Portplacering...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Portplacering...

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-02 20:47

Här tänkte jag att vi kunde tjôta lite portplacering i allmänhet, samt möjligen nedåtriktad portplacering i synnerhet. Ämnet har avhandlats en del här...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... +placering

..., men jag misstänker att det finns mer att avhandla :?:

Om vi tänker oss en vanlig jaffalåda (rätblock) av, låt säga, 2-vägstyp som står på golvet så ser jag 3 huvudsakliga placeringsmöjligeter för porten;

1. På baffeln
2. På "ryggen"
3. På "bottenplattan"

Lite fritt flummande kring dessa...

1. Tja, lågbasegenskaperna bestäms ju av port + element i en ventilerad låda, så dessa tvenne bör ju rimligen samarbeta på ett vettigt sätt. Baffelplacerad port verkar därför ganska logiskt tycker jag. Om man sedan kan placera porten lågt så torde man ju kunna minimera löptidsskillnad mellan portens direktljud och golvreflexer från densamma.

2. Placera porten baktill... Kanske kan leda till signifikant löptidsskillnad mellan porten och bakre väggreflexen? Bummelbas? Finns det ngn vettig anledning att placera porten baktill, såvida man inte vill minimera baffelarean, givet en stativhögtalare?

3. Undertill... Här har vi ju storheter som hela Stickans 70-talsserie samt Naq:s (får jag förmoda - storhet alltså) DIY-alster i tävlingen häromsistens. Vad måste beaktas i detta fall? Jag köper ju Svantes teori (?) om att porten i detta fall blir längre (såsom även bakplacering) eftersom den ger en golvreflex som går rakt upp i lådan. Hur påverkar det samspelet element/port?

Lite mer vilt spekulerande... När en elementkon slår i positiv riktning (mot dig, såvida du inte krupit in i lådan :)) inbillar jag mig att ett undertryck bildas i lådan som gör att porten suger in luft. När konen slår samma distans i negativ riktning bör ju ett övertryck bildas och porten pumpar luft.

Om nu ovanstående inte är helt vridet; är det då vettigt att hindra porten från att "spela fritt"? Om porten pumpar luft som sedan reflekteras tillbaka in i lådan, kan man då vänta sig att elementet fortsätter bete sig som folk? Reflexen borde ju påverka frekvensgången signifikant?

Ja, det var lite måndagsfunderingar det. Bakgrunden därtill är att jag fått min DIY-tand rejält nedblodad och överväger ett ytterligare 2-vägsprojekt, denna gång med några Hz underavstämning. Porten blir i detta fall så lång att den måste placeras på bottenplattan, så vida man inte vill kröka. Och det vill man ju inte en måndag.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-02 21:05

Alltså, saken är väl den att småsignalegenskaperna vid låga frekvenser påverkas mycket lite av portens placering. Som jag ser det finns det tre andra skäl att fundera över.

1. Storsignalegenskaper. Om det bildas blåsljud så hörs de mindre om porten inte sitter på framsidan. Å andra sidan verkar golv och eventuellt bakvägg som ett hinder för luften vilket i sin tur kan ge turbulens och ökande blåsljud om man inte tänker sig för.

2. Excitation av pipresonanser. Ju närmare rörets två mynningar sitter elementet, desto kraftigare kommer pipresonansen i röret att exciteras. Det talar för montering på botten eller baksida, ofta.

3. Kontroll över slutanvändarbeteende. I GDS-fallet är det en oviktig punkt, eftersom man som konstruktör begriper att man inte får ställa en högtalare med port på baksidan i en bokhylla. I det kommmersiella fallet kan det vara ett problem, dock.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-02 21:20

det är ingen höjdare att placera porten på lådans baksida och där man kan se baselementet genom porten

jag har ett par köpehögtalare som är konstruerade så
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 23:07

Porten bakåt är ofta jättebra
Porten framåt är ofta jättebra
Porten nedåt är ofta jättebra

För liten port är ofta jättedåligt
För lång port är ofta jättedumt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-02 23:45

Det går bra med port åt sidan också, som på Carlssons 80-talare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-03 07:59

paa skrev:Det går bra med port åt sidan också, som på Carlssons 80-talare.

Ja, eller uppåt. Fast det är rätt opraktiskt, särskilt om man har barn.

Har ni funderat på vad svårt det är att få ur en stenkula ur en högtalarlåda med basreflexrör utan att skruva isär nåt? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-06-03 08:12

Svante skrev:
Har ni funderat på vad svårt det är att få ur en stenkula ur en högtalarlåda med basreflexrör utan att skruva isär nåt? :lol:

Eller en katt som inte vill ut :x :evil:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-03 08:28

Svante skrev:
paa skrev:Det går bra med port åt sidan också, som på Carlssons 80-talare.

Ja, eller uppåt. Fast det är rätt opraktiskt, särskilt om man har barn.

Beror väl på hur gamla barnen är.

Carlsson OA50 och OA58 samt Larsen 4 och 6 har alla basportarna riktade uppåt utan större problem med eller utan barn. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-03 09:05

De syns ju inte :)

Det är fusk!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-03 10:23

Man kan ju rikta den inåt också, in i lådan. :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-03 14:03

eller så skiter man i porten, blir lite enklare och ibland bättre ljud

då tråden redan har urartat
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-03 18:21

Var startinlägget så oseriöst? :roll:
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-03 19:04

jag vet inte vad som hände men jag tycker ämnet är jättebra och hoppas på fler och vettiga inlägg
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-03 19:05

Nej, men med de våglängderna gör placeringen varken till eller från, ja alltså vad gäller vilken lådsida det sitter på.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-03 20:26

celef skrev:jag vet inte vad som hände

Svante gav ett alltför bra och uttömmande svar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-03 23:24

Magnuz skrev:
celef skrev:jag vet inte vad som hände

Svante gav ett alltför bra och uttömmande svar.

Ja eller så var det det här som triggade OT-nerven i Faktiskt:

Svante skrev:Har ni funderat på vad svårt det är att få ur en stenkula ur en högtalarlåda med basreflexrör utan att skruva isär nåt? :lol:

Men för att komma On-T, igen då. Placeringen av porten spelar alltså mycket liten roll för lågfrekvensåtergivningen, men påverkar litegrann om man har problem med pipresonanser pga att porten egentligen är för lång. Eller omvänt; man kan ha lite längre rör om man placerar porten strategiskt.

Fast på det stora hela är det ändå finpill.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-03 23:47

Ja, alltså, frågan var porten skall placeras gäller ju inte i första hand utsidan på porten. Det var därför jag skrev att den går att rikta inåt i lådan. Lite urspårat kan man tycka, men det var ett uns av allvar inbyggt. :oops:

Dom allra flesta portar är riktade in i lådan, det är sällan man ser portar som hänger som en svans utanför, även om det förekommer.

Som KK och Svante skriver är våglängden ofta rätt lång, så var porten slutar på utsidan spelar kanske mindre roll. Man kan skaffa sig stöd av vägg eller golv genom att ha den yttre öppningen på nåt speciellt ställe. Man kan också försöka minimera att blåsljud eller resonanljud hörs genom att vända bort porten.

Insidan däremot, den är viktig. Som tur är så kan jag inte ett smack om det hela, så det blir inga bra svar. :)

Nåt lugnt läge i lådan kanske är bra, inte för nära basmembranet till exempel. Inte heller för nära väggarna, en portdiameter ifrån kan man nog tänka sig. En liten egen väggsnutt som skärmar av a la Carlsson är bra ibland.

Man vill nog inte att eventuella invärtes lådresonanser skall höras ut, eller att sådana skall sammanfalla med en pipresonans, och höras ännu mer ut. Det kan man tänka på när man placerar porten därinne.

Det är en sjuherrans massa luft som far omkring i lådan, det måste hanteras på nåt bra sätt, men det är väl mer dimensionering i stort, inte var just porten börjar och slutar.

Svante visade nånstans att det kan vara svårt att mäta upp en port som sitter nära sitt drivande element. Det är ju inte så mycket att göra åt det om porten behöver sitta just där, men ändå, man får mäta därefter.

Som sagt, jag lutar mig tryggt mot KK's fina signatur här nedanför ... :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-04 07:16

Det som Naim (och Öhman) gör genom att dela kaviteten i två delar medelst resistivt material, gör inte det att portplacering blir mer okritisk? Även om det inte är huvudsyftet antar jag.

Mycket bra topic, Ekan, bye the way.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-04 08:48

Naim vet jag inget om, men de Inosar jag har sett har inte varit delade i två delar. Det är ju bara pi60 och piP samt någon Profundo förstås. En skumklots i ena hörnet och fri väg mellan element och basport.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-04 09:00

phon skrev:Naim vet jag inget om, men de Inosar jag har sett har inte varit delade i två delar. Det är ju bara pi60 och piP samt någon Profundo förstås. En skumklots i ena hörnet och fri väg mellan element och basport.

piP har väl en (halv) mellanvägg med urborrningar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-04 10:26

Ja, men det är ändå fri väg mellan baselementet och porten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-04 11:33

var det inte nån proac som placerade porten mitt i lådan och hade synliga mätfel därav? så om man undviker placering mitt i låda och nära vägg och att inte man inte kan se elementet genom porten så har man iallafall gjort lite rätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-04 12:41

paa skrev:
phon skrev:Naim vet jag inget om, men de Inosar jag har sett har inte varit delade i två delar. Det är ju bara pi60 och piP samt någon Profundo förstås. En skumklots i ena hörnet och fri väg mellan element och basport.

Urborrningar? Ar inte vaggen dar for att fa lite battre fixering av skumplasten bara?
11010000

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-04 12:42

Mr_Ekan skrev:Ar inte vaggen dar for att fa lite battre fixering av skumplasten bara?

Nepp. Inte enligt IÖ.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-04 13:12

Mr_Ekan skrev:
paa skrev:

Urborrningar? Ar inte vaggen dar for att fa lite battre fixering av skumplasten bara?
Inga urborrningar i min. Väggen där är väl mer ett stag.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-04 14:33

Det är ju ett stort hål i mitten på staget, lagom så att basen kan rinna ner i basröret. Dräneringen du vet, det får ju inte bli blöt bas ... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-04 15:02

Aha, du menar det stora fyrkantiga hålet mellan baffel, sidostyckena och staget? 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-04 17:45

Bild

Återgå till Teknikforum