Moderator: Redaktörer
maan8517 skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med högtalarkablar så jag tänkte testa i helgen om jag kan höra skillnad på två kablar.
En av kablarna blir nog en 3-meters EKK. Den andra en EKUA eller motsvarande väldigt tunn kopparkabel. Nu till frågan: är det nån som vet hur lång kabeln ska vara för att jag helt säkert ska höra skillnad?
Det är en denon 2805 som driver och ett par Audiopro black diamond (4 ohms basreflex tror jag). Svante har gjort en uträkning i tråden "Vilken Interconnect- resp Högtalarkabel tycker du är bäst?" men jag undrar hur mycket tonkurveförändring jag behöver för att säkert höra skillnad? Hur lång ska min EKUA vara?
/Mattias
maan8517 skrev:Det är väl mer än serieresistans i en kabel? Jag har väl lite induktans och skineffekter och sådana saker? Räknexemplet ser jag mer som något som garanterar mig ett hörbart fel så att jag får en bra utgångspunkt.
Tanken var väl att jag tar en så lång dålig kabel att jag lätt kan höra den blint jämfört EKK eller så, för att sedan korta ner kabeln till hälften eller nåt och lyssna igen.
Flummig idé kanske men jag vill få en subjektiv kvantifiering av vad kabelval betyder. Jag vet att om man seriekopplar en LCR krets så får jag ändringar så det känner jag inte för att kolla.
För övrigt: vad händer när jag drar isär ledarna?
maan8517 skrev:Precis, serieresistensen ser till att kabeln garanterat fungerar illa vilket är en sak jag vill uppnå.
Angående särdragna ledare: Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll. I en kabel så går ju strömmen åt olika håll i de 2 ledarna? Alltså borde effekten av att ha kablar nära varandra vara minskad induktans (ökad kapacitans?). Har jag tänkt rätt då? Alltså ökar induktans och minskar kapaciatans om jag drar isär dem.
Ökad induktans betyder att jag minskar höga frekvenser till slut eller?
maan8517 skrev:Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll.
Piotr skrev:Nefilim skrev:Piotr skrev:Inget svar på frågan men..
längder på 1-2 meter har gett hörbara skillnader i tester jag gjort.
/Peter
Jag tror inte på det!
NÄHE!
SÅ du kallar mig lögnare eller inbillsk?
/Peter, arg för tillfället!
Svante skrev:Piotr skrev:Nefilim skrev:Piotr skrev:Inget svar på frågan men..
längder på 1-2 meter har gett hörbara skillnader i tester jag gjort.
/Peter
Jag tror inte på det!
NÄHE!
Mja då är det ju så att om man har torrt på fötterna så är det bäst att redovisa hur testet gick till, så att alla kan bedömma om det var vettigt utfört. Tills dess tvivlar jag också.
Piotr skrev:Nefilim skrev:[quote=".
r
Jag tror inte på det!
Piotr skrev:Nefilim skrev:Piotr skrev:Nefilim skrev:[quote=".
r
Jag tror inte på det!
NÄHE!
Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det!
Piotr skrev:Och jag tycker du ska sluta snacka skit och bete dig som den vuxna (åtminstone till åldern) människa du är.
Man ska inte moppsa upp sig mer bakom dataskärmen än vad man skulle gjort i verkliga livet... ett tips!
Så, om du kammar dig å skärper till dig så är du välkommen tillbaka annars ber jag dig hålla dig utanför mina diskussioner tack!
/Peter
Användare som besöker denna kategori: smile och 25 gäster