Nu är mitt filter äntligen klart. Inmonterat i försteget och allt.
Jag ahr tidigare använt ett externt filter. Ett Zachry som jag köpte svinbillit. 1000 spänn eller nåt sånt, nytt. Jag köpte ett billigt, för jag tänkte att om jag köpter ett dåligt så blir jag mer sporrad att bygga klart mitt eget. Zachryfiltret är mycket billigt uppbyggt, med elektrolyter i själva filterdelen. Jätteenkel nätdel mm. Billiga potentiometrar som signalen ska gå igenom. Inte ett metallfilmsmotstånd i hela appraten. Men det låter helt OK.
Det gick väl sådär med byggtakten. 18 månader eller nåt sånt tog det. Men nu är det alltså klart!
Direkt när jag provlyssnade tyckte jag att basen lät mycket bättre. Märkligt. Tanken var ju att elektrolytkondingarna och dom sunkiga motstånden skulle försämra ljudet i diskanten, typ.
Rent allmänt kan man säga att det nya, egna filtret, låter bättre basen, även om djupbasen på grund av rummets oväsen är svår att bedömma. Kan det vara så att det är i det område som filtret jobbar (80Hz) som förbättringarna sker?
Det nya filtret är byggt med idel metallfilmsmotstånd och polypropylenkondingar. Båda filtren är 24dB/okav, Linkwitz-Reily.
Nå, vad säger ni? Inbillar jag mig bara, eller är det rimligt att en hörbar skillnad dyker upp, och i så fall vid delningen? Varför sunkades inte övre register ned mer med det gamla filtret? Kolmotstånd och elektrolyter är ju SÅ dåligt enligt alla konstens regler?
Det är inte så att det är stora inslag av hybris när det gäller komponenter?
OBS! Bara kort lyssning, öppet.