Diskanter som klarar låg delning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Diskanter som klarar låg delning

Inläggav NNord » 2008-10-19 21:47

Vad vet ni om för några vanliga dome-diskanter som klarar låg delning? Finns det något som klarar neråt 1200hz ?
NN

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-19 22:00

Tillräckligt brant filter så går det säkert. Typ tredje ordningens (elektriskt) samt seriemotstånd för sänkning av q-värdet (anpassning till impedanspuckeln)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-19 22:48

Seas har diskanter med bra luftflyttarförmåga. I Linkwitz Orion används ju Seas Millenium-diskant från 1200 eller 1400Hz med 4:e ordningens gissa... Linkwitz-Riley!

Tror någon av de billigare presterar i princip likvärdigt och tom. något bättre mot lägre frekvenser. Kolla 27DXT, 27TBFCG och 27TDFC.

Accuton (T&P) C23 har mycket god kapacitet iom. x-max på +/-1.2mm stor dome och ferrofluid.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 23:05

-Martin- skrev:Tillräckligt brant filter så går det säkert. Typ tredje ordningens (elektriskt) samt seriemotstånd för sänkning av q-värdet (anpassning till impedanspuckeln)

Seriemotstånd ökar elementets Qt-värde.

Förvisso kan det i förekommande fall minska delningsfitrets Q (om det t ex är ett andra ordningens), men det gör man ofta bättre på andra sätt.

I övrigt kan man konstatera att det ofta finns andra saker att ta hänsyn till än själva effekttåligheten, nämligen orenheten. Även om resonansfrekvensen skiljer en hel del mellan olika domar (de extremaste ligger långt under 500 Hz, så har de flesta (alla som är på en tum) ungefär samma lilla membranyta, och det är ytterst ovanligt att någon av dem har en signifikant slaglängd.

Även om många alltså kan delas med lätthet vid 1 kHz (både tonkurva och impedans medger det) så kommer man inte att kunna spela speciellt starkt innan slaglängden sätter käppar i hjulen.

Men de som, allt inräknat, har allra bäst totalförmåga är de som har lång slaglängd, fet upphängning (eftersom det hjälper till att öka membranarean) och låg resonansfrekvens. Vill man säkerställa den rent elektriska effekttåligheten så är en hög verkningsgrad bra också, vilket inte skall förväxlas med en hög känslighet genom låg impedans.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-19 23:27

Den kan väll vara lite större, finns 1,25" och 1,5" också, även om jag inte kan påstå att jag sätt någon bra diskant i den storleken. Så borde det gå.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-20 02:43

Alexi skrev:Den kan väll vara lite större, finns 1,25" och 1,5" också, även om jag inte kan påstå att jag sätt någon bra diskant i den storleken. Så borde det gå.

Jo, C23 är väl ca. 1.2" och har en yta på 7-8cm^2.

Dessutom som sagt +/-1.2mm samt Fs på ca 400Hz och ferrofluid. Mäter mycket bra avseende harmonisk distortion (ca -60dB vid 90-93dBSPL) samt termisk kompression.

Aura har väl diverse diskanter och små alu-bredbandare också. Linkwitz använder en sådan i Pluto.

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-20 06:40

IngOehman skrev:
-Martin- skrev:Tillräckligt brant filter så går det säkert. Typ tredje ordningens (elektriskt) samt seriemotstånd för sänkning av q-värdet (anpassning till impedanspuckeln)

Seriemotstånd ökar elementets Qt-värde.

Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Seriemotståndet ska naturligtvis sitta före "första" kondingen. Ingen annanstans. Och det är alltså filtrets q-värde som ska sänkas.
//Martin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-20 08:08

Audax TW 034 finns nu i en ny version. Visserligen har den en rätt hög resonansfrekvens men membranarealen är ju rätt stor och känlsigheten är oclså hög.

Här data på den tidigare versionen: http://www.audax-speaker.de/ibase/modul ... W034X0.pdf

Här den nya versionen med rakare frekvensgång: http://www.audax-speaker.de/ibase/modul ... /034XP.GIF

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-20 08:38

De kan väl vara dugliga kandidater, eller hur lågt ner vill du komma?

DXT:

Mark K:

Well, Seas has produced another winner.
The highs-Smooth on axis frequency response, and controlled, smooth off axis response as well. The driver lends itself well to a second order crossover. (See Zaph's circuit.) As a bonus, distortion is low and the horn sets the AC further back, making phase alignment easier. Though not quite the distortion champ (that distinction is still held by the 27TBFC/G), based on these distortion measurements the usable lower limit of this tweeter is 1.5k.

http://www.audioheuristics.org/measurem ... as_DXT.htm

SS 8200

TroelsGravesen:

My farourite large dome, the SS 3806/8200. Used in the SP38. Extremely low 3rd harm. This "tweeter" can be used really low.

Bild

...I tried the Scan-Speak D3806/8200 mid-dome from 1600 Hz and the HIQUPHON OWI on top from 13 kHz. ...The measurements looked good and the sound from the single speaker was promising... The large 3806 dome goes low and releaves the bass driver of handling upper mid/lower treble area, an ideal situation for the bass driver...

http://www.tymphany.com/d3806_820000

/Jocke

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-20 19:46

Ta en titt på Vifa XT25TG30. Jag laborerar med fyra sådana i en Linkwitz Orion-liknande dipolkonstruktion. Dom låter fantastiskt bra och mäter dessutom otroligt linjärt från 1,2kHz ända upp till 20kHz.

Resonansfrekvensen är så låg som 530Hz och tumregeln säger väl att man inte ska dela under dubbla resonansfrekvensen. Jag kör i och för sig med aktiv delning (24dB/okt), men det är inga problem att dela vid 1000-1200 Hz utan att det låter illa - snarare tvärt om - dom låter (och mäter) mycket harmoniskt hela vägen ner. Och det går att spela tillräckligt högt utan problem med (hörbar) dist. Priset är ju dessutom mycket överkomligt, jämfört t.ex. med Scanspeak.

En fråga: varför vill du dela så lågt? Ofta hör det ju ihop med en applikation eller ett baselement som bryter upp redan vid frekvenser under 1500 Hz. Vore kul att veta lite...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-20 21:46

Alexi skrev:Den kan väll vara lite större, finns 1,25" och 1,5" också, även om jag inte kan påstå att jag sätt någon bra diskant i den storleken. Så borde det gå.

Och 28mm domarna motsvarar ungefär 1,125"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-20 22:25

paa skrev:

Och 28mm domarna motsvarar ungefär 1,125"

Jag var lite otydlig, jag tänkte mest på 1,5", som verkar vara vanliga i bil-världen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-10-21 08:03

Här är från en intervju med Joachim Gerhard http://www.speakerbuilding.com/content/1039/page_2.php

- In the Caldera, you cross the tweeter at 1300 Hz. That is one octave under what common theory recommends today?

- I think many cross the tweeter too high. Conventional theory has always argued that we should stay away from the fundamental resonance of the tweeter. On the other hand, mr. Thiele has presented new crossovers that are crossed exactly at the resonance point. I think that is very interesting. The resonance point is a very well defined area. The only you have to get rid of is the resonance itself, by choosing the right Q and a RLC circuit. Of course, the tweeter has to be very broad-banded, and very linear. But tweeters are more robust than many seem to believe. We have made tests at ScanSpeak with the tweeters used in the Caldera speaker. The voice coil was heated to 320 degrees and it did not break. We put 120 volt in, and we could see sparks in the dark, but it still did not break.

Kanke är det mindre av ett problem än man kan tro?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 08:52

Förtjänsterna med lågre delning är ju inget man skojar bort. Bättre spridning vid delning och möjlighet till lite friare inbördes placering av elementen. Negativt skulle väl då vara att effekttåligheten försämras.

/J

Edit. Ljudtryckskapaciteten minskar naturligtvis också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-21 09:16

Kalejdokom skrev:Ta en titt på Vifa XT25TG30. Jag laborerar med fyra sådana i en Linkwitz Orion-liknande dipolkonstruktion. Dom låter fantastiskt bra och mäter dessutom otroligt linjärt från 1,2kHz ända upp till 20kHz.

The Unorthodox Two-Way (AudioXpress, Sept - Nov 2004) använder XT25 tillsammans med HiVi M8a. Delningsfiltret skär med 24dB vid 1200Hz. Förutom delningsfiltret ligger ett rejält Zobel-filter över diskanten.

(Ritningar finnes)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-10-21 10:57

Jocke skrev:Förtjänsterna med lågre delning är ju inget man skojar bort. Bättre spridning vid delning och möjlighet till lite friare inbördes placering av elementen. Negativt skulle väl då vara att effekttåligheten försämras.

/J

Edit. Ljudtryckskapaciteten minskar naturligtvis också.

Fast "bättre spridning" är ju inte alltid det samma som "mer spridning".. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 12:12

Det jag menar är att den längre våglängden vid delning ger lite andra förutsättningar som jag upplever som positiva för att få till en jämn och bra spridning vid delning.

/J

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-21 15:54

Det kräver ju att det man delar till har en extremt bred spridning så högt upp.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 17:27

Alexi skrev:Det kräver ju att det man delar till har en extremt bred spridning så högt upp.

Det är ju inte unikt för den här delningen så är det ju alltid! Om man kan dra ner delningen så blir våglängden större vilken medger lite större frihet vad gäller placeringen, möjlighet till bättre vertikal spridning vid delning och kanske användning av ett större baselement.

/Jocke

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-21 17:37

Jocke skrev:
Alexi skrev:Det kräver ju att det man delar till har en extremt bred spridning så högt upp.

Det är ju inte unikt för den här delningen så är det ju alltid! Om man kan dra ner delningen så blir våglängden större vilken medger lite större frihet vad gäller placeringen, möjlighet till bättre vertikal spridning vid delning och kanske användning av ett större baselement.

/Jocke
Menar du att en större bas, skulle ha större spridning vid 1kHz, än en mindre?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-21 17:39

Det där Audax-elementet jag nämnde ovan användes inte det i Spendor SA3 och SA3A (med inbyggda slutsteg)? En ovanlig kombination med en 12-tummare i basen och så den där 34mm-diskanten. Rätt låg delningsfrekvens vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 17:44

Nä!

Du får vara lite tydlig med vad det är du far efter! Har jag provocerat dig på något sätt så ber jag om ursäkt!

Det är väl inget märkvärdigt att om du sänker delningen så kan ett något större element prestera ett likartat som ett mindre gör vid den högre delningen!

/Jocke

Edit: Citat.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-10-21 20:15

Jocke skrev:

Nä!

Du får vara lite tydlig med vad det är du far efter! Har jag provocerat dig på något sätt så ber jag om ursäkt!

Det är väl inget märkvärdigt att om du sänker delningen så kan ett något större element prestera ett likartat som ett mindre gör vid den högre delningen!

/Jocke

Edit: Citat.

Jag far efter denna mening:
möjlighet till bättre vertikal spridning vid delning och kanske användning av ett större baselement.

Därför att genom att flytta ner delningsfrekvensen för diskanten, har man som jag ser det skapat sig problem, därför att det då blir svårt att hitta något mellanregister med matchande spridningsegenskaper. Man kan visserligen hornladda diskanten, för att styra (minska) spridningen, så den bättre matchar, men det är vad jag förstår inte vad du menar, när du pratar om att man ska kunna använda större baselement?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 22:18

Jag tror att det behövs ett konkret exempel så ska du se att vi antagligen är överens! :wink: Några förslag?

Kan skriva några rader om hur jag resonerar. Om man tänker sig en godtycklig 2-vägare med en vanlig bestyckning, 6,5"+1". Låt oss tänka oss att delningen ligger på 2.400hz vilket ju inte är ovanligt. Låt oss vidare anta att diskanten är en Audax, Seas eller Vifa (som föreslagits ovan) som har kapaciteten att delas lägre - tex vid 1.600Hz. Om vi nu antar att vi har tillgång till ett 8"-element med samma egenskaper som den tidigare 6,5" med undantag från spridning, uppbytning och därmed lägre övre delningsfrekvens pga skillnaden i storlek.

I min värld har det alltid funnits ett samband mellan storlek och lämplig delning. Ju större element dessto lägre delning. Direktiviteten ökar mot stigande frekvens och är direkt relaterat till konstorleken. Utifrån detta bedömer jag att en 8" vid 1.600Hz har snarlika spridningsegenskaper som en 6,5" vid 2.400Hz.

Kan du utifrån detta beskriva problemet så att jag förstår?

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 00:02

Kalejdokom skrev:Resonansfrekvensen är så låg som 530Hz och tumregeln säger väl att man inte ska dela under dubbla resonansfrekvensen.

Gör den?

Vilken tur att det fanns en tumregel.

Så om man sänker resonansfrekvensen till 200 Hz (vilket faktiskt
är rätt så lätt att göra på några av tymphanys diskanter), så skall
man inte dela under 400 Hz?

Och baselement då? Måste man alltså ha HP-filter till dem? :o

;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-22 15:34

Ja du IÖ - du har svar (eller kommentarer) på allt...

För det första pratar vi bara diskanter i den här tråden.

Att inte dela under dubbla resonansfrekvensen betyder förstås inte att det alltid är lämpligt att dela så lågt. Hur långt ner man väljer att dela en diskant beror väl först och främst på tonkurvan. Jag tror inte att någon av Tymphanys diskanter har så mycket att leverera runt 400 Hz så det är ju därför direkt olämpligt att dela så lågt.

Den "tumregel" jag syftar på kanske är lite irrelevant tillämpad här eftersom jag tänker på sådant jag läst på forum, ljudia.se, drkrupp.se m.fl. ställen och som behandlar det faktum (?) att man bör dela minst en oktav över resonansfrekvensen för att slippa oönskade resonansfenomen från diskanten, typ uppbrytning och impedansproblem. Hur den fysikaliska verkligheten ser ut är jag alltför amatörmässigt skolad för att uttala mig om.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-22 15:51

En sådan tumregel har säkert kommit till för att nybörjare inte ska ställa till det för sig, spela sönder diskanterna, bli ledsna och sluta bygga utan fortsätta köpa element och andra delar.

Låter väl utmärkt att alla blir glada! :)

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-22 17:55

Det är en dålig tumregel. Det finns bättre.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-22 18:21

Vad skulle vara bättre? En tumregel som gör att alla blir fulla? :?

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-22 18:36

Ser inget skäl till att kommentera idiotin i inlägget ovan.

Nästa

Återgå till Teknikforum