I det här inlägget skriver jag löpande ner noteringar för hur jag förstått och/eller missförstått det hela:
Först så sjunger nån i en mikrofon och rörelserna förvandlas till elektriska vågor, som sedan antingen lagras magnetiskt (vetekatten hur de hamnar på magnetiska band, men det gör inte så mycket nu) eller omvänds genast till att lagras digitalt. Att de lagras digitalt innebär att rörelserna på något vis präntas in i t.ex. en hårddisk eller på en CD omkodade till tal.
[s]ett sånt tal anger en ljudnivå under en svinigt kort tid, kallad "sample". Hur kort tiden är anges i "samples per second" och benämns "sampling rate".[/s]
Ett sånt tal motsvarar en nivå på musiksignalen.. Om man tänker sig hur en musiksignal ser ut omvandlad till en elektrisk spänning så anger det här talet alltså spänningens nivå under en bråkdel av hela signalen. Ett sånt litet stickprov av signalen kallas för sample, och hur stor del av signalen detta sample får representera bestäms av "sampling rate", som mäts i "samples per second". Ju högre "sampling rate" desto mer exakt kan signalen representeras av tal. Exaktheten beror också på hur höga talen kan göras, vilket har att göra med "sample precision"...
...Eftersom det inte får plats oändligt många såna här tal på en CD så ser den resulterande signalen alldeles hackig ut, men hacken läks igen på ett alldeles magiskt sätt med hjälp av någon slags matematisk kullerbytta som inbegriper något som ser ut som en vågform följd av en spegelvänd sån vågform och kallas Sinc...
Lite om ungefär hur talen lagras på CDn:
Varje tal är vanligtvis en serie om 16 stycken siffror (1 eller 0) även kallade "bitar". Dessa motsvaras i CDn av en radda av 16 stycken gropar eller icke-gropar.
CD-spelaren lyser på bitarna och tolkar 16 stycken bitar i rad som ett endaste binärt tal. 16 bitar i rad kallas även för _________
Ett sånt kan se ut såhär: 0101010111010101 och motsvarar ett decimaltal.. nån annan får gärna berätta vilket.
En massa andra tal och siffror finns där också, men de vet jag inte så mycket om ännu. Hur som helst så läses siffrorna omväxlande för att motsvara höger kanal och vänster kanal när det handlar om 2-kanalig lagring av ljudet, och det handlar det om just nu iallafall.
Mm. Typ så. Fast jag tror ändå.. ganska långt ifrån så. Help me!