Lyssningstester på olika Op-ampar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Lyssningstester på olika Op-ampar

Inläggav Richard » 2007-06-24 06:10

Länk till denna intressanta test av ett stort antal Op-kretsar, kopplad i identiska uppställningar. Lyssningsintrycken är naturligtvis subjektiva.

http://www.rock-grotto.co.uk/opamp.htm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-24 11:01

Pseudovetenskap från början till slut.

1. Testet är inte blint.
2. Man visar inte layput eller schema
3. Analysen saknas (varför låter de som de gör)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-24 11:19

Morello skrev:Pseudovetenskap från början till slut.

1. Testet är inte blint.

Rätt på alla punkter. Eller... De redovisar iaf inte att det är blint (det kan ju vara det). Kanske är det inte heller pseudovetenskap, de gör ju inga påståenden om att det är särskilt vetenskapligt utfört, utan bara redovisar ett resultat av en kvälls pulande under locket.

Hursomhelst, resultatet är inte värt speciellt mycket för en utomstående pga brist på vetenskaplighet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-24 11:25

Personligen, utan större kunskap i ämnet, finner jag det anmärkningsvärt att de kan prova alla dessa OP is exakt samma koppling med identiska kringkomponenter. Fungerar de alla optimalt i samma krets?

Jag ger inte många ören för det testet mer än som underhålling.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-24 11:39

Jag har skummat igenom testet och det verkar inte ens som han har använt samma musik genomgående...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-06-24 13:42

Bara för att dessa OP är pinnkompatibla så har de ju naturligtvis inte samma egenskaper iövrigt med brus, förstärkning, slewrate, osv.

Därför är ju den här typen av jämförelse med samma kringkomponenter helt ointressant.

Det bör ju vara på olika labbkort med tex reläväxling och avpassade kringkomponenter.

Sten R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-24 14:39

rylandes skrev:Bara för att dessa OP är pinnkompatibla så har de ju naturligtvis inte samma egenskaper iövrigt med brus, förstärkning, slewrate, osv.

Därför är ju den här typen av jämförelse med samma kringkomponenter helt ointressant.

Det bör ju vara på olika labbkort med tex reläväxling och avpassade kringkomponenter.

Sten R

Alla OP i testet är inte pinkompatibla.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-24 20:22

Morello skrev:Alla OP i testet är inte pinkompatibla.

Undra på att det gick att höra skillnad då... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-24 21:48

Morello skrev:Pseudovetenskap från början till slut.

1. Testet är inte blint.

Du verka ha rätt.

det är alltså så att man , enligt dig, kan få de flesta op-ampar att låta identiskt, med optimering av kringkomponenterna. Olika op-ampar behöver olika kringkomponenter för att prestera optimalt, även om de är pin kompatibla.

Har jag fattat dig rätt?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-06-24 21:57

Alla utom en var pinnkompatibla. men det var inte själva klon.

Om man skall jämföra rättvist så måste varje OP vara anpassad med "sina" kringkomponenter. Inte bara byta rakt av.
Då kan man göra ett rimligt jämnförelsetest. Det som gjordes säger inget alls.

Gör man sen en jämförelse så går det att höra skillnad. Inte stor men den finns där.

Framför allt bör man välja lämplig OP för uppgiften.

Sten R

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-06-24 22:07

jag tror inte alla op förstärkare kan fås att låta likadant. Det är omöjligt...

men jag tror att omgivande komponenter och framför allt kopplingen påverkar ljudet betydligt mera än vad 0,0003 eller 0,0005 % THD gör...

'
det är rätt typiskt tester också att det är sådan "skillnad" mellan olika OPs.
Betygsättningen verkar vara lite sisådär...

men jag skall ändå hålla hårt i mina 4 st OPA627UA kretsar i sitt lilla rör :)

/rickard

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 06:21

rylandes skrev:Alla utom en var pinnkompatibla. men det var inte själva klon.

Om man skall jämföra rättvist så måste varje OP vara anpassad med "sina" kringkomponenter. Inte bara byta rakt av.
Då kan man göra ett rimligt jämnförelsetest. Det som gjordes säger inget alls.

Gör man sen en jämförelse så går det att höra skillnad. Inte stor men den finns där.

Framför allt bör man välja lämplig OP för uppgiften.

Sten R

Det går alltså att höra skillnad, även med optimering av kringkomponenterna, Intressant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 06:25

rikkitikkitavi skrev:jag tror inte alla op förstärkare kan fås att låta likadant. Det är omöjligt...

men jag tror att omgivande komponenter och framför allt kopplingen påverkar ljudet betydligt mera än vad 0,0003 eller 0,0005 % THD gör...

'
det är rätt typiskt tester också att det är sådan "skillnad" mellan olika OPs.
Betygsättningen verkar vara lite sisådär...

men jag skall ändå hålla hårt i mina 4 st OPA627UA kretsar i sitt lilla rör :)

/rickard

det kanske blir större skillnad när samma op- amp gödslas i en cd-spelare, dvs, som i den dissekerade Linn Ikemi cd-spelaren, där det sitter fyra stycken, två per kanal efter varandra på utgången, en vid I/V filtreringen och en som analogt buffertsteg. Karaktären, om det finns någon, borde fördubblas i dylika kopplingar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 06:31

UrSv skrev:Personligen, utan större kunskap i ämnet, finner jag det anmärkningsvärt att de kan prova alla dessa OP is exakt samma koppling med identiska kringkomponenter. Fungerar de alla optimalt i samma krets?

Jag ger inte många ören för det testet mer än som underhålling.

Grejen med op-ampar är ju att de är kompatibla ofta, dvs. man ska med gott resultat kunna byta dom mot likvärdiga kretsar.
Sedan verkar det som att de som är kompetenta i ämnet ( det är inte jag ) dvs. Morello och rylandes anser att man förvisso dessutom kan optimera förutsättningarna individuellt för varje kringkomponent, till en given Op-amp, och därigenom förbättra resultaten.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 06:37

Svante skrev:
Morello skrev:Alla OP i testet är inte pinkompatibla.

Undra på att det gick att höra skillnad då... :lol:

Det användes en adapter för att göra en av de okompatibla kretsarna kompatibla :wink:

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-06-27 10:09

Richard, dra inte för stora växlar på ordet "kompatibla".

En 8 pinnars OP är antingen enkel eller dubbel. De flesta enkla respektive dubbla OP är pinnkompatibla med respektive typ av bla bekvämlighetsskäl för utvecklare o tekniker.

Det innebär ju inte att man direkt kan byta ut dom i en kretslösning.
Skillnad i förstärkning, bandbredd, slewrate och distortion mm. kan vara mycket stora. Dvs avsedda för helt olika uppgifter.

Man måste titta på de tekniska specarna o jämföra.

Om man bara blint byter dubbel OP till ny dubbel Op i befintlig krets kan man ju tex få en helt annan förstärkning.

Sten R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-27 10:43

rylandes skrev:
Om man bara blint byter dubbel OP till ny dubbel Op i befintlig krets kan man ju tex få en helt annan förstärkning.

Sten R

Nej, det får man inte. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-27 11:14

Richard skrev:Grejen med op-ampar är ju att de är kompatibla ofta, dvs. man ska med gott resultat kunna byta dom mot likvärdiga kretsar.

Det är väl just detta som är kruxet. Pin-kompatibla är inte samma som att de är kompatibla i just den applikationen.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-27 11:17

Morello skrev:
rylandes skrev:

Sten R

Nej, det får man inte. 8)

Skulle jag byta OP i min spelare blint skulle jag vara glad om endast förstärkningen ändrades... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 09:18

Förstärkningen ändras inte.

Det är därför man kan byta olika kompatibla kretsar med varandra.
Däremot kan man optimera förutsättningarna för varje enskild Ic med olika kringkomponenter, och därigenom få ett fint ( identiskt?)ljudande resultat från de flesta kretsar, enligt Morello.

Viktig information som jag härmed tackar för.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-28 12:34

Richard skrev:Förstärkningen ändras inte.

Däremot kan man optimera förutsättningarna för varje enskild Ic med olika kringkomponenter, och därigenom få ett fint ( identiskt?)ljudande resultat från de flesta kretsar, enligt Morello.

Fast några är inte unity gain stabila och de "snabbare" kretsarna har väl ofta lätt för självsvängning?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-28 16:57

Har Morello verkligen påstått det? Det där med "identiskt" tvivlar jag på att han sagt.
Inte i den här tråden i alla fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 17:06

n3mmr skrev:

Har Morello verkligen påstått det? Det där med "identiskt" tvivlar jag på att han sagt.
Inte i den här tråden i alla fall.

Herr Morello anser, kanske med rätta, att de olika ic:nas fingeravtryck är försumbara med rätt, och optimerade, kringkomponenter, om jag lärt känna honom rätt i diverse trådar.

Han får rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-06-28 18:35

RogerGustavsson skrev:Fast några är inte unity gain stabila och de "snabbare" kretsarna har väl ofta lätt för självsvängning?

Ja, enligt egen erfarenhet (>15 år sedan). Lät inte så bra heller och varma blev dom :)

//Michael

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-07-04 22:15

Å fasen. Jag bytte op-amp i min pioneer-cd till opa 2604 för några år sedan. Jag har alltid tyckt att det låtit lite "chokla" om den sedan dess ;-)
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Sigurd_Ruschkowski

Re: Lyssningstester på olika Op-ampar

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-07-05 12:01

Även om det är en pseudovetenskaplig och subjektiv test så ger jag en eloge till de som har en sådan brinnande nyfikenehet och vilja att pröva olika kretslösningar (inuti OPAmparna)!

Att optimera kringkretsarna runt OPAmparna är något man kan göra oxå och lära sig en hel del utav. Kanske prova olika kondensatorer och eller motstånd tex, eller olika värden på dessa för att undersöka hur det påverkar el inte påverkar.

En intressant sak man kan pröva med en del OPampar är att tvinga in dem i klass A.

Mvh
Sigurd

Richard skrev:Länk till denna intressanta test av ett stort antal Op-kretsar, kopplad i identiska uppställningar. Lyssningsintrycken är naturligtvis subjektiva.

http://www.rock-grotto.co.uk/opamp.htm
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-08-05 19:12

Jag har jobbat som biografmaskinist och har därför haft möjlighet att titta in i proffsutrustning . Då har jag konstaterat att i Dolbys proffs utrustning som brus reducerings kort sitter det inte några super komponenter som ic kretsar som kostar en massa pengar. På brus reduceringskortet och i övriga kort hittade jag ic kretsen 1458.
Har en känsla av att det likadant med proffs mixerbord.
När man pratar om vilka komponenter som låter bäst handlar det inte oftast om personligt tycke. Jag har en känsla av att ursprungs materialet på vinylen eller cd skivan inte håller särskilt hög kvalité.
Frågan är också om en 50 000 kronors förstärkare behöver kosta så mycket. Kanske skulle det gå att sälja en 50 000 kronors förstärkare för 3 000 genom att sälja superförstärkaren i större kvantitet.
Ta det här med rörförstärkare. Jämför jag en rör och en transistorförstärkaren. Låter rörförstärkaren bättre och jag kopplar rörförstärkaren till transistorförstärkarens högtalarutgången så kommer rörförstärkaren att låta bättre än transistorförstärkaren. Alltså stämmer inte devisen att ljudet inte är bättre än den svagaste länken.

Återgå till Teknikforum