Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maan8517

Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?

Inläggav maan8517 » 2006-11-30 23:34

Jag har blivit lite nyfiken på det här med högtalarkablar så jag tänkte testa i helgen om jag kan höra skillnad på två kablar.

En av kablarna blir nog en 3-meters EKK. Den andra en EKUA eller motsvarande väldigt tunn kopparkabel. Nu till frågan: är det nån som vet hur lång kabeln ska vara för att jag helt säkert ska höra skillnad?

Det är en denon 2805 som driver och ett par Audiopro black diamond (4 ohms basreflex tror jag). Svante har gjort en uträkning i tråden "Vilken Interconnect- resp Högtalarkabel tycker du är bäst?" men jag undrar hur mycket tonkurveförändring jag behöver för att säkert höra skillnad? Hur lång ska min EKUA vara?

/Mattias

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-30 23:40

Skit i längden. Enklaste sättet att höra skillnad är att dra isär ledarna. Dra isär dom helt och dra dom med några decimeters mellanrum.

Jag hade innan jag bytte till EKK extremt mångakardeliga kablar där ledarna gick helt separat. Såg för jävligt ut och jag hade hört att EKK skulle man ha. Jag hade inte väntat mig någon sörre skillnad alls, jag köpte nya mest för att få ordning. Kopplade in EKKn och lyssnade. Helvete, vad annorlunda det lät! Hade jag kopplat rätt? Var något fel innan, satt alla sladdar som dom skulle? Stängde av och bökade bakom högtalarna och kopplade om igen. Jo, skllnaden var faktiskt.se så stor!

Har senare jämfört EKK med vanlig lampsladd (RKK?). Ingen hörbar skillnad, i alla fall inget som märks så direkt. Kanske vid en snabb omkoppling.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-11-30 23:49

Det ska jag definitivt testa isåfall. Vad är det som händer med ljudet när jag gör det? Jag skulle kunna testa en lång kabel för att sedan dra isär den kanske? Vad ska jag förvänta mig för förändring?

Jag tänkte ha kabeln så lång så att effekten blir väldigt tydlig. Vad tycker du? Räcker 25 meter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur lång ska en hörbart färgande högtalarkabel vara?

Inläggav Svante » 2006-12-01 00:54

maan8517 skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med högtalarkablar så jag tänkte testa i helgen om jag kan höra skillnad på två kablar.

En av kablarna blir nog en 3-meters EKK. Den andra en EKUA eller motsvarande väldigt tunn kopparkabel. Nu till frågan: är det nån som vet hur lång kabeln ska vara för att jag helt säkert ska höra skillnad?

Det är en denon 2805 som driver och ett par Audiopro black diamond (4 ohms basreflex tror jag). Svante har gjort en uträkning i tråden "Vilken Interconnect- resp Högtalarkabel tycker du är bäst?" men jag undrar hur mycket tonkurveförändring jag behöver för att säkert höra skillnad? Hur lång ska min EKUA vara?

/Mattias

Ska du vara säker på att alla hör det vid omkoppling bör det nog vara minst 1 dB skillnad. Ska det vara så mycket att svensson reagerar om någon har ändrat när han var borta på jobbet behövs det nog 5 dB.

1 dB motsvarar en spänningsändring på 10^(1/20)=1,12 ggr.
5 dB motsvarar en spänningsändring på 10^(5/20)=1,78 ggr.

Om högtalaren har en hög maximpedans (det brukar de ha, någonstans finns nog en topp på 20-40 ohm) och en minimiimpedans på 4 ohm så behöver serieresistansen vara 0,12*4=0,49 ohm resp 0,78*4=3,11 ohm.

Lampsladd har tvärsnittsarean 0,75 mm², koppar har en resistivitet på 17 nanoohmmeter, vilket betyder att de två ledarna i en meter lampsladd tillsammans får resistansen 2*17e-9/0,75e-6=0,045 ohm.

För att komma upp i 0,49 ohm behövs då 0,49/0,045=11 meter lampsladd.
För att komma upp i 3,11 ohm behövs då 3,11/0,045=69 meter lampsladd.

Byt gärna siffror till annan tvärsnittsarea eller tonkurvepåverkan, den som önskar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-01 01:45

Glöm inte att redovisa vad du kom fram till! :D

/slrt
admin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-01 02:36

Jag har hört att 1km sprängtråd är hörbart.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 10:09

Inget svar på frågan men..

längder på 1-2 meter har gett hörbara skillnader i tester jag gjort.

/Peter

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-01 10:36

Det var "svensson kommer hem från jobbet" förändring jag eftersökte, tack Svante. Jag får nog köpa en hel kabelrulle! Jag ska försöka hinna handla och koppla upp i helgen så jag återkommer givetvis med lite intryck då.

Är det nån som kan gissa hur långa de isärdragna ledarna ska vara? Jag har läst att isärdragna ledare är passande på Öhmans högtalare för längder 0-2 meter, så man måste väl anta att det ändå är rätt långa som behövs. Men det kanske blir nån filtereffekt så att effekten är dramatisk ganska fort?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-01 11:22

Vill du åt skillnaden som kommer sig av hög resistans är det väl enklast att helt enkelt koppla in ett seriemotstånd?

Då får du automatiskt ljudet av en rörförstärkare, nästan gratis! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-01 12:11

Det är väl mer än serieresistans i en kabel? Jag har väl lite induktans och skineffekter och sådana saker? Räknexemplet ser jag mer som något som garanterar mig ett hörbart fel så att jag får en bra utgångspunkt.

Tanken var väl att jag tar en så lång dålig kabel att jag lätt kan höra den blint jämfört EKK eller så, för att sedan korta ner kabeln till hälften eller nåt och lyssna igen.

Flummig idé kanske men jag vill få en subjektiv kvantifiering av vad kabelval betyder. Jag vet att om man seriekopplar en LCR krets så får jag ändringar så det känner jag inte för att kolla.

För övrigt: vad händer när jag drar isär ledarna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 12:13

maan8517 skrev:Det är väl mer än serieresistans i en kabel? Jag har väl lite induktans och skineffekter och sådana saker? Räknexemplet ser jag mer som något som garanterar mig ett hörbart fel så att jag får en bra utgångspunkt.

Tanken var väl att jag tar en så lång dålig kabel att jag lätt kan höra den blint jämfört EKK eller så, för att sedan korta ner kabeln till hälften eller nåt och lyssna igen.

Flummig idé kanske men jag vill få en subjektiv kvantifiering av vad kabelval betyder. Jag vet att om man seriekopplar en LCR krets så får jag ändringar så det känner jag inte för att kolla.

För övrigt: vad händer när jag drar isär ledarna?

Mitt räkneexempel modellerade bara serieresistansen.

När man drar isär ledarna ökar induktansen och minskar kapacitansen. Väl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2006-12-01 12:25

Precis, serieresistensen ser till att kabeln garanterat fungerar illa vilket är en sak jag vill uppnå.

Angående särdragna ledare: Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll. I en kabel så går ju strömmen åt olika håll i de 2 ledarna? Alltså borde effekten av att ha kablar nära varandra vara minskad induktans (ökad kapacitans?). Har jag tänkt rätt då? Alltså ökar induktans och minskar kapaciatans om jag drar isär dem.

Ökad induktans betyder att jag minskar höga frekvenser till slut eller?

manw

Inläggav manw » 2006-12-01 12:43

Ja, det var väl just detta med induktansen som Max_Headroom hade upptäckt i sina empiriska studier ovan.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-01 14:46

maan8517 skrev:Precis, serieresistensen ser till att kabeln garanterat fungerar illa vilket är en sak jag vill uppnå.

Angående särdragna ledare: Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll. I en kabel så går ju strömmen åt olika håll i de 2 ledarna? Alltså borde effekten av att ha kablar nära varandra vara minskad induktans (ökad kapacitans?). Har jag tänkt rätt då? Alltså ökar induktans och minskar kapaciatans om jag drar isär dem.

Ökad induktans betyder att jag minskar höga frekvenser till slut eller?

Jajemen.

Och jajemen om induktansen sitter i serie med lasten.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-01 17:05

maan8517 skrev:Jag tänker att induktansen i en spole bildas ju när ledarna går bredvid varandra åt samma håll.

Hm. Jag tänker nog att det är en sluten strömslinga med en area, och ju större area och ju fler varv desto större induktans.

Vi kanske menar samma sak men tänker olika... :?: :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 17:21

Piotr skrev:Inget svar på frågan men..

/Peter

Jag tror inte på det! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 17:48

Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

SÅ du kallar mig lögnare eller inbillsk?

/Peter, arg för tillfället!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-01 18:30

Piotr skrev:
Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

Mja då är det ju så att om man har torrt på fötterna så är det bäst att redovisa hur testet gick till, så att alla kan bedömma om det var vettigt utfört. Tills dess tvivlar jag också.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-01 18:32

Blir det basen som påverkas mest om man kör med för vek kabel eller kan man höra skillnad i dom högre frekvenserna också?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 18:55

Svante skrev:
Piotr skrev:
Nefilim skrev:

/Peter

NÄHE!

Mja då är det ju så att om man har torrt på fötterna så är det bäst att redovisa hur testet gick till, så att alla kan bedömma om det var vettigt utfört. Tills dess tvivlar jag också.

Men Svante, du och jag har ju redan fört precis denna diskussion, minns du inte? Jag har redogjort för dessa test flera ggr. Ska se om jag hittar ork att dra det igen... minns ej vilken tråd jag drog det i.

Du kanske minns att du den gången uttryckte dig på ett liknande sätt som Nefilim, och att jag väste till åt dig också?

Jag tycker det är oförskämt att påstå att nån ljuger utan att sätta sig in i vem personen är, vad den kan, vad den gjort och så vidare.

Att jag blir upprörd är helt enkelt att jag vet en sak som är sann och sedan kommer en ignorant person och kallar mig för lögnare eller inbilsk. Du kallade mig inte för lögnare men föreslog att jag inbillade mig det jag hörde.

Vet ingen annan bransch eller hobby där folk så ofta måste "bevisa" sina erfarenheter.. om folk vill lära sig får dom väl för f-n vara lite intresserade och anstränga sig själva. För tio-femton år sedan så hade jag inte de kunskaper jag har idag men inte f-n hoppade jag på folk och kalalde dom för lögnare för det när de presenterade saker som jag inte förstod eller hade erfarenhet av. Det finns mycket som är möjligt som folk inte har en aning om.... det fanns en tid när jorden var platt och man vart hånad som kirurg om man tvättade händerna innan man skar upp sin patient..

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 19:04

Piotr skrev:
Nefilim skrev:[quote=".
r

NÄHE!

/Peter, arg för tillfället![/quote]

Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det! :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 19:08

Nefilim skrev:
Piotr skrev:
r

NÄHE!

Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det! :wink:[/quote]

Å bilen går bra?

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 19:13

Piotr skrev:
Nefilim skrev:
Piotr skrev:
r

NÄHE!

Jag har inte kallat dig för lögnare! Skrev bara att jag inte tror på det! :wink:

Å bilen går bra?

/Peter[/quote]

Nu tycker jag att du ska ta din medicin och gå till sängs, eller försöka nyktra till! :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 19:18

Och jag tycker du ska sluta snacka skit och bete dig som den vuxna (åtminstone till åldern) människa du är.

Man ska inte moppsa upp sig mer bakom dataskärmen än vad man skulle gjort i verkliga livet... ett tips!

Så, om du kammar dig å skärper till dig så är du välkommen tillbaka annars ber jag dig hålla dig utanför mina diskussioner tack!

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 19:21

Piotr skrev:Och jag tycker du ska sluta snacka skit och bete dig som den vuxna (åtminstone till åldern) människa du är.

Man ska inte moppsa upp sig mer bakom dataskärmen än vad man skulle gjort i verkliga livet... ett tips!

Så, om du kammar dig å skärper till dig så är du välkommen tillbaka annars ber jag dig hålla dig utanför mina diskussioner tack!

/Peter

Ehhh? :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 19:30

Eeeh!

Kanske du som behöver nyktra till, sova eller ta din medicin innan du fortsätter släppa ifrån dig dumheter och oförskämdheter.

Lyft nivån annars skippar vi det här!

/Peter

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-01 19:48

Är det bara jag eller har någon tappat nappen?

manw

Inläggav manw » 2006-12-01 19:53

Näää, aj, sluta kasta sylt!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 20:46

Tyvärr så fattar jag ingenting? Vad har jag sagt??Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-01 21:16

Måste alltid trådar om kabel alltid balla ur?

Piotr, måhända att du har kommit fram till något, måhända att du säger vad du kommit fram till.
Det är skillnad på att säga att du har fel och att säga att du medvetet ljuger.

Det är lite trist att vi alltid ska komma in på blindtester men det ligger en sanning i att så länge som du inte redovisat för hur du kom fram till saken så kan man ifrågasätta sanningshalten.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Teknikforum