Ja, nu har jag fått svar från Arne, som är professor i hörselteknik på KTH. Han avfärdar inte min idé, dvs att den finns där som bidragande orsak. Men den har en stor svaghet. Det visar sig tydligen att om man proppar till hörselgången riktigt långt in, så
minskar effekten. Enligt min teori borde den öka.
Hans förklaring är i stället att ljudet leds från käken upp genom mjukdelarna till den mjuka yttre delen av hörselgången. När hörselgången är öppen kan det källflöde som de mjuka väggarna ger upphov till lätt ledas ut i friska luften. Då blir det inte så mycket ljudtryck. När man täpper till däremot tvingas volymflödet kvar i den lilla kavitet som bildas i hörselgången och då blir det stora tryck. Precis som inuti en högtalarlåda. Och precis som inuti en högtalarlåda så blir det inte lika stor tryckökning vid höga frekvenser.
Det känns också logiskt eftersom ljudkaraktären varierar en hel del om man rör på käken medan man säger "nnnggg" ("mmmm" funkar ju inte om man ska öppna munnen).
Så här skrev Arne (jag tror inte att han har nåt emot att jag publicerar det):
Kul fråga.
Jag tyckte jag kände igen iden med mellanörats "mothåll" någonstans ifrån och min första tanke
var att slå upp gamla Tonndorf, men sen såg jag att det var just den du hade läst.
Men du har kanske rätt: I hans sammanfattande modell (Fig.24) verkar inte denna möjliga komponent finnas med.
Å andra sidan: När han limmade fast stapes i ovala fönstret, så bör ju detta ha gett
maximalt "mothåll" för vibrationer som skapas inuti cochlean. Men dessa experiment
gav ju SÄMRE benledning....
Likaså, "Carharts notch" ger sämre benledning vid 2000 Hz, när stapesplattan fastnat pga otoscleros....
Å tredje sidan:
Praktisk erfarenhet från occlusion med hörapparatproppar tyder på att
den starkaste benledningskomponenten egna talljud (eller tuggljud) helt enkelt kommer från att
vibrationerna strålar från munhålan via käkledskulan in i den mjuka delen av hörselgången,
och sedan leds detta (luftledda) ljud både ut ur hörselgången och in genom trumhinnan,
beroende på impedansen i de båda riktningarna.
Om man proppar igen hörselgången enbart INNANFÖR den mjuka delen av hörslgången,
alltså i den hårda beniga inre delen av hörselgången, så blir ocklusionseffekten mycket MINDRE.
Det har gjorts försök att utnyttja detta, men problemet tycks vara att man är alltför ömtålig inne i den delen
av hörselgången för att i längden stå ut med att ha även den mjukaste propp där.
Med din hypotes borde ocklusionseffekten snarare bli värre desto djupare man
ockluderar hörselgången?
Nu är det förstås många komponenter som samverkar, så även om hörselgångskomponenten
är den starkaste så kan det förstås hända att din komponent spelar in i vissa lägen.
Den stora experten på detta är förstås prof. Stefan Stenfelt i Linköping, f.d. Chalmers.
Följande IJA-artikel visade att benledningströskeln blev mycket bättre (dvs lägre)
när man pluggade igen hörselgången (som väntat). Däremot blev den åter SÄMRE,
när dom dessutom la på ett statiskt undertryck i hörselgången.
Det tyder väl på att benledningströskeln till största delen bestämdes av hur lätt det
var för ljudet att ta sig IN genom trumhinnan och mellanörat.
@article{Aazh2005,
Author = {Aazh, Hashir and Moore, Brian and Peyvandi, Ali Asghar and Stenfelt, Stefan},
Journal = {International Journal of Audiology},
Number = {5},
Pages = {302-306},
Title = {Influence of ear canal occlusion and static pressure difference on bone conduction thresholds: Implications for mechanisms of bone conduction},
Volume = {44},
Year = {2005}}
Kopia bifogas. JASA-artiklarna hittar du lätt själv:
@article{Stenfelt2002a,
Author = {Stenfelt, Stefan and Hato, Naohito and Goode, Richard L},
Comment = {Fysiologi occlusion effect mm},
Journal = jasa,
Number = {2},
Pages = {947-959},
Title = {Factors contributing to bone conduction: The middle ear},
Volume = {111},
Year = {2002}}
@article{Stenfelt2003,
Author = {Stenfelt, Stefan and Wild, Timothy and Hato, Naohito and Goode, Richard L},
Journal = jasa,
Number = {2},
Pages = {902-913},
Title = {Factors contributing to bone conduction: The outer ear},
Volume = {113},
Year = {2003}}
Bästa hälsningar,
Arne
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.