Lämplig mätmikrofon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Lämplig mätmikrofon?

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-12-21 10:15

Undrar om ni kan ha tips på bra mikrofon för mätning av frekvensrespons (högtalare i rum)? Ett klart plus om den har låg dist också så att man få rmöjlighet att mäta högtalardist.

En bi-fråga också; Borde inte en mikrofon vald enl. ovanst. kriterie funka bra även för fåmikrofons-ljudupptagningar av akustisk musik (d.v.s. måttliga ljudtryck)? Någon som har erfarenhet av en mikrofon som funkar både som mätmikrofon och för dyl. inspelningar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-21 10:29

Rekommenderar att prova forumets sökfunktion för inlägg innehållande ordet "mätmikrofon".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lämplig mätmikrofon?

Inläggav Svante » 2007-12-21 10:48

hifi-skeptikern skrev:Undrar om ni kan ha tips på bra mikrofon för mätning av frekvensrespons (högtalare i rum)? Ett klart plus om den har låg dist också så att man få rmöjlighet att mäta högtalardist.

En bi-fråga också; Borde inte en mikrofon vald enl. ovanst. kriterie funka bra även för fåmikrofons-ljudupptagningar av akustisk musik (d.v.s. måttliga ljudtryck)? Någon som har erfarenhet av en mikrofon som funkar både som mätmikrofon och för dyl. inspelningar?

Du säger inget om vad den får kosta, så utan hänsyn till priset så är det väl Brüel&Kjaer* eller Earthworks som gäller. Du ska ha en rundtagande kondensatormikrofon (båda egenskaperna är superviktiga).

Därifrån finns det en fallande prisskala ner till hembyggen med Behringer ECM8000 eller en elektretkapsel för 20:-

De billigare lider av lite osäker tonkurva, brus och en begränsad maxnivå.

Om de duger beror helt på vad man ska mäta. Jag har just genomfört en högtalarkurs med Behringermiken och för det pedagogiska syftet fungerade den utmärkt.

Riktade och dynamiska mikar ska helt undvikas.

I audiofilkretsar har mätmikrofoner ganska gott rykte, Earthworksmikrofonerna tex används såvitt jag förstår flitigt även till musikinspelningar. Enda problemet med mätmikrofonerna är väl egentligen de som har extremt rak tonkurva upp i ultraljudsområdet; de brukar brusa en del.

*De har bytt namn numera, men jag kommer aldrig ihåg till vad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-21 11:43

Brüel & Kjaer har fortfarande mätmikrofoner på sin hemsida. Sedan har vi de andra danska tillverkarna, Gras och DPA.

I detta fall är det väl knappast tal om den prisnivån? Ett tips som fungerar och som kommer med individuellt uppmätt kurva (kalibrering) är Ibf Akustiks EMM-8. http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php?cPath=21_22&products_id=32. Behringer ECM-8000 är en annan men där har man ingen direkt koll på frekvensgången på det köpta exemplaret. Dessa båda ligger i samma prisklass (och hade tidigare samma kapslar). Som inspelningsmikrofoner har de lite hög brusnivå som de flesta mikrofoner med små kapslar. Eftersom max nivå för låg distorsion är relativt låg får man ett lågt signalbrusförhållande. Att slå två flugor i en smäll är inte alltid så lätt! För den händige är Panasonic WM-61 ett alternativ, finns hos http://www.svalander.se. Lämpligen modifieras de enligt Siegfried Linkwitz beskrivning, http://www.linkwitzlab.com, för att ge lägre distorsion och monteras på ett längre spröt eller en bit antennkabel (vilket jag själv har gjort). Finns en del inspelningar gjorda med Panasonic-kapslar på http://www.sonicstudios.com/mp3.htm.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-12-21 12:26

paa skrev:Rekommenderar att prova forumets sökfunktion för inlägg innehållande ordet "mätmikrofon".

Jag gjorde det, men fick inte tilräckligt konkreta träffar tycke jag.

Ovanst. svar tycker jag var mycket bättre. Tack! Jag ville inte specificera pris eftersom det riskerade att utesluta ev. givande info.

Om man använder en rundstrålande (rundupptagande!?) mikrofon, är det då inte stor risk för att man får väl mycket icke-direktljud vid en typisk inspelningssituation?

I rumsresonsfallet skulle man väl kunna tänka sig att man roterar mikrofonen så att man kan bilda summan genom superposition (hyffsat väl)!? Det går ju spela in exiterande signal (speciellt om den är elektrisk) på en kanal och mikrofonsignalen på en andra kanal och därigenom få koll på fasen. kräver i.o.f.s. att man bandbegränsar inspelningen en del om man inte har kontroll på mikrofonens fascentrum.

Någon som provat att sätta upp grupper av rundupptagande mikrofoner för att kunna styra upptagningsmönstret elektriskt? På det sättet skulle man kanske kunna göra kraftigt riktade inspelningar med god dynamik även i besvärliga rum. Blir i.o.f.s. lite dyrt med många mikrofoner...

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Lämplig mätmikrofon?

Inläggav chrisss » 2007-12-21 13:26

hifi-skeptikern skrev:Undrar om ni kan ha tips på bra mikrofon för mätning av frekvensrespons (högtalare i rum)? Ett klart plus om den har låg dist också så att man få rmöjlighet att mäta högtalardist.

http://www.linearx.com/products/ProductsTop.htm

http://www.linearx.com/products/microph ... /M31_1.htm
Kalibrerad mot referens i medföljande korrektionsfil. 140$
Lämplig för högtalarmätningar. Jag har inte kunskap att bedömma lämpligheten för inspelning.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-21 14:05

hifi-skeptikern skrev:
paa skrev:Rekommenderar att prova forumets sökfunktion för inlägg innehållande ordet "mätmikrofon".

Jag gjorde det, men fick inte tilräckligt konkreta träffar tycke jag.
...

Inte tillräckligt konktreta?
Kollade du då verkligen på: "Bästa mätmiken under 1000:-"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=138222
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-21 14:47

hifi-skeptikern skrev:Om man använder en rundstrålande (rundupptagande!?) mikrofon, är det då inte stor risk för att man får väl mycket icke-direktljud vid en typisk inspelningssituation?

Nja, en rundtagande mikrofon får placeras lite närmare skeendet än en riktad. I praktiken är inte en riktad mikrofon döv åt något håll men den har en högre känslighet åt ett håll (eller två om det är en "åtta"). Ett problem med de riktade kan vara att de har en konstig frekvensgång från den "döva" sidan. Riktade mikrofoner lider också av att frekvensgången varierar med avståndet, blir tunn bas på lite avstånd.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-21 17:19

hifi-skeptikern skrev:Om man använder en rundstrålande (rundupptagande!?) mikrofon, är det då inte stor risk för att man får väl mycket icke-direktljud vid en typisk inspelningssituation?

Jo, men en riktad mikrofon kan inte ha rak tonkurva för alla avstånd. Det är ett fysikaliskt faktum. Det blir som att välja på pest och mässling, och då ska man välja mässling (dvs rundtagande).

Om vi pratar om inspelning för mätändamål alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-21 17:27

RogerGustavsson skrev: blir tunn bas på lite avstånd.

Kan missuppfattas.
Blir tunn bas på långt avstånd, är mer entydigt.
(Och mycket bas när man håller micken mot munnen!)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-22 13:41

paa

Det har du rätt i! God Jul!

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-12-22 20:20

paa skrev:... Kollade du då verkligen på: "Bästa mätmiken under 1000:-"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=138222

Den tråden hade jag tydligen lyckats missa, så tack för tipset. Tråden var mycket intressant.

Återgå till Teknikforum