220v till 110 =proppen går

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

220v till 110 =proppen går

Inläggav LEXrasta » 2007-01-08 00:34

Min kompis fick hem en Marantz 2270 som han köpt från usa.Han har köpt en omvandlare 220 till 110v. när vi kopplar in omvandlaren så går säkringen i lägenheten vad kan detta bero på? Omvandlaren är inte ens på slagen jag han inte ens trycka in stick kontakten ordentligt fören strömen gick.Men vi lyckades sätta in den ibland utan att strömmen gick och spelade kanske 10 min sedan skulle vi testa och starta om allt igen och då¨gick säkringen igen,..Nån som vet vad som kan vara fel??

AC/AC konverter 230V-110V 800W

AC/AC aggregat för omvandling av 230VAC till 110VAC. Max 1000W. Inbyggd skyddssäkring. Jordat utförande. CE-märkt. Vikt: 9 kg.

/Danne

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-01-08 00:39

Det sitter nog en trafo på runt 1000VA i omvandlaren, detta är säkert en ringtrafo som kan dra sjukt mycket mer än 1000W i startögonblicket, ifall ni inte har trög propp så kan ni prova att köpa en sån.
Ifall det är en 10A trög eller större är det märkligt men ifall det är en 6A så är det nästan normalt att den ska ryka :)

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-08 00:48

Lazyworm skrev:Det sitter nog en trafo på runt 1000VA i omvandlaren, detta är säkert en ringtrafo som kan dra sjukt mycket mer än 1000W i startögonblicket, ifall ni inte har trög propp så kan ni prova att köpa en sån.
Ifall det är en 10A trög eller större är det märkligt men ifall det är en 6A så är det nästan normalt att den ska ryka :)

Vi har automat säkringar så det e väl inte så lätt att byta ut?!
Så det ända han kan göra då är att se till att han inte har så mycket saker på som drar el precis när han ska sätta på omvandlaren.?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-08 01:20

Det jävliga är att automatsäkringar slits, vilket gör att dom går lättare ju oftare dom går. Kanske dax att köpa ny?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-01-08 01:22

Du kan ju försöka se till att den är kopplad till en fas med så lite belastning som möjligt. Det faktum att den funkar ibland skulle ju kunna bero på att den ligger precis på gränsen för vad säkringen tål, men när andra saker också belastar så ryker säkringen.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-08 08:10

Annars går det att tvinga upp automatsäkringar.... Inte bra egentligen
eftersom de kan börja brinna, men ibland enda alternativet...

Men annars så finns det tröga automatsäkringar att köpa, prova att
byta ut den som sitter i idag till en trög en istället.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-08 09:47

Det finns mjukstartanordningar som kan användas för laster med stora startströmmar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-08 09:48

Wolfie skrev:Annars går det att tvinga upp automatsäkringar....

Sådana tips bör man vara försiktig med att ge, det kan finnas okunnigt folk som läser dessa och tejpar fast säkringsswitchen!

Säkringar fyller en funktion, har jag lärt mig. Det tror jag gäller fortfarande.

Jag tycker mer att det låter som en felaktig omvandlare, ska den inte kunna gå att koppla in utan att säkringen går i ett modernt elsystem (som jag förmodar att det är eftersom det har automatsäkringar)? Kolla med leverantören av omvandlaren vad som krävs.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-08 12:16

Jag tror att elnätet där jag bor är dåligt.Sen ska det nämnas att det är ett Norskt bygge jag bor i och Norrmännen bygger allt lite sämre än var vi gör i sverige... :D kan man byta ut en automatsäkring själv??

/Danne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-08 12:22

Automatsäkringar är ju inte direkt svåra att byta. Numera får man ju köra 13A på 1,5kvm ledningar..

Nåväl, om man tror att det är svårt att byta automatsäkring gör man nog bäst att höra med nån elektriker :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-08 12:28

LEXrasta skrev:Jag tror att elnätet där jag bor är dåligt.[...] kan man byta ut en automatsäkring själv??

/Danne

Om elnätet är dåligt bör du definitivt inte byta autmatsäkringen mot en grövre.

Kan du inte konka iväg mackapären till någon annan och prova? Detta låter skumt i mina öron.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-01-08 13:02

Kör inte norrmännen utan nolla?

Har för mig det...

Har för mig att de har 2 faser på 115V (+/-) så det blir 230 mellan dem...

Är det så och AC/AC omvandlaren är för sverige kan det ju vara problem...
(Har jag för mig :) )

Någon som vet?

Saxat från ett annat forum: ( verkar som jag mindes rätt)
Norrmännen har fyrledarsystem (L1, L2, L3, PE). Medan vi och större delen av världen har femledarsystem (L1, L2, L3, N, PE). Därför kopplas alla apparater in mellan två faser i Norge medan vi andra kopplar mellan fas och nolla.
De norska elcentralerna har dubbel säkring till varje grupp, medan vi andra bara har en säkring per grupp. Detta då norrmännen behöver säkra båda faserna.
Därav att man i norge har spänningen 230V mellan faserna, medan vi andra har 400V, eftersom vi har 230V till neutral.

Så vad händer när man kopplar in något som normalt vill ha fas och nolla när man har fas/fas? Kan det innebära att man drar dubbel ström i en fas?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-08 14:14

GrodanB skrev:Kör inte norrmännen utan nolla?

Har för mig det...

Har för mig att de har 2 faser på 115V (+/-) så det blir 230 mellan dem...

Är det så och AC/AC omvandlaren är för sverige kan det ju vara problem...
(Har jag för mig :) )

Någon som vet?

Saxat från ett annat forum: ( verkar som jag mindes rätt)
Norrmännen har fyrledarsystem (L1, L2, L3, PE). Medan vi och större delen av världen har femledarsystem (L1, L2, L3, N, PE). Därför kopplas alla apparater in mellan två faser i Norge medan vi andra kopplar mellan fas och nolla.
De norska elcentralerna har dubbel säkring till varje grupp, medan vi andra bara har en säkring per grupp. Detta då norrmännen behöver säkra båda faserna.
Därav att man i norge har spänningen 230V mellan faserna, medan vi andra har 400V, eftersom vi har 230V till neutral.

Så vad händer när man kopplar in något som normalt vill ha fas och nolla när man har fas/fas? Kan det innebära att man drar dubbel ström i en fas?

Menar du att de inte har ett 400V trefas-system precis som vi? Det skulle innebära att alla trefasprodukter måste göras i en speciell utgåva för Norge. Det låter märkligt, men de lever ju utanför EU...

[Edit]Jag tar tillbaka, GrodanB har rätt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-01-08 14:17

norge har flytande nolla, dvs de tar ström mellan två faser precis som skrivits tidigare

det borde väl dock inte ha nån betydelse, potentialskillnaden blir ju densamma?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-08 14:33

perstromgren skrev:Menar du att de inte har ett 400V trefas-system precis som vi? Det skulle innebära att alla trefasprodukter måste göras i en speciell utgåva för Norge. Det låter märkligt, men de lever ju utanför EU...

[Edit]Jag tar tillbaka, GrodanB har rätt!

Nja, spisar är ofta för 230V och 3-fas även inom EU. Elledningarna måste dock ha ett större tvärsnitt då strömmen ökar och säkringarna ska dimensioneras upp. 5-ledare har vi väl inte överallt heller. Elservisen in från gatan har då hos mig en 4-ledare, L1-L2-L3-PE. I bostaden är PE och N sammankopplade.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-09 00:12

perstromgren skrev:
LEXrasta skrev:Jag tror att elnätet där jag bor är dåligt.[...] kan man byta ut en automatsäkring själv??

/Danne

Om elnätet är dåligt bör du definitivt inte byta autmatsäkringen mot en grövre.

Kan du inte konka iväg mackapären till någon annan och prova? Detta låter skumt i mina öron.

vi är har testat den i 3 lägenheter och alla lägenheter är likadana och byggda samtidigt.Det blev samma resultat i alla 3 nån gång gick det nån gång gick det inte...

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-09 00:13

Kaffekoppen skrev:
Nåväl, om man tror att det är svårt att byta automatsäkring gör man nog bäst att höra med nån elektriker :)

Jäkligt sant :D :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-09 10:02

Är omvandlaren et switchad historia?
I så fall är risken stor att den använder fyrkantvåg där övertonerna gör magiska trix med saker och ting.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-09 11:18

LEXrasta skrev:
perstromgren skrev:

vi är har testat den i 3 lägenheter och alla lägenheter är likadana och byggda samtidigt.Det blev samma resultat i alla 3 nån gång gick det nån gång gick det inte...

Mendåså. Prylen är antingen trasig eller inte gjord för att användas där du bor, åtminstone inte uppsäkrat som ni alla har där. Har du kollat med leverantören?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-09 12:19

Går proppen utan att någon last är ansluten eller påslagen, så måste det vara något fel i den. Eller går proppen först när specifik förstärkare slås på, så kan det ju vara fel på den.

Prova med att enbart ansluta en glödlampa.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-09 12:25

Ragnwald skrev:Går proppen utan att någon last är ansluten eller påslagen, så måste det vara något fel i den. Eller går proppen först när specifik förstärkare slås på, så kan det ju vara fel på den.

Prova med att enbart ansluta en glödlampa.

Proppen går direkt när jag stoppar in kontakten och då är omvandlaren helt avslagen (off)förstärkaren sitter i men den är likså avslagen..Men i bland så går det att stoppa in kontakten utan att nåt händer men när man sen trycker på on på omvandlaren så går proppen..Det där med att ansluta en glödlampa blir svårt eftersom det bara är 2 st amrikanska uttag.
Jag tror inte det är fel på förstärkaren heller för vi har ju suttit och lyssnat till den en heldel..

/Danne

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-09 12:31

Byt till tröga automatsäkringar. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-09 13:03

Är det en sådan här, från Kjell&Co, möjligen?

Bild

I så fall tycker jag du ska kontakta Kjell&Co, de jag träffat på är rätt kunniga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-09 13:16

perstromgren skrev:Är det en sådan här, från Kjell&Co, möjligen?

Bild

I så fall tycker jag du ska kontakta Kjell&Co, de jag träffat på är rätt kunniga.

Ja det är precis en sådan...

/Danne

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-09 13:36

jag har både den minsta samt mellanmodellen från kjell bägge funkar klockrent
men så bor jag inte i norge :oops:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-11 15:35

Style skrev:norge har flytande nolla, dvs de tar ström mellan två faser precis som skrivits tidigare

det borde väl dock inte ha nån betydelse, potentialskillnaden blir ju densamma?

Det hade man tidigare i Sverige också, åtminstone i delar av Stockholm. Då var båda hålen i uttagen kopplade till fas och potentialen mot jord var 127 V (= 220/sqrt(3)).

För användaren spelade det dock ingen roll.

Moderna trefasapparater kan vara både för 230 och 400 V, men då skiljer det som regel map delta- eller Y-koppling (visst heter det så?).

Edit: Man kan förstås se det som att det skiljer mellan Y- och delta-koppling även i fallet 220 V-förbrukare i ett 127/220 resp 220/380V-system.
Senast redigerad av Svante 2007-01-11 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-11 15:38

Svante skrev:Moderna trefasapparater kan vara både för 230 och 400 V, men då skiljer det som regel map delta- eller Y-koppling (visst heter det så?).

Ja!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-01-12 01:27

tungdrivna 3-fas motorer startar man ofta i y-läge och switchar om till Delta om jag inte minns fel, deltakopplingen saknar nollan.

Här är lite ellära for newbies :)
http://www.ts.mah.se/utbild/El7060/TREFAS/

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-12 09:56

Ah du vet du måste modda med en egentillverkad förlängningskabel i syrefritt nysilver på en ca. 12,733 meter, annars hinner inte strömmen vänja sig vid de residual-elektroner som kan finnas kvar i den amerikanska apparaturen. Du vet, magnetisk polarisation i jordskorpan har ju påverkat all inporterad elektronik, det är därför amerikanska ubåtar har isolerande gummiöverdrag för att förhindra subatomära fluktuationer på sina uppdrag. :!: :?: :idea:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-13 03:29

Med tanke på omvandlarens vikt så är den troligen av klassisk transformatortyp (dvs inte switchad).
Första test är att koppla in den utan något anslutet till omvandlaren och med omvandlaren avslagen. Dvs minimalt antal felkällor/okända apparater inkopplade.
Om säkringen fortfarande går ibland så kan vi sluta oss till att:
1. strömbrytaren på omvandlaren endast bryter de utgående uttagen.
2. Transformatorkärnan i omvandlaren är kraftig så att den drar stor startström.
3. Säkringarna är för små eller för snabba för att tåla denna startström.

Möjliga lösningar:
1. Byta till större och/eller trögare säkringar.
2. Ändra transformatorn så att startströmmen blir lägre. Detta är ett klassiskt trick för att kunna koppla in stora transforamtorer utan att säkringen skall gå. Klassiskt är att man kopplar in dem med ett motstånd (som tål hög effekt) i serie en kort stund för att sedan koppla förbi detta motstånd efter en mycket kort tid, t.ex. 1 sekund.

Nästa

Återgå till Teknikforum