Hej på er,
Funderar lite kring flerkanalsslutsteg i allmänhet och Rotel RMB-1075 i synnerhet. Den är specad till 5x120 watt kontinuerligt vid 8 ohm. Har planer på att införskaffa en sådan för att driva 4 st LTS-B1h och 2 st Ino pi60. En kanal förblir outnyttjad alltså. Funderar på om effekten är "tillräcklig".
Jag tror mig ha läst nånstans att effektbehovet är störst i basområdet. 2x120 watt blir nog ganska lagom* till 4 basar. Men hur funkar det till topparna? När effektuttaget är max till basarna borde musiken eller filmen inte innehålla så mycket information över säg 200 Hz (såtillvida jag inte drar på en fyrkantsvåg på maxvolym, men det lovar jag att inte göra.). Om då informationen inte finns så "behövs" inte effekten till topparna. Fördelas den då så det går mer effekt till basarna? Fattar ni hur jag menar? Ett exempel:
Tittar på film och det kommer ett åskdunder som brakar loss rejält. Vid detta tillfället (några sekunder) innehåller filmen väldigt lite information i diskant och mellanregister. Kommer effekten från slutsteget då någonsin bli mer än 120 watt per kanal till basarna (eftersom de övriga 3x120 watten inte utnyttjas till max)?
Finns det något sätt uppskatta hur mycket dynamisk effekt som ett slutsteg kan lämna, baserat på dess kontinuerliga effekt?
* Basarna och förstärkaren kommer ge upp ungefär samtidigt.