Järnkärnor i spolar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Järnkärnor i spolar

Inläggav Richard » 2008-06-02 06:36

Hur mycket effekt behövs för att hörbar distortion skall uppstå med spolar i serie med baselementet, om denna innehåller järnkärna, i ett typiskt lågprisfilter ?

Hur yttrar sig distortionen? (öronvänlig andratonsdist, eller mera elak karaktär ).

Har spolar med järnkärnor en skarpare avskärning, än luftlindade ?

Är delningen med järnkärnor linjär t.om. den gräns då mättnad i kärnan uppstår?

Är mycket tacksam för svar till detta.

H. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Järnkärnor i spolar

Inläggav Svante » 2008-06-02 08:51

Richard skrev:Hur mycket effekt behövs för att hörbar distortion skall uppstå med spolar i serie med baselementet, om denna innehåller järnkärna, i ett typiskt lågprisfilter ?

Tja, det är väl som med all annan dist. I detta fallet är det väl lämpligt att mäta hur mycket det blir med en vanlig tredjetonsmätning.

Richard skrev:Hur yttrar sig distortionen? (öronvänlig andratonsdist, eller mera elak karaktär ).

Uddaton, framförallt, eftersom olinjäriteten är symmetrisk. Det blir samma effekt om man magnetiserar järnet åt ena eller andra hålet. Undantaget är om järnkärnan av någon anledning har blivit permanentmagnetiserad, eller om det skulle gå DC genom spolen. Båda fallen är ovanliga.

Richard skrev:
Har spolar med järnkärnor en skarpare avskärning, än luftlindade ?

?? Menar du att filterflankerna skulle bli brantare? Nej, en induktans är en induktans. Det som skiljer är att det för en given induktans och kopparmängd, så blir serieresistansen lägre med järnkärnespolen.

Richard skrev:
Är delningen med järnkärnor linjär t.om. den gräns då mättnad i kärnan uppstår?

Hmm, jag förstår inte, delningen kan knappast kallas vare sig linjär eller olinjär. Däremot uppträder mättnadseffekten gradvis, det är inte alls tal om den plötsliga klippning som man ser tex i en förstärkare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-02 10:05

Tack Svante för det utförliga svaret.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-02 20:25

vad menas med eller betyder mättnad i fråga om spolar och elementmotorer?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-02 21:15

ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-02 21:23

celef skrev:vad menas med eller betyder mättnad i fråga om spolar och elementmotorer?

Mja...

Nuskavise om jag gör bort mig här. Aja, kasta sig ut bara och se hur det går. Alltså, sätter man järn i en spole så blir magnetfältet kraftigare. Järn har en magnetisk permeabilitet som är kanske 1000 gånger större än luft, vilket gör att magnetfältet blir 1000 ggr starkare. Då ökar induktansen i motsvarande grad.

Kruxet är att permeabiliteten minskar när magnetfältet ökar och till slut är den inte mycket större än för luft. Då är järnet rejält mättat.

Hmm jag behöver läsa på det här, jag har nog valt alldeles fel ord därovanför, men idén är nog riktig iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum