http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... +placering
..., men jag misstänker att det finns mer att avhandla
Om vi tänker oss en vanlig jaffalåda (rätblock) av, låt säga, 2-vägstyp som står på golvet så ser jag 3 huvudsakliga placeringsmöjligeter för porten;
1. På baffeln
2. På "ryggen"
3. På "bottenplattan"
Lite fritt flummande kring dessa...
1. Tja, lågbasegenskaperna bestäms ju av port + element i en ventilerad låda, så dessa tvenne bör ju rimligen samarbeta på ett vettigt sätt. Baffelplacerad port verkar därför ganska logiskt tycker jag. Om man sedan kan placera porten lågt så torde man ju kunna minimera löptidsskillnad mellan portens direktljud och golvreflexer från densamma.
2. Placera porten baktill... Kanske kan leda till signifikant löptidsskillnad mellan porten och bakre väggreflexen? Bummelbas? Finns det ngn vettig anledning att placera porten baktill, såvida man inte vill minimera baffelarean, givet en stativhögtalare?
3. Undertill... Här har vi ju storheter som hela Stickans 70-talsserie samt Naq:s (får jag förmoda - storhet alltså) DIY-alster i tävlingen häromsistens. Vad måste beaktas i detta fall? Jag köper ju Svantes teori (?) om att porten i detta fall blir längre (såsom även bakplacering) eftersom den ger en golvreflex som går rakt upp i lådan. Hur påverkar det samspelet element/port?
Lite mer vilt spekulerande... När en elementkon slår i positiv riktning (mot dig, såvida du inte krupit in i lådan
Om nu ovanstående inte är helt vridet; är det då vettigt att hindra porten från att "spela fritt"? Om porten pumpar luft som sedan reflekteras tillbaka in i lådan, kan man då vänta sig att elementet fortsätter bete sig som folk? Reflexen borde ju påverka frekvensgången signifikant?
Ja, det var lite måndagsfunderingar det. Bakgrunden därtill är att jag fått min DIY-tand rejält nedblodad och överväger ett ytterligare 2-vägsprojekt, denna gång med några Hz underavstämning. Porten blir i detta fall så lång att den måste placeras på bottenplattan, så vida man inte vill kröka. Och det vill man ju inte en måndag.
//Ekan