Är BB 602,604 hissad i basen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Richard » 2007-06-23 17:56

Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-23 18:01

Det beror säkert på hur den används. Frekvensgången bör vara rak om inget är gjort för att den inte ska bli så.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-23 18:01

OPA602 är en operationsförstärkare och det går inte att tillskriva en OP egenskaper som "Bashöjd" osv - det beror på hur man kopplar in den.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Nefilim » 2007-06-23 18:02

Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-23 18:29

Håller med Morello. Det är en operationsförstärkare och den har den frekvensgång som kretslösningen dikterar. Är den hissad i basen är den det genom att den kopplats in så.

Om Linnspelaren har en kraftig bas beror det på hur den designats och inte på att det är just den operationsförstärkaren.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-23 18:55

Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?

Är BB 602 eller 604 helt ofärgande när den används som ren förstärkare ?

Här är länk:

http://www.selectronic.fr/includes_sele ... PA2604.pdf
Senast redigerad av Richard 2007-06-23 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-23 18:56

Nefilim skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Eller Svante...Eller någon som vet! Jag är intresserad, eftersom att jag provat Ikemi hemma, och upplevde den mycket bra!?

Visst upplevde du den som något bashissad, dvs. inte neutral, Nefilim?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-23 19:47

Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?

Här är länk:

I min mening är frågan en smula hypotetisk. Jag skulle vilja påstå att OPA602, OPA604 och OPA2134 alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande. Att en koppling för "rak frekvensgång" skulle uppfylla det kravet är omöjligt för mig att svara på. Om samma kretslösning är optimerad för brus, dist, stabilitet, nätbrum, frekvensgång och lite annat tror jag att den skulle kunna göra det. Det tror jag de flesta moderna högprestanda-OP kan i rätt designad kretslösning dvs 5532 et al.
Senast redigerad av UrSv 2007-06-23 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-23 19:51

UrSv skrev:
Richard skrev:Okej, Morello och Ursv. Låt oss anta att den här ic:n är inkopplad för en rak frekvensgång ( troligt , cd-:n mäter säkert helt rakt), är denna krets helt ofärgande, likt opa 2134 ?

Här är länk:

I min mening är frågan en smula hypotetisk. Jag skulle vilja påstå att OPA602, OPA604 och OPA2134 alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande. Att en koppling för "rak frekvensgång" skulle uppfylla det kravet är omöjligt för mig att svara på. Om samma kretslösning är optimerad för brus, dist, stabilitet, nätbrum, frekvensgång och lite annat tror jag att den skulle kunna göra det. Det tror jag de flesta moderna högrestanda-OP kan i rött kretslösning dvs 5532 et al.

Tack för svaret!

Den kraftfulla basen ( jämfört med andra cd-spelare ) kanske beror på andra saker, nätdelen kanske, eller, transporten/ klockningen.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-23 19:53

Richard skrev:Tack för svaret!

Den kraftfulla basen ( jämfört med andra cd-spelare ) kanske beror på andra saker, nätdelen kanske, eller, transporten/ klockningen.

Jag vet inte vad det kan bero på att det upplevs så av vissa men själv har jag svårt att se hur det skulle kunna förhålla sig på det viset om den mäter "ohissat" inkopplad till likvärdig last som den där den upplevs bashissad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-23 22:16

Nefilim skrev:

Ja, alltså, Morello och alla andra har förstås helt rätt i att en operationsförstärkares egenskaper normalt spelar väldigt liten roll för hur tonkurvan blir. Däremot kan man åstadkomma stora skillnader när man ritar schemat. En RIAA-kompensation, tex är ju en rätt kraftig tonkurvepåverkan* som inte kan tillskrivas operationsförstärkaren i sig, utan återkopplingsnätet ikring den.

*Och så ska det vara, den kompenserar signalen precis som man ska för att hela kedjan ska bli tonkurverak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-24 05:43

Svante skrev:
Nefilim skrev:

Ja, alltså, Morello och alla andra har förstås helt rätt i att en operationsförstärkares egenskaper normalt spelar väldigt liten roll för hur tonkurvan blir. Däremot kan man åstadkomma stora skillnader när man ritar schemat. En RIAA-kompensation, tex är ju en rätt kraftig tonkurvepåverkan* som inte kan tillskrivas operationsförstärkaren i sig, utan återkopplingsnätet ikring den.

*Och så ska det vara, den kompenserar signalen precis som man ska för att hela kedjan ska bli tonkurverak.

Tack för svaret, Svante!

Kan man inte som IC-tillverkare designa in en " ljudkaraktär" i själva kretsen, för att få den subjektivt väljudande ( färgning?) även i en " rak" koppling?

Om jag fattat er rätt, Ursv, Morello och Svante, är det omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan olika högklassiga Op-ampar, om dessa är kopplade med rak frekvensgång och rimlig förstärkning? Är det så ni menar?

Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-24 11:12

Richard skrev:Om jag fattat er rätt, Ursv, Morello och Svante, är det omöjligt att höra någon som helst skillnad mellan olika högklassiga Op-ampar, om dessa är kopplade med rak frekvensgång och rimlig förstärkning? Är det så ni menar?

Nej, jag har åtminstone inte påstått att det är omöjligt. Däremot sa jag att det borde gå att implementera många högklassiga OP-ampar så att de "alla kan prestera på en nivå som i de flesta fall skulle kunna konstateras vara ofärgande".

Richard skrev:Kan man inte som IC-tillverkare designa in en " ljudkaraktär" i själva kretsen, för att få den subjektivt väljudande ( färgning?) även i en " rak" koppling?

Varför i hela friden skulle man hitta på nåt så korkat? OP-ampen är ju designad för att användas i hundratusentals olika kopplingar. Varför skulle man begå kommersiellt självmord med OPn genom att helt sabba upp dess funktion och låsa in den i nåt som en övertygande majoritet skulle tolka som om företaget var helt ute i det blå och cyklade? Skulle så vara fallet har åtminstone inte jag hört talas om det och tror i så fall att de håller tyst om det. (men jag är ju ingen auktoritet på området direkt...).

Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).

En vild gissning är att de valt OP efter de krav de har på den om kostnad, funktion och prestanda. Olika OP är ju helt olika beroende på hur de är konstruerade dvs JFET eller bipolära med flera egenskaper. Man väljer naturligtvis en OP som passar funktionen, prestandan och priset. Säg som vild gissning att de ville ha lågt brus genom att kunna nyttja det låga Ib på OPA602 vilket inte klaras av OPA132.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-24 11:31

UrSv skrev:
Richard skrev:Varför har då Linn inte använt den billigare Opa 132, 134 istället, som troligen kanske är bättre ? ( mer transparent ).

En vild gissning är att de valt OP efter de krav de har på den om kostnad, funktion och prestanda. Olika OP är ju helt olika beroende på hur de är konstruerade dvs JFET eller bipolära med flera egenskaper. Man väljer naturligtvis en OP som passar funktionen, prestandan och priset. Säg som vild gissning att de ville ha lågt brus genom att kunna nyttja det låga Ib på OPA602 vilket inte klaras av OPA132.

Instämmer med allt det andra som du skrev, UrSv, och vill tillägga att de designval som tillverkare gör inte bara styrs av vett och sans, utan även av marknadens förväntningar. En sån här diskussion på ett forum har en ganska stor marknadskraft och kan man övertyga om att man har gjort ett bättre val än alla andra så vinner man poäng och försäljning. Men för att vinna de poängen så måste man till att börja med vara annorlunda, och den där strävan att vara annorlunda har lett till många underliga konstruktioner.

Jag vet inget om den där Linnprylen dock eller vad som ligger bakom designvalet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 11:59

Det verkar inte som det finns mycket för mig att tillägga. Mer än att om man kör den gamla hederliga 741an med OL så kanske den kommer att förnimmas som lätt bashöjd... 8O :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-24 21:43

Tack för alla svaren. Det verkar nog som att opa 2604 eller 604 är en hyvens krets till de flesta audioappliceringar, precis som opa 2134 är.

Om det är så att tillverkarna anstränger sig för att göra helt ofärgade kretsar är nog opa 2604 bättre än opa 2134, om man tittar på tekniska data.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-24 22:07

Fast jag tror nog det kan vara svårt att hänföra kretsarnas egenljud till deras tekniska data rakt av. Olika kretsar har olika användningsområden och det kan väl "slå slint" om det används fel typ för en given applikation.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-06-24 22:18

Det beror väl på vad man skall använda den till. Vilka egenskaper som önskas just där den skall användas.

Vid en hastig titt verkar 2604 ha bättre slewrate o därmed bättre transientsvar.
2134 har lite lägre distortion. Finns säkert annat som skiljer.

Sten R

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-25 11:37

Naqref™ skrev:Det verkar inte som det finns mycket för mig att tillägga. Mer än att om man kör den gamla hederliga 741an med OL så kanske den kommer att förnimmas som lätt bashöjd... 8O :wink:

Jag undrar när vi får se en Linn-spelare med 741 i OL... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-25 11:40

rylandes skrev:Vid en hastig titt verkar 2604 ha bättre slewrate o därmed bättre transientsvar.
2134 har lite lägre distortion. Finns säkert annat som skiljer.

Sten R

Detta kan väl egentligen först fastställas efter att kretsarna är tagna i bruk i en applikation?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-25 11:53

Skulle inte då somliga byta till den dyrare och "bättre" OPA602 och höra otroliga skillnader för att sedan skapa trådar om att "OPA602 krossar OPA 132" ? :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-25 11:55

Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 14:18

Almen skrev:Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?

Ett lika intelligensbefriat inlägg som brukligt, Almen. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-25 14:34

Richard skrev:
Almen skrev:Men ni glömmer den viktigaste frågan av alla: Är OP-ampen musikalisk?

Ett lika intelligensbefriat inlägg som brukligt, Almen. :wink:

Någon måste ju vara [s]pucko[/s] sanningssägare. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-25 16:49

Stampar OP:n takten ?
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 19:45

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-25 21:20

i skrev:Stampar OP:n takten ?

Det borde den. Den har ju 8 ben.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-25 21:37

Svante skrev:

Ja, då kan det inta vara så lätt...
Jag har ju problem med två...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-25 21:42

Svante skrev:

:D

(Vilken takt förresten, funkar 4-takt ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-25 23:33

Hade killen spelat in dom innan han jämförde?

Oinspelade OP-ampar låter lätt lite rått, ungefär som oinspelade Quacktis.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Teknikforum