Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Det sitter nog en trafo på runt 1000VA i omvandlaren, detta är säkert en ringtrafo som kan dra sjukt mycket mer än 1000W i startögonblicket, ifall ni inte har trög propp så kan ni prova att köpa en sån.
Ifall det är en 10A trög eller större är det märkligt men ifall det är en 6A så är det nästan normalt att den ska ryka
Wolfie skrev:Annars går det att tvinga upp automatsäkringar....
LEXrasta skrev:Jag tror att elnätet där jag bor är dåligt.[...] kan man byta ut en automatsäkring själv??
/Danne
Norrmännen har fyrledarsystem (L1, L2, L3, PE). Medan vi och större delen av världen har femledarsystem (L1, L2, L3, N, PE). Därför kopplas alla apparater in mellan två faser i Norge medan vi andra kopplar mellan fas och nolla.
De norska elcentralerna har dubbel säkring till varje grupp, medan vi andra bara har en säkring per grupp. Detta då norrmännen behöver säkra båda faserna.
Därav att man i norge har spänningen 230V mellan faserna, medan vi andra har 400V, eftersom vi har 230V till neutral.
GrodanB skrev:Kör inte norrmännen utan nolla?
Har för mig det...
Har för mig att de har 2 faser på 115V (+/-) så det blir 230 mellan dem...
Är det så och AC/AC omvandlaren är för sverige kan det ju vara problem...
(Har jag för mig)
Någon som vet?
Saxat från ett annat forum: ( verkar som jag mindes rätt)Norrmännen har fyrledarsystem (L1, L2, L3, PE). Medan vi och större delen av världen har femledarsystem (L1, L2, L3, N, PE). Därför kopplas alla apparater in mellan två faser i Norge medan vi andra kopplar mellan fas och nolla.
De norska elcentralerna har dubbel säkring till varje grupp, medan vi andra bara har en säkring per grupp. Detta då norrmännen behöver säkra båda faserna.
Därav att man i norge har spänningen 230V mellan faserna, medan vi andra har 400V, eftersom vi har 230V till neutral.
Så vad händer när man kopplar in något som normalt vill ha fas och nolla när man har fas/fas? Kan det innebära att man drar dubbel ström i en fas?
perstromgren skrev:Menar du att de inte har ett 400V trefas-system precis som vi? Det skulle innebära att alla trefasprodukter måste göras i en speciell utgåva för Norge. Det låter märkligt, men de lever ju utanför EU...
[Edit]Jag tar tillbaka, GrodanB har rätt!
perstromgren skrev:LEXrasta skrev:Jag tror att elnätet där jag bor är dåligt.[...] kan man byta ut en automatsäkring själv??
/Danne
Om elnätet är dåligt bör du definitivt inte byta autmatsäkringen mot en grövre.
Kan du inte konka iväg mackapären till någon annan och prova? Detta låter skumt i mina öron.
Kaffekoppen skrev:
Nåväl, om man tror att det är svårt att byta automatsäkring gör man nog bäst att höra med nån elektriker
LEXrasta skrev:perstromgren skrev:
Kan du inte konka iväg mackapären till någon annan och prova? Detta låter skumt i mina öron.
vi är har testat den i 3 lägenheter och alla lägenheter är likadana och byggda samtidigt.Det blev samma resultat i alla 3 nån gång gick det nån gång gick det inte...
Ragnwald skrev:Går proppen utan att någon last är ansluten eller påslagen, så måste det vara något fel i den. Eller går proppen först när specifik förstärkare slås på, så kan det ju vara fel på den.
Prova med att enbart ansluta en glödlampa.
perstromgren skrev:Är det en sådan här, från Kjell&Co, möjligen?
AC/AC konverter 230V-110V 800W
I så fall tycker jag du ska kontakta Kjell&Co, de jag träffat på är rätt kunniga.
Style skrev:norge har flytande nolla, dvs de tar ström mellan två faser precis som skrivits tidigare
det borde väl dock inte ha nån betydelse, potentialskillnaden blir ju densamma?
Svante skrev:Moderna trefasapparater kan vara både för 230 och 400 V, men då skiljer det som regel map delta- eller Y-koppling (visst heter det så?).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster