerna av dem blir tillgängliga för användaren. Det kunde lika gärna ha handlat om Bl-Re-Qes-Qms-Qts.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 21:18

Det är perfekt. Det var det jag svarade på direkt.

Så perfekt att man inser att det är påkommet av en mycket klok man. :wink:

Vh, iö

- - - - - -

PS. Men kommer folk att fatta? Hmm, en helt annan fråga...

Svaret är väl att man måste fatta för att fatta! Jag har sett massor av tillverkare av högtalarelement genom åren som anger data som inte är ens i närheten av att hänga ihop, liksom tillverkare av högtalarsystem som gör samma tokerier...

Vad sägs om följande system:

One Dynaudio T-330 D Esotar 1.25" soft dome tweeter

One Dynaudio Esotec 15W cone mid-range

Two Dynaudio 24W/100 vented double magnet long throw 9.5" Woofers

Frequency Response: 20 Hz - 35,000Hz

Sensitivity (2.83V/dB): 93.5 dB

Max. Transient Output: 132 dB

Nominal Impedance: 8 ohms

Dimension (H x W x D): 45" x 14" x 19"

Shipping Weight: 180 lbs. each

Kan tillägga att baslådan är dryga 100 liter stor YTTERMÅTT.
Av vikten (nära 82 kg) att döma torde lådväggarna vara minst 25 mm tjocka, vilket ger en innervolym om 37 liter per baselement.

Tror du en tillverkare som gör ett dyligt högtalarsystem förstår hur data hänger ihop med varandra? Näppeligen... Fast det kan förtås vara som så att utgår ifrån att deras kunder är okunniga, och ljuger medvetet för att få mera imponerande prestanda att sälja in systemet med...

(Därmed inte sagt att högtalarsystemet är dåligt på något sätt.)

- - - - -

PPS. Elementdata för Dynaudio 24W-100:

Fo = 32 Hz
Qe = 0,45
Qm = 1,60
Qt = 0,35
Vas = 62,0 liter
Re = 5,2 ohm
Sd = 220 cm^2
Xmax = 2,5 mm

Jag hittade inte min gamla Dynaudiopärm, men jag hittade data för elementet på nätet, men har inte kollat att de hänger ihop! :wink:

Om det är två 4-ohmsversioner eller två 16-ohmsversioner som sitter i lådan (vilket isåfall skulle kunna innebära att åtminstone impedansuppgiften är korrekt), det låter jag vara osagt, men är det två seriekopplade 4-ohmare är det troligt att Re är runt 3 ohm och Qt är något lägre än uppgiften ovan (0,32 kanske?). Är det däremot två parallellkopplade 16-ohmselement så är nog Re på sisådär 11 ohm, och Qt är förmodligen högre än 0,35. Med element med dessa talspolestorlekar kan man dock inte utesluta stora skillnader i Fo (p g a ändringar av den rörliga massan) som funktion av impedansen, så ändringen av Q kan vara rätt beskedlig.
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-08 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 21:47

Hmm, såna här frågor är alltid så svåra, när man ska leta efter ett fel som någon har hittat. Intuitionen säger mig att du menar att lådvolymen är för lite för att uppnå den känsligheten tillsammans med den kondiametern, impedansen och undre gränsfrekensen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 21:52

Det ser man ju på en millisekund, om man är högtalarkonstruktör. Men det är ju förstås inte du... I varje fall inte officiellt. :wink:

(Fast just kondiametern är aldrig en faktor, givet de tillgängliga data.
Den kan väljas helt fritt utan att på något sätt påverka överföringsfunktionen i basregistret.
Men det vet du ju, om du funderar ett ögonblick. :wink: )

Men... har du provat i Basta? :P

Du kan ju börja med att sätta in en 16-ohmsversion av elementet i en 37-literslåda och först och främst se om den i fritt fält når: 93,5 dB - 6 dB (ett element istället för två) = 87,5 dB, och sedan kolla hur nära 20 Hz det kommer (räknat i oktaver...). :?

Fast det är klart, det står ju inte att det är just -3 dB vid 20 Hz... :lol:

Eller förresten, det kanske är två seriekopplade 4-ohmare du bör köra på, för jag vet ju att elementet har tillverkats i 4 ohm, men 16 är jag inte så säker på. :?

Nåja, då skall en prestera 87,5 dB i "ickeoändlig baffel" matad med 1,415 volt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-08 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 22:04

Ok, där kom data på elementet också, det går ju inte med så liten låda till så stor Vas om Qts är så stort. Gissar man att de har stämt av till 40 Hz så blir det så här:

Bild

Knappast ner till 20 Hz, nej.

Men nu vill jag ha fler svar i omröstningen!

Edit: bilden bytt, se längre ner.
Senast redigerad av Svante 2006-07-08 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 22:09

Fast den klarar ju - 30 dB vid 20 Hz i varje fall. :lol:

Min gissing är dock att de inte är avstämda så högt som 40 Hz, snarare vid 30. Då blir det lite bättre vid 20 Hz.
Något tycks dock vara lite lurigt med nivån i din simulering... Inte tusan når det en känslighet om 100 dB på baffel? :o

Jag kände intuitivt att inte ens i närheten av 87,5 dB borde vara möjligt.

Hur tusan har du fått fram 100 dB? :? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-09 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 22:26

20 Hz:

Bild

Det är två såna element som du visade data på, vilket jag skulle tro är 8-ohmare, i parallell. Titta på impedanskurvan. Det är frirymd på en 20 cm bred baffel.

Edit: bilden bytt, se längre ner.
Senast redigerad av Svante 2006-07-08 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-08 22:36

Isåfall tror jag att du matat in någon parameter fel. :?

Elementet presterar i verkligheten i bästa fall 90 dB i oändlig baffel. Skulle bli 96 för två i parallell - fast då blir det ju ett system med minimumimpedans på 3,6 ohm sisådär, vilket ju inte stämmer med angivna 8 ohm. Det är därför jag föreslog två seriekopplade 4-ohmsbasar.

Men om vi utgår ifrån de 8-ohmselement du simulerat på; vilka Mm och Bl får du egentligen? :o

Jag gissar (ur minnet) 24 gram och 8 N/A?
(Har aldrig använt elementet i någon konstrution dock, så jag kan ha ganska så fel. :oops: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 22:46

IngOehman skrev:Isåfall tror jag att du matat in någon parameter fel. :?

Elementet presterar i verkligheten i bästa fall 90 dB i oändlig baffel. Skulle bli 96 för två i parallell (om det är ett system med minimumimpedans på 3,6 ohm sisådär, vilket inte tämmer med angivna 8 ohm).

Vilka Mm och Bl får du egentligen? :o

Jag gissar (ur minnet) 24 gram och 8 N/A?

Vh, iö

Mms=50,7 g för dem tillsammans Bl=8.

Och hoppsan, jag hade glömt lådvolymen, men det gjorde inget för känsligheten vid höga frekvenser. Har ändrat bilderna nu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 23:03

Hmm, du har rätt. Räknar man på det blir det 91 dB känslighet i helrymd ungefär. Matar jag in det i Basta som ligger ute så blir det också det. Men när jag kör i den nya versionen som jag inte har släppt än, så blir det mer... :?

Jag tror Grankotte har gjort en bugg.

Men det var ju bra att du hittade den åt mig. Här ska fixas. :lol:

Bilderna är nu bytta till två gjorda med icke-beta-Basta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 23:06

Faktiskt.se - Forumet där du får veta det du alltid velat veta, men inte frågade om. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 23:30

Ja, såja, då var den hittad. Jag hade börjat använda lite nya finesser för komplexa tal, vilket innebär att jag hade gått över hela beräkningssnutten och bytt ut saker. Av någon outgrundlig anledning stod det "activefiltergain:=2" på en rad där. Det kom alltså ut 2 ggr så mycket spänning som det skulle till högtalaren, dvs 6 dB för mycket.

Tackar för hjälpen.

Men nu åter till omröstningen, är sättet att mata in värdena begripligt? Det är bara två som har röstat (och så jag då, som valde "något annat").

mike34

Inläggav mike34 » 2006-07-09 00:27

Det va väl ett bra formulär. Man kan inte mata in två parametrar som motsäger varandra.
Om man skulle ha alla parametrar från fabrikanten så kunde det kanske va bra att ha nån funktion som verifierar att de inte spretar. Men det är väl sekundärt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 00:29

mike34 skrev:Det va väl ett bra formulär. Man kan inte mata in två parametrar som motsäger varandra.
Om man skulle ha alla parametrar från fabrikanten så kunde det kanske va bra att ha nån funktion som verifierar att de inte spretar. Men det är väl sekundärt.

Ja, jag tror att man får titta på de grå siffrorna man får och jämföra mot databladet, helt enkelt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-09 01:05

Ja, det fungerar utmärkt - för alla de som alls fattar att värdena relaterar till varandra. De som inte fattar det kanske inte skall bygga högtalare alls? :wink:

---

Nu ser det ju bättre ut med simuleringarna!

Jag tror dock att de i verkligheten är avstämda snarast i trakterna av 30 Hz. Det jag skrev om att en lägre avstämning skulle öka nivån vid 20 Hz var inte menat som ett förslag att stämma av dem vid 20 Hz. :wink:

Hursom helst vågar jag mig på att från dina kurvor bedöma känsligheten i lågfrekvensområdet (där baffeln inte gör mycket till) för dem båda parallellkopplade (vilket gör det till ett 4-ohmssystem, det vill säga tillverkaren till en lögnare) hamnar på 91,5 dB, vilket betyder 85,5 för en av dem ensam?

Isåfall var min gissning att de i sextonohmsvariant (eller en 4-ohmare matad av halva spänningen) skulle hamna på KLART under de 87,5 dB som hade behövts för att klara en egna specen snarast en underdrift...

Den skulle ju hamna på sisådär 82-83 dB (16/4 ohm - 2,83 volt/1,415 V), vilket ger 88 - 89 för högtalaren. :(

Om så är fallet anger de alltså en känslighet som är 4 dB för hög OCH en impedans som är dubbelt så svår, och därutöver en undre gränsfrekvens som ligger i storleksordningen en oktav under det samma värdet... :?

Fantastiskt att sådana grova lögner tillåts. 8O (Vilken sortering de nu har lögnerna...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-09 12:01

Du har inte kommenterat:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Hehe. Du vill förstås inte mäta kapacitans i farad heller?

Jo, det där har jag redan redogjort för i en annan tråd.

Det är helt logiskt att ange farad och henry, däremot är det inte självklart att ohm är bättre än siemens... Det handlar ju om förmåga att lagra energi (i de fall det känns logiskt sett ur relevant tröghetsperspektiv)!

Massa, fjäder, kondensator och spole.
Gram, N/m, farad och henry.

Ju större massa - desto större lagrad rörelseenergi i given hastighet.

Ju styvare fjäder - desto större fjäderenergi för en given ihoptryckning.

Ju större konding - desto mera laddningsenergi för en given spänning.

Ju större spole - desto mera magnetfältsenergi för en given ström.

Klart som korvspad! 8)

Vh, iö

Håller du me'?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 12:29

IngOehman skrev:Du har inte kommenterat:

...

Håller du me'?

Njaej, alltså det här är ju samma fråga som den med analogierna, det finns en dualitet i allt det där och då går det ju att konstruera liknade motexempel.

Det är inte fråga om logik vilket som är "bäst" utan om vad man är van/bekväm med. Och möjligen vad alla andra gör, man vill ju kunna prata med de andra också.

Så därför passar jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-09 13:59

Här är data från en högtalarelementtillverkare, som troligen inte hänger ihop heller, hur ser det ut i nya Basta:

Fs 30 Hz
BL 9 N/A
Qms 2.54
Xmax 13mm one way
Qes .383
Sd 140 cm2
Qts .332
Vd 364 cm³
Vas 33.2 liters
Le 0.13 mH
SPL 86 dB @ 1W, 1m
Re 7.02 Ohms
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 14:18

paa skrev:Här är data från en högtalarelementtillverkare, som troligen inte hänger ihop heller, hur ser det ut i nya Basta:

Fs 30 Hz
BL 9 N/A
Qms 2.54
Xmax 13mm one way
Qes .383
Sd 140 cm2
Qts .332
Vd 364 cm³
Vas 33.2 liters
Le 0.13 mH
SPL 86 dB @ 1W, 1m
Re 7.02 Ohms

Sen jag hittade buggen igår i betaversionen (som inte var släppt annat än till några utvalda) så ser det inte konsigt ut vad jag ser. Känsligheten hamnar på knappa 86 dB i halvrymd vi medelhöga frekvenser.

Vad är konstigt menar du?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-09 16:54

Jag undrar samma.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-09 17:22

Vad jag förstår har dom ca 37 och inte 30 Hz resonansfrekvens i verkligheten, vilket man kan se på tillverkarens impedanskurvor också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-09 18:31

paa skrev:Vad jag förstår har dom ca 37 och inte 30 Hz resonansfrekvens i verkligheten, vilket man kan se på tillverkarens impedanskurvor också.

Ah, ja men det kunde man inte se i data. har fö sett samma sak på ett peerlesselement som vi använder i elaklabbarna, första elementet vi köpte låg mycket nära databladet, medan ett senare hade 40 Hz resonansfrekvens i stället för 35 Hz.

Det kan ju vara nån ändring i tillverkningsprocessen och dålig koll som gör att det blir så.

Sen vet jag inte, mjuknar inte fjädringen en aning över tid? Beror den på temperaturen? Det här vet säkert Ingvar.

Nästa

Återgå till Teknikforum