Richard skrev:Hur mycket effekt behövs för att hörbar distortion skall uppstå med spolar i serie med baselementet, om denna innehåller järnkärna, i ett typiskt lågprisfilter ?
Tja, det är väl som med all annan dist. I detta fallet är det väl lämpligt att mäta hur mycket det blir med en vanlig tredjetonsmätning.
Richard skrev:Hur yttrar sig distortionen? (öronvänlig andratonsdist, eller mera elak karaktär ).
Uddaton, framförallt, eftersom olinjäriteten är symmetrisk. Det blir samma effekt om man magnetiserar järnet åt ena eller andra hålet. Undantaget är om järnkärnan av någon anledning har blivit permanentmagnetiserad, eller om det skulle gå DC genom spolen. Båda fallen är ovanliga.
Richard skrev:
Har spolar med järnkärnor en skarpare avskärning, än luftlindade ?
?? Menar du att filterflankerna skulle bli brantare? Nej, en induktans är en induktans. Det som skiljer är att det för en given induktans och kopparmängd, så blir serieresistansen lägre med järnkärnespolen.
Richard skrev:
Är delningen med järnkärnor linjär t.om. den gräns då mättnad i kärnan uppstår?
Hmm, jag förstår inte, delningen kan knappast kallas vare sig linjär eller olinjär. Däremot uppträder mättnadseffekten gradvis, det är inte alls tal om den plötsliga klippning som man ser tex i en förstärkare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.