Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Ett element i öppen baffel kommer vid ett givet konutslag generera mindre distortion i NÄRFÄLTET pga. avsaknaden utav det olinjära bidraget från en innesluten luftvolym.
/Peter
Svante skrev:Jag förstår inte ens frågan/fenomenet?
Morello skrev:Vidare luktar det lite pseudovetenskap.
Med en statisk sinus signal borde man väl kunna göra ett test av detta genom att bygga två lådor och en baffel (sluten, BR och Dipol) och mäta upp det (samma element som flyttas etc. för att undvika den felkällan)
Piotr skrev:Skillnade i signal kommer du se, men det kommer (vid låga frekvenser) vara beroende på frekvensgången som styrs utav fjädern... eller i förlängningen systemresonansen som fjädern är en del utav tillsammans med rörliga massan. Detta är per definition inte ett olinjärt beteende dock. Så det intressanta är inte att mäta med en sinus och se om skillnader föreligger (för det kommer det garanterat göra i synnerhet vid låga frekvenser) utan att mäta distortionsprodukter vid ett givet (lågt) spl från de olika högtalarna.
/Peter
Piotr skrev:Ok Svante.. men vadan spider och surround då? Jag tänkte även på dessa då jag skrev.
/Peter
Piotr skrev:En half-round gummiupphängning borde vara ganska förutsägbar men veckade tygupphängningar och i synnerhet spiders kanske kan bjuda på överraskningar..?
Nattlorden skrev:Om man skall våga lita på magkänslan i ett sådant här fall så skulle jag vilja slänga ut tanken att OM det skulle finnas ett sådant problem, så skulle jag vilja flytta det problemet till ett för vekt motorsystem på elementet om det inte orkar "deformera luftfjädern" vid små signaler.
(Känns som en mikrovariant av "maskeringströskel"-diskussion det här...)
Piotr skrev:En half-round gummiupphängning borde vara ganska förutsägbar men veckade tygupphängningar och i synnerhet spiders kanske kan bjuda på överraskningar..?
avr7000 skrev:Tryckförändringen motverkar och bromsar det av insignalen önskvärda konutslaget...
avr7000 skrev:Men låt säga vid t ex 500 Hz i en basreflexlåda avstämd till 35 Hz, där borde väl "kommunicerandet" mellan in och utsida av låda via basreflexport vara OK för låga aplituder/små konutslag.
avr7000 skrev:Öppna bafflar är naturligtvis ännu bättre i detta avseende, här har man väl bara tryckförändringen i luften framför och bakom element som själva ljudalstrandet består i...
avr7000 skrev:På ett filosofiskt plan då....
Finns det någon teoretisk möjlighet att slutna lådor skulle vara sämre än de andra typerna på att "återge" mikrodetaljer i ljudet?
Morello skrev:Piotr skrev:En half-round gummiupphängning borde vara ganska förutsägbar men veckade tygupphängningar och i synnerhet spiders kanske kan bjuda på överraskningar..?
Half roll heter det väl?![]()
Med "Striktion" avses gissningsvis statisk friktion.
Piotr skrev:Ett element i öppen baffel kommer vid ett givet konutslag generera mindre distortion i NÄRFÄLTET pga. avsaknaden utav det olinjära bidraget från en innesluten luftvolym.
För givet spl på lyssningsplats kommer dipolen dock att ge mer distortion pga. A) att den måste slå mycket längre och B) överonerna drabbas mindre än grundtoner i basen utav dipolutsläckningen runt baffeln.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster