hifi-skeptikern skrev:Undrar om ni kan ha tips på bra mikrofon för mätning av frekvensrespons (högtalare i rum)? Ett klart plus om den har låg dist också så att man få rmöjlighet att mäta högtalardist.
En bi-fråga också; Borde inte en mikrofon vald enl. ovanst. kriterie funka bra även för fåmikrofons-ljudupptagningar av akustisk musik (d.v.s. måttliga ljudtryck)? Någon som har erfarenhet av en mikrofon som funkar både som mätmikrofon och för dyl. inspelningar?
Du säger inget om vad den får kosta, så utan hänsyn till priset så är det väl Brüel&Kjaer* eller Earthworks som gäller. Du ska ha en rundtagande kondensatormikrofon (båda egenskaperna är superviktiga).
Därifrån finns det en fallande prisskala ner till hembyggen med Behringer ECM8000 eller en elektretkapsel för 20:-
De billigare lider av lite osäker tonkurva, brus och en begränsad maxnivå.
Om de duger beror helt på vad man ska mäta. Jag har just genomfört en högtalarkurs med Behringermiken och för det pedagogiska syftet fungerade den utmärkt.
Riktade och dynamiska mikar ska helt undvikas.
I audiofilkretsar har mätmikrofoner ganska gott rykte, Earthworksmikrofonerna tex används såvitt jag förstår flitigt även till musikinspelningar. Enda problemet med mätmikrofonerna är väl egentligen de som har extremt rak tonkurva upp i ultraljudsområdet; de brukar brusa en del.
*De har bytt namn numera, men jag kommer aldrig ihåg till vad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.