Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Tillräckligt brant filter så går det säkert. Typ tredje ordningens (elektriskt) samt seriemotstånd för sänkning av q-värdet (anpassning till impedanspuckeln)
Alexi skrev:Den kan väll vara lite större, finns 1,25" och 1,5" också, även om jag inte kan påstå att jag sätt någon bra diskant i den storleken. Så borde det gå.
IngOehman skrev:-Martin- skrev:Tillräckligt brant filter så går det säkert. Typ tredje ordningens (elektriskt) samt seriemotstånd för sänkning av q-värdet (anpassning till impedanspuckeln)
Seriemotstånd ökar elementets Qt-värde.
Alexi skrev:Den kan väll vara lite större, finns 1,25" och 1,5" också, även om jag inte kan påstå att jag sätt någon bra diskant i den storleken. Så borde det gå.
paa skrev:Alexi skrev:Den kan väll vara lite större, finns 1,25" och 1,5" också, även om jag inte kan påstå att jag sätt någon bra diskant i den storleken. Så borde det gå.
Och 28mm domarna motsvarar ungefär 1,125"
- In the Caldera, you cross the tweeter at 1300 Hz. That is one octave under what common theory recommends today?
- I think many cross the tweeter too high. Conventional theory has always argued that we should stay away from the fundamental resonance of the tweeter. On the other hand, mr. Thiele has presented new crossovers that are crossed exactly at the resonance point. I think that is very interesting. The resonance point is a very well defined area. The only you have to get rid of is the resonance itself, by choosing the right Q and a RLC circuit. Of course, the tweeter has to be very broad-banded, and very linear. But tweeters are more robust than many seem to believe. We have made tests at ScanSpeak with the tweeters used in the Caldera speaker. The voice coil was heated to 320 degrees and it did not break. We put 120 volt in, and we could see sparks in the dark, but it still did not break.
Kalejdokom skrev:Ta en titt på Vifa XT25TG30. Jag laborerar med fyra sådana i en Linkwitz Orion-liknande dipolkonstruktion. Dom låter fantastiskt bra och mäter dessutom otroligt linjärt från 1,2kHz ända upp till 20kHz.
Jocke skrev:Förtjänsterna med lågre delning är ju inget man skojar bort. Bättre spridning vid delning och möjlighet till lite friare inbördes placering av elementen. Negativt skulle väl då vara att effekttåligheten försämras.
/J
Edit. Ljudtryckskapaciteten minskar naturligtvis också.
Alexi skrev:Det kräver ju att det man delar till har en extremt bred spridning så högt upp.
Menar du att en större bas, skulle ha större spridning vid 1kHz, än en mindre?Jocke skrev:Alexi skrev:Det kräver ju att det man delar till har en extremt bred spridning så högt upp.
Det är ju inte unikt för den här delningen så är det ju alltid! Om man kan dra ner delningen så blir våglängden större vilken medger lite större frihet vad gäller placeringen, möjlighet till bättre vertikal spridning vid delning och kanske användning av ett större baselement.
/Jocke
Menar du att en större bas, skulle ha större spridning vid 1kHz, än en mindre?
Jocke skrev:Menar du att en större bas, skulle ha större spridning vid 1kHz, än en mindre?
Nä!
Du får vara lite tydlig med vad det är du far efter! Har jag provocerat dig på något sätt så ber jag om ursäkt!
Det är väl inget märkvärdigt att om du sänker delningen så kan ett något större element prestera ett likartat som ett mindre gör vid den högre delningen!
/Jocke
Edit: Citat.
möjlighet till bättre vertikal spridning vid delning och kanske användning av ett större baselement.
Kalejdokom skrev:Resonansfrekvensen är så låg som 530Hz och tumregeln säger väl att man inte ska dela under dubbla resonansfrekvensen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster